تا حالا استیک 400 هزار تومانی نوش جان کردهاید؟ حاضرید برای کمربند خود 4 میلیون خرج کنید؟ دستبند چرم 3 میلیون تومانی چطور؟ شاید اگر توانایی پرداخت همه این ولخرجیها را هم داشته باشید، اولین عبارتی که برای پاسخ به این سوالات بدهید، «بستگی دارد...» است. بله، به واقع بستگی دارد که شما به ازای پولی که میپردازید، چه مقدار نیاز خود را برآورده میکنید. آیا امکان هزینه کمتر ممکن است و یا شما حاضرید برای خاص بودن بهایی فراتر از قیمت متعادل بازار را بپردازید.
امروز سراغ تازهواردی دیگر از سرزمین سرما و یخبندان؛ سوئد میرود؛ سوئدی که به خودرو ولوو خود در سراسر جهان شهره است. از میان خودروهای وارداتی این کمپانی به سراغ یک هاچبک گرانقیمت از این خودروساز رفته و آن را در پیست آزادی به چالش خواهیم کشید؛ خودرویی با ظاهر خشن که قلب و دل هر بینندهای را فتح میکند. مهمان امروز ما ولوو V40 T5 است که این روزها با قیمت تقریبی 270 میلیون توسط افراموتور به فروش میرسد.
خشن و منظم
این خودرو نیز مانند XC60 در شهری کوچک در بلژیک با جمعیتی حدودا 250 هزار نفری به نام گنت تولید میشود. به طور حتم میتوان V40 را یکی از جذابترین هاچبکهای بازار دانست؛ خودرویی که نه به اندازه ولستر در طراحی عضلات اغراق شده و نه به اندازه فیستا بیروح و کسلکننده است. در نگاه اولیه، خودرو کاملا روح مبارزهطلبی آن هم به سبک اروپایی را به شما القا میکند و در خیابان حتی با ابعاد کوچکش، به حتم نظر هر بینندهای را جلب میکند. جالب است بدانید این خودرو زیر نظر طراح مشهور ولوو، پیتر هاربری (Peter Horbury)و قبل از انتقالش به شرکت دوست و همکار، جیلی، طراحی شده است. این اتاق بر پایه پلتفرم C1 فورد ساخته شده و در محصولات دیگر این کمپانی از جملهC30, S40, V50 و C70 نیز استفاده شده است. موارد ایمنی و آگاهیدهندهای همچون سنسور جلو، عقب و زیر آینهها همه جوره شما را از برخوردهای احتمالی آگاه کرده و این خودرو گرانقیمت را ایمن نگاه میدارد. ابعاد این خودرو نسبت به مزدا3 هاچبک 10 سانتیمتر کوتاهتر است و طولی معادل 436.9 دارد که همین موضوع این خودرو را جمعوجور و اسپرتتر از همکلاسانش نشان میدهد. اما V40 با احتساب وزن 1890 کیلوگرمی، خودرویی سنگینوزن محسوب میشود که این عدد در مقایسه با BMW 125i 1430 کیلوگرمی به شدت جلب توجه میکند.
وقتی نفس کشیدن سخت میشود...
از عمده مشکلات خودروهای کلاس هاچبک همواره فضای کم برای بار و سرنشینان است که در سالهای اخیر تبدیل به دغدغهای شده که رقبای ژاپنی و کرهای را از اروپاییها برتری داده است. در زمان ورود به V40 نیز حتی با در نظر گرفتن حس القای امنیت فوقالعاده که ناشی از ستونهای نسبتا قطور است، مشکل فضا به روشنی مشخص است.
با نشستن روی صندلی، این خودرو به سفینه شخصی شما تبدیل میشود، شما با دنیایی از امکانات احاطه میشوید. اما همه این زرق و برقها مثل آهنگهایی است که شما یک ماه، بارها و بارها آنرا گوش داده و سپس از آن به کلی خسته میشوید. اغلب محصولات ولوو از شلوغی طراحی فضای داخلی رنج میبرند. نسل فعلی ولوو در طراحی داخلی تمرکز بیشتر بر جوانان داشته و با خطوط شجاعانه و جذاب، فضای داخلی را پر شور و اسپرت کرده است. صندلیها راننده و کلیه سرنشینان را به خوبی دربرمیگیرند و راحتتر از آن چیزی است که به نظر میرسد. در مدلهای استاندارد امکاناتی همچون مانیتور 7 اینچی، ورودیهای AUX و USB، کروز کنترل، نمایشگر و سنسور دنده عقب، سیستم مخابراتی اضطراری و قابلیت شمارهگیری و ذخیره تلفن از روی کنسول و... نصب شده و شما را در امکانات از تمامی رقبا به راحتی پیشتاز میسازد.
5 سیلندر خطی
یکی از عجیبترین مشخصات V40برای عوام مردم، موتور 5 سیلندر خطی آن است. یکی از شاهکارهای فورد روی برخی از محصولات ولوو خودنمایی میکند؛ نرم، پرتوان و سبز.این موتور با کد B5204T9 2لیتری و با حجم دقیق 1984 سیسی شناخته میشود و به کمک سیستم توربوشارژر توان خروجی 213 اسب بخار را در 6000 دور در دقیقه و گشتاوری معادل 300 نیوتن متر در دور موتور 2700 الی 5000 را در اختیار راننده قرار میدهد. این قوای محرک در مدلهای V40 2012 ,V70 Bi-Fuel, V60 Bi-Fuel, S60 T5 وV60 T5 نصب شده است. در مدلهای 2014، قدرت این موتور تا 233 اسب بخار افزایش یافته است. گیربکس استفاده شده برای این موتور با کد AW TF-80SD(FWD) و با ضرایب زیر، قدرت موتور را به محور محرک جلو منتقل میکند. این ترکیب برای این خودرو شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 6.9 ثانیه و حداکثر سرعت 210کیلومتر در ساعت را با مصرف ترکیبی 8 لیتر در 100 کیلومتر به ارمغان میآورد.
خودکشی ممنوع
ولوو؛ سنبلی از ایمنی و حفظ جان مسافران و حتی این روزها عابران پیاده. V40 مانند دیگر محصولات جدید ولوو اشباع شده از تجهیزات و آپشنهای مختلف که اغلب در راستای حفظ جان طراحی شده است. از جمله آنها میتوان به سیستم هشدار خواب آلودگی راننده و انحراف از مسیر اشاره کرد که این سیستم در سرعت بالای 65 کیلومتر در ساعت فعال شده و ایجاد اخطارهای صوتی و تصویری، مانع بروز مشکلات احتمالی میشود. سیستم هشدار موانع، این سیستم که در سرعت بالای 4 کیلومتر فعال شده با اخطارهای صوتی و بصری، مانع برخورد به موانع شده و در صورت عدم واکنش راننده، سیستم ترمز تمام خودکار ولوو کار را بر عهده گرفته و مانع برخورد با موانع احتمالی میشود. از دیگر سیستمهای امنیتی استفاده شده در این خودرو میتوان به ترمزهای ABS و EBA، رادار نقاط کور، سیستم هشدار رانندگی در بین خطوط، سیستم کنترل کشش و پایداری، سیستم حفاظت داخل اتاق در زمان واژگونی، جعبه فرمان تاشونده در زمان تصادفات از جلو، سیستم هشدار ترمز اتوماتیک شهری، هدآپ هشداردهنده برای جلوگیری از تصادفات و... اشاره کرد. این سیستمها تنها بخشی از امکانات امنیتی V40 است که همواره بیش از آن چیزی که شما فکرش را بکنید، هوایتان را دارد. اما رانندگی و زندگی پشت فرمان مخصوصا در شهرهای پرترافیک نیاز مبرم به آرامش دارد که ولوو به این جنبه از زندگی شما نیز اندیشیده است. امکاناتی همچون AUTO HOLD که مانع حرکتهای اضافی ناخواسته در زمان ایست خودرو در سربالاییهاست، کروز کنترل، دوربینهای دنده عقب، سیستم تهویه هوشمند، سیستم استارت اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید با حافظه، صندلی کودک، سیستم هوشمند(ECC)، ذخیره اطلاعات راننده، سیستم کیفیت هوای داخلی و.... تنها قسمت محدودی از سلسله امکانات رفاهی این جذاب قدرتمند است.
جناب سرهنگ غرغرو
خب، همه چیز مهیاست؛ پیست آزادی، ۲۱۳ اسب بخار قدرت، هیجان، ظاهری جنگجو و ولوو …
سوار بر خودرو شده، ابتدا فضای نسبتا تنگ ولوو کمی ما را با خود بیگانه میکرد و گشت و گذار در ادوات را برای تازهواردان کمی مشکل میساخت اما بازهم به مانند ظاهرش، تک تک عناصر و تجهیزات داخلی خبر از خودرویی تمام جنگنده را نوید میدهند. صندلیها تمامیت یک سرنشین را پوشش داده و شما را برای شتابهای جانبی آماده میکنند. با غیر فعال کردن بعضی از سیستمهای کنترلی کمی شیطنت خودرو را بیشتر میکنیم. شروع به حرکت کرده. ستونهای نسبتا قطور به شدت دید راننده را کم میکند که به علت شاسیکشیهای تقویتکننده در راستای حفظ ضربههای جانبی به خودرو است که عملا شاید ایجاد مشکل در جهت حل مشکل دیگری است.
بعد از کمی زمان به سادگی میتوان درک کرد که به این راحتیها با خودرو دوست نخواهید شد. ولوو پروتکلهای خاص خود را داشته و آنچنان مطیع نیست. شتابگیری را آغاز میکنیم. این سوئدی سنگین وزن شتابگیری بسیار مناسبی داشته و باز هم شما را دعوت به هیجان بیشتر و بیشتر میکند.
دنده را به حالت دستی تغییر داده و حالا … شیور جنگ.
فرمان به مانند توپ جنگی در دستان شما و شما حریص جنگ؛ اما صبر کنید؛ ظاهرا اجازه شلیک ندارید. خودرو از همه جهت شما را کنترل کرده و اجازه شیطنت را از شما میگیرد. دندهها قبل از رسیدن به بیشینه گشتاور تعویض شده و به این راحتیها اجازه سنگین کردن دندهها به شما داده نمیشود. سر خوردن، حتی در حالت خاموش بودن نسبی سیستمهای کنترل لغزش عملا امکانناپذیر بوده. خودرو در آستانه کمفرمانیها همواره ترمزهای داخل پیچ را فعال کرده و صدای دریل مانندی به اتاق انتقال میدهد و سعی در حفظ شما در مسیر دارد. بعد از چندین بار تلاش، خودرو حتی به لیمیت حرکتی خود نیز اجازه نزدیک شدن نداشت. رانندگی با این خودرو به مانند زدن به دل جاده در دوران جوانی به همراه یک پدر که از بد روزگار از جناب سرهنگهای منضبط زمان خود نیز بوده، در کل مسیر شما را زیر نظر دارد.
کلام آخر
حقیقتا تصمیم در خصوص انتخاب یا عدم انتخاب این خودرو کاری است سخت. از طرفی خودرو با استانداردهایی فراتر از خودوهای اروپایی ظاهر شده و همه جوره هوای شما را دارد اما از طرفی خودرو همه جوره شما را به مبارزه دعوت کرده اما دست و پای شما را میبندد و هیچ لذتی از این قدرت نخواهید برد. اما چه کسی از یک خودرو هاچبک ۲۱۳ اسب بخاری انتظار آرامش دارد؟ آرامشی که با ۱۵۰ اسب بخار هم به نحو احسن حاصل شده و جوانان هم انتظار هیجان از آن نداشتند.