کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایران ظرف چند ماه به بازار جهانی نفت بازمی‌گردد


کد خبر : ۱۰۷۶۳جمعه، ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶:۱۸۲۱۹۲ بازدید

بلومبرگ در گزارشی درباره امکان افزایش صادرات نفت ایران پس از لغو تحریمها نوشت: با توجه به تدریجی بودن روند لغو تحریمها، بازگشت نفت صادراتی ایران ...

بلومبرگ در گزارشی درباره امکان افزایش صادرات نفت ایران پس از لغو تحریمها نوشت: با توجه به تدریجی بودن روند لغو تحریمها، بازگشت نفت صادراتی ایران به بازار چند ماه طول خواهد کشید.

ایران اعلام کرده که می‌تواند کمی پس از حصول توافق هسته ای و لغو تحریمها روزانه یک میلیون بشکه به تولید نفت خود بیفزاید و جایگاه دومین تولید بزرگ اوپک را که پس از تشدید تحریمها به عراق رسیده پس بگیرد. این در حالیست که چنین جهشی چند ماه طول خواهد کشید زیرا تحریمها احتمالا به کندی برداشته خواهند شد.

تحلیلگران می‌گویند، اضافه شدن روزانه یک میلیون بشکه به تولید نفت ایران چالش بزرگی خواهد بود. دو مقام سابق اجرایی در صنعت نفت ایران گفتند: این امر مستلزم پنج سال زمان و دهها میلیارد دلار سرمایه گذاری است.

محسن شعار تحلیلگر موسسه کانتینتال انرژی در دوبی که در دهه 1990 به مذاکرات کونوکوفیلیپس برای امضای قرارداد نفتی در ایران کمک کرد گفت: نیاز شماره یک، سرمایه گذاری است. رسیدن به تولید روزانه بیشتر از چهار میلیون بشکه نیازمند کمک خارجی است.

براساس توافق نهایی بین ایران و قدرتهای بین‌المللی تا ماه ژوئن، تهران در ازای لغو تحریمهایی که صادرات نفت ایران را کاهش داده، انتقال پول به ایران را دشوار کرده و بخش عمده سرمایه گذاریهای نفتی را متوقف کرده است، برنامه هسته ای خود را کاهش خواهد داد.

ایران ماه گذشته روزانه دو میلیون و 800 هزار بشکه نفت تولید کرد در حالیکه در سال 2011 روزانه سه میلیون و 600 هزار بشکه تولید می‌کرد.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در 16 مارس اعلام کرد که ایران قادر است تولید نفت خود را روزانه یک میلیون بشکه افزایش دهد و به سه میلیون و 800 هزار بشکه در روز برساند و ظرف چند ماه پس از عربستان در جایگاه دومین تولید بزرگ نفت اوپک قرار بگیرد.

رابین میلز تحلیلگر موسسه مشاور انرژی المنار دوبی که به همراه شرکت شل تا اواسط دهه گذشته در ایران کار می‌کرد گفت: زمانیکه تحریمها لغو شود(پروسه ای که خود چند ماه طول خواهد کشید) ایران برای رساندن تولید نفت خود به سطح قبل از تحریمها به شرکای خارجی احتیاج دارد.

میلز برآورد کرد: ایران از میادین کنونی می‌تواند با روزانه حداکثر حدود سه میلیون و 400 هزار بشکه نفت استخراج کند که با روزانه یک میلیون بشکه اعلام شده از سوی وزیر نفت ایران فاصله دارد.

این در حالیست که آژانس بین‌المللی انرژی مستقر در پاریس می‌گوید، ایران می‌تواند ظرف سه ماه پس از لغو تحریم‌ها روزانه سه میلیون 600 هزار بشکه نفت تولید کند.

ایران تدارکات لازم برای بازگرداندن نفت خود به بازار را انجام داده است.

چهار منبع آگاه به مذاکرات هفته گذشته گفتند: شرکت ملی نفت ایران هم اکنون در حال گفت‌وگو با دستکم سه خریدار در آسیا برای فروش نفت بیشتر به آنها در صورت لغو تحریمها است.

نفت برنت در بازارهای جهانی در ماه جاری با 13 درصد کاهش به 54 دلار و 39 سنت در هر بشکه معامله می‌شود.

بیجارن شلدروپ تحلیلگر نفتی در سوئد گفت: اعلام توافق هسته‌ای احتمالی بین ایران و غرب قیمت نفت را پایین تر خواهد آورد.

زنگنه در ماه می در کنفرانسی در تهران گفت: ایران علاوه بر تلاش برای بازگرداندن تولید نفت خود به دوره قبل از تحریمها به دنبال افزودن روزانه یک میلیون بشکه نفت به ظرفیت تولید خود از میادین مرزی با همسایگان است.

سیامک ادیبی تحلیلگر موسسه مشاور فکت گلوبال انرژی در لندن که روی تولید نفت ایران تمرکز دارد گفت: ایران به دنبال توسعه این ذخایر قبل از استخراج بخش عمده نفت این میادین توسط همسایگان است.

لئوناردو موگری از دانشگاه هاروارد و رئیس بخش استراتژی در شرکت اِنی ایتالیا تا سال 2011 که روی پروژه های نفت و گاز در ایران کار می‌کند گفت: ایران یک پتانسیل قابل توجه برای افزایش ظرفیت تولید نفت دارد. ایران شرایط سرمایه گذاری و بهبود قراردادها برای شرکتهای خارجی فراهم شود، ایران می‌تواند به لحاظ تولید نفت یک انفجار داشته باشد.

موگری افزود: ایران برای افزایش روزانه یک میلیون بشکه به ظرفیت تولید خود به حدود 50 میلیارد دلار سرمایه و دستکم پنج سال زمان نیاز دارد.

رابین میلز گفت: ایران برای اینکه بتواند روزانه پنج میلیون بشکه نفت تولید کند به حدود 30 میلیارد سرمایه و دستکم تا پایان دهه جاری میلادی زمان احتیاج دارد.

زنگنه قبل از نشست اوپک در ماه نوامبر با روسای شرکتهای نفتی بریتیش پترولیوم، شل، توتال و لوک اویل در وین دیدار کرد و گفت: تمام این شرکتها خواهان کار در ایران پس از لغو تحریمها هستند.

واجیت آلکپروف مدیرعامل لوک اویل 26 نوامبر پس از نشست اوپک گفت: این شرکت در صورت امکان مایل به بازگشت به ایران است. اما مقامات شل، بریتیش پترولیوم و توتال 17 مارس در پاسخ به سوال درباره ایران اظهارنظر نکردند.

ادیبی و میلز گفتند: مناطقی که ایران می‌تواند ظرفیت تولید خود را در آنها افزایش دهد میادین آزادگان و یادآوران در مرز ایران و عراق هستند. ایران همچنین در حال توسعه میدان گازی پارس جنوبی در خلیج فارس است.

ادیبی افزود: این میدان که به میدان شمالی قطر متصل است تولید میعانات گازی(نوعی نفت سبک که در ذخایر گازی یافت می‌شود) ایران را افزایش خواهد داد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها