کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سال اقتصادی 93 هم به سر رسيد


کد خبر : ۱۰۷۵۶پنجشنبه، ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۳:۵۱۲۰۰۵ بازدید

سال 93 با کوله باري از حوادث اقتصادي خوب و بد به پايان راهش رسيد. در اين سال برخي از آنچه گذشت، خرسند شدند و برخي با اضطراب و ...
سال اقتصادی 93 هم به سر رسيدسال اقتصادی 93 هم به سر رسيد

سال 93 با کوله باري از حوادث اقتصادي خوب و بد به پايان راهش رسيد. در اين سال برخي از آنچه گذشت، خرسند شدند و برخي با اضطراب و نگراني اين سال را به پايان بردند. حذف يارانه ثروتمندان در اين سال حواشي زيادي داشت. دولتي ها که ملزم به حذف يارانه ثروتمندان شده بودند، از شيوه خود اظهاري استفاده کردند اما فقط 2 ميليون و 400 هزار نفر، خودشان نام خود را از ليست يارانه بگيران خط زدند. لذا دولتمردان که از مردم خواسته بودند، از يارانه انصراف دهند، مايوس شدند! البته در قانون بودجه سال بعد دولت مجبور است 5/5 ميليون نفر را حذف کند. شايد بايد فکري بهتر از خودانصرافي را در سر بپروراند.

امسال نفت هم با ما يار نبود. قيمت نفت از اواسط سال سير نزولي خود را آغاز کرد و پيش رفت و پيش رفت تا با نفت 50 دلاري چالش هاي جديدي براي کشور ايجاد شود. با اين حال، مديريت صحيح منابع ارزي و سياست هاي پولي قابل قبول سبب شد کمبود ارز نتواند نرخ ارز را به دنبال خود بکشد و دلار و طلا روزهاي آرامي را پشت سر گذاشتند. لذا خرسنديم که در پايان امسال مي گوييم با وجود کاهش صادرات نفت، کشور سال آرامي را از لحاظ ارز و طلا پشت سر گذاشت.

يکي از اتفاقاتي که در برخي از روزهاي سال کام مردم را تلخ کرد، افزايش هاي ناگهاني قيمت برخي از مواد خوراکي بود. در تابستان بود که قيمت گوجه به شدت افزايش يافت. گوجه آنقدر گران شد که باعث شد مردم «کباب» را بدون گوجه بخورند. در اين سال، مرغ هم بال درآورد و گوشت از سقف آرزوهاي مردم فراتر رفت. بماند که نان هم 30 درصد ناقابل به قيمتش افزوده شد.

درست است که قيمت برخي از اقلام پرمصرف نظير موارد فوق زياد شد، اما همه ما ديديم که قيمت مسکن نه تنها گران نشد بلکه تا حدي کاهش هم پيدا کرد. اين فقط مسکن نبود که قيمتش کم و بيش ثابت ماند، بلکه تورم از 35 درصد به 15 درصد رسيد. کاهش تورم و بهبود وضعيت توليد (هرچند اندک) آنقدر دستاورد بزرگي بود که بايد در پايان سال آن را جشن گرفت.

با اين حال فسادهاي مالي گوناگون در اين سال کام ملت را تلخ کرد. از رانت 650 ميليون يورويي گرفته تا پرونده معاون اول رئيس جمهور سابق. اين اواخر هم که خبر بدهي 6500 ميليارد توماني يک بدهکار بانکي بزرگ مطرح شد و هزاران ماجرای دیگر .

اما اين نيز بگذرد! سال نو پيشاپيش مبارک ...



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها