کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا بورس‌بازان تهران عجله می‌كنند؟


کد خبر : ۱۰۶۷۲دوشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶:۰۸۲۹۶۶ بازدید

بازار سبز، پر از صف‌های خريد و با حجم قابل‌قبول؛ اين وصفي است كه مي‌توان به‌طور خلاصه از بازار سهام در روز گذشته ...

بازار سبز، پر از صف‌های خريد و با حجم قابل‌قبول؛ اين وصفي است كه مي‌توان به‌طور خلاصه از بازار سهام در روز گذشته داشت. سهم‌هاي بانكي و خودرويي كه بيشترين تاثير را از مذاكرات هسته‌يي و لغو تحريم‌ها مي‌پذيرند، از روز شنبه مورد توجه فعالان بازار قرار گرفت و براي خريد اين سهم‌ها در تالار شيشه‌يي صف تشكيل شد. اما نكته اينجاست كه هنوز هيچ اتفاقي رخ نداده و توافقي روي نداده است، اما بازار سهام تصميم گرفته است كه وقوع توافق را قطعي تلقي كند.

بسياري از فعالان سياسي و اقتصادي بر اين باورند كه اين‌بار مذاكرات دست‌كم به يك توافق جامع خواهد رسيد. نكته ديگر در اين مساله نهفته است كه توافق به چه صورت خواهد بود. آيا توافقي كه حاصل مي‌شود، همان توافقي است كه مد نظر فعالان بازار سرمايه است؟ اگر چنين نباشد چه اتفاقي براي بازار سرمايه رخ خواهد داد؟ فرض كنيد توافق به‌گونه‌يي باشد كه تحريم‌هاي نفتي و بانك مركزي مثلا براي يك‌سال ديگر تداوم يابد. آنگاه چه بر سر بورس تهران خواهد آمد؟

پاسخ به نظر ساده مي‌آيد. چنانچه لغو تحريم‌ها به‌سرعت رخ ندهد، اثري كه تعامل با جهان در اقتصاد دارد، ديرتر در بازار سرمايه منعكس خواهد شد. در اين صورت افزايش سوددهي شركت‌هاي بورسي ديرتر به وقوع مي‌پيوندد و تا چند ماه قبل از آن بورس تهران همان روندي را خواهد داشت كه در سال93 داشت. شايد قيمت سهم‌ها افت چنداني را تجربه نكند، اما ارزش معاملات در سطحي پايين باقي خواهد ماند و لذا انتظار رشد دور از انتظار خواهد بود.

لذا مي‌توان گفت كه فعالان بازار، به‌خصوص افرادي كه در صف‌هاي خريد سهم‌هاي بانكي قرار دارند، در برهه فعلي به‌نوعي روي نتيجه مذاكرات شرط‌بندي كرده‌اند. از كجا معلوم كه نتيجه مذاكرات هماني خواهد بود كه بازار سرمايه مي‌خواهد؟ ما از جزييات مذاكرات هسته‌يي و شرايط توافق احتمالي بي‌خبريم ولي چنانچه از گمانه‌زني‌ها پيداست، لغو تحريم‌هاي بانكي، نفتي و شركتي پروسه‌يي زمان‌بر است. لذا حتي با لغو تحريم‌ها نيز نمي‌توان اميدوار بود كه به اين زودي‌ها سوددهي شركت‌ها افزايش يابد. اما چرا فعالان بازار سرمايه به اين زودي سراغ سهام گروه‌هاي بانكي، خودرويي و تجهيزاتي رفته‌اند؟ پاسخ اين سوال نيز ساده است. فعالان بازار به‌دليل وجود دامنه نوسان و حجم مبنا ترس آن را دارند كه پس از توافق احتمالي نتوانند سهم‌هاي مستعد رشد را خريداري كنند، لذا مجبورند در اين قيمت‌ها با ريسك بالا در صف‌هاي خريد قرار گيرند. فرض كنيد كه دامنه نوسان در سهامي مانند سهام بانك صادرات وجود نداشت، اين مساله باعث مي‌شد كه فعالان بازار تا زمان حصول توافق صبر كنند و تا زماني‌كه جزييات توافق رسانه‌يي نشود اقدام به خريد نمي‌كردند،

چرا كه مي‌دانستند پس از حصول توافق، هرچند در قيمت‌هايي بالاتر، مي‌توانند به‌راحتي سهام مورد نظر خود را خريداري كنند. طرحي كه با هدف جلوگيري از رفتارهاي هيجاني طراحي شده است، خود باعث شده كه هيجانات بازار تشديد شده يا لااقل طولاني‌تر از حد معمول شوند.

حال تنها توصيه‌يي كه مي‌توان به فعالان بازار داشت، اين است كه جنبه احتياط را در معاملات خود رعايت كنند و پيروزي هسته‌يي را زودتر از موعد جشن نگيرند.

 

 گزارش‌ پالايشي‌ها به كجا رسيد؟

مساله ديگري كه ذهن فعالان بازار را اين روزها به‌شدت درگير خود كرده است، بحث بازگشايي نمادهاي پالايشگاهي است. در جلسه‌يي كه در روز شنبه در محل شركت بورس و با حضور مديران 6پالايشگاه، مسوولان سازمان بورس، شركت بورس، شركت فرابورس، سهامداران عمده پالايشگاه‌ها و يك نماينده ملي پالايش و پخش برگزار شد، مقرر شد تا با احتساب قيمت‌هاي جهاني و همچنين ابلاغيه شركت ملي پالايش و پخش، صورت‌هاي مالي و بودجه94 را در دو سناريو به سازمان بورس ارايه كنند.

در اين جلسه، موضوع ارايه اطلاعات مالي پس از اعلام نرخ‌هاي نفت و فرآورده‌هاي نفتي از سوي نهادهاي ذي‌ربط (وزارت نفت و شركت پخش و پالايش) به بازار مورد تبادل‌نظر قرار گرفت.

باتوجه به نظرات موافق و مخالف حاضران در جلسه درخصوص ارايه اطلاعات و بازگشايي نماد پالايشگاهي، مقرر شد پالايشگاه‌ها تا پايان وقت اداري امروز با دو سناريو اطلاعات مالي خود را تهيه و به بازار ارايه كنند و تصميم‌گيري درخصوص بازگشايي نماد به پس از آن موكول شد.

به گزارش سنا، حسن اميري، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، در اين خصوص اظهار داشت: ابهامي بزرگ در ارتباط با نحوه قيمت‌گذاري شركت‌هاي پالايشي وجود داشت كه منجر به بسته شدن نماد شد در‌حال‌حاضر اين ابهام از بين رفته است بنابراين مسووليت قانوني اعضاي هيات‌مديره است كه در نخستين فرصت ممكن اثر اين قيمت‌گذاري بر وضعيت اين شركت‌ها را به اطلاع كل بازار برسانند.

وي افزود: از آنجا كه اعضاي هيات‌مديره شركت‌ها در قبال گزارشگري سريع و مناسب به بازار مسووليت دارند و از طرفي دستورالعمل افشاي اطلاعات ثبت‌شده نزد سازمان بورس حاكم بر تمامي شركت‌هاي بورسي است لذا، لازم است در اسرع وقت اطلاعات مربوطه به كل بازار منعكس شود.  اميري در اين خصوص ادامه داد: بديهي است چنانچه ابهامي درخصوص نحوه قيمت‌گذاري از طرف شركت‌هاي پالايشي وجود داشته باشد به‌عنوان يك اطلاعيه شفاف‌سازي يا در قالب سناريوهاي مختلف قابل ارايه به بازار خواهد بود تا براساس آن سهامداران از وضعيت شركت آگاه شده و درخصوص دارايي‌هاي خود تصميم مقتضي را اتخاذ كنند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در ادامه بيان داشت: سازمان بورس همچون گذشته براي رفع ابهامات، در كنار شركت‌هاي پالايشي است و همه گونه مساعدت و همكاري را مبذول خواهد داشت، اما آنچه در اين مقطع اهميت دارد اطلاع‌رساني همگاني و لزوم شفاف‌سازي وضعيت اين صنعت پس از دريافت نرخ‌هاي فروش فرآورده و خريد مواد اوليه است.


 آمار معاملات

در جريان معاملات روز گذشته طي 60هزار و 848 نوبت معاملاتي، 770ميليون و 603هزار برگه سهم و حق‌تقدم به ارزش 308ميليارد و 898ميليون تومان جابه‌جا شد. شاخص كل ديروز با رشد 370.28واحدي به ارتفاع 64هزار و 980واحدي رسيد. شاخص قيمت (وزني – ارزشي) نيز با رشد 160.91واحدي به ارتفاع 28هزار و 222واحد رسيد.

بانك ملت بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص كل داشت. ديروز به ترتيب بانك ملت با رشد 71.54واحدي، بانك پاسارگاد با رشد 57.28واحدي، كشتيراني جمهوري اسلامي با رشد 40.31واحدي، بانك صادرات با رشد 38.77واحدي و بانك تجارت با رشد 33.72واحدي بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص كل داشتند.

گروه خودرو نيز طي 12016نوبت معاملاتي با جابه‌جايي 148ميليون و 435هزار برگه سهم به ارزش 267ميليارد و 914ميليون ريال برترين گروه صنعت شد.

نماد شركت كمك‌فنر ايندامين با بازگشت به تالار شيشه‌يي ركورد افزايش قيمت را با رشد 42.56درصدي به نام خود كرد و فولاد خوزستان با افت 4درصد بيشترين كاهش قيمت را براي سهامداران و خريداران خود به همراه داشت.

بانك صادرات با صف خريد بيش از 104ميليوني برترين صف خريد و تقاضا را از آن خود كرد. اين نماد در بازه‌هايي صف خريد 150ميليوني را نيز تجربه كرد.

همچنين نماد دو شركت پتروشيمي فناوران و حفاري شمال همچنان در صدر برترين عرضه هستند. بيشترين ارزش معاملات به معامله بلوكي نماد شركت نفت بهران و بيشترين حجم معامله به معامله بلوكي سرمايه‌گذاري غدير اختصاص پيدا كرد.

 

 عرضه اوليه «كپرور»

 همچنين سهام شركت‌ زغال‌سنگ پروده طبس، ديروز براي نخستين‌بار در بازار دوم فرابورس ايران، 4هزار و 500 ريال قيمت خورد.

به گزارش روابط عمومي فرابورس، 10درصد از سهام شركت فرآوري زغال‌سنگ پروده طبس براي نخستين‌بار پس از پذيرش در بازار دوم فرابورس ايران، ديروز با كشف قيمت هر سهم 4500ريال عرضه شد. بر اساس اين گزارش، از 18ميليون سهم عرضه شده در اين نوبت، 8ميليون سهم براي كشف قيمت و 10ميليون سهم مابقي نيز به معامله‌گران آنلاين اختصاص پيدا كرد. طبق اين گزارش، شركت فرآوري زغال‌سنگ پروده طبس با سرمايه 180ميليارد ريال در زمينه توليد كنسانتره زغال سنگ فعاليت دارد و شركت‌هاي تكادو، معدنجو و معادن منگنز ايران سهامداران عمده آن هستند.


فرابورس

 همچنين در دومين روز از هفته پاياني سال، بازار فرابورس شاهد معامله بيش از 145ميليون ورقه بهادار به ارزش يك‌هزار و 566 ميليارد و 470ميليون ريال بود. به گزارش «تعادل» و به نقل از فرابورس، در بيست و چهارمين روز اسفندماه، 145ميليون و 660هزار ورقه بهادار به ارزش يك‌هزار و 566 ميليارد و 470ميليون ريال در بازار فرابورس معامله شد. معامله‌گران فرابورسي ديروز در 39هزار و 504 نوبت، اوراق بهادار را دست به دست كردند و شاخص با اندكي كاهش روي عدد 720, 93 واحد ايستاد.

زغال‌سنگ پروده طبس در نخستين روز عرضه با معامله 18ميليون سهم به ارزش 81ميليارد ريال، بيشترين حجم و ارزش معاملات فرابورس را به خود اختصاص داد.

بيشترين افزايش قيمت روز گذشته مربوط به سهام بانك كارآفرين و بعد از آن بانك گردشگري و شركت‌ البرز بالك بود و بيشترين كاهش قيمت هم نصيب شركت‌هاي ذوب‌آهن اصفهان، قند شيروان قوچان و بجنورد و بازرگاني و توليدي مرجان كار شد.

همچنين، بيشترين حجم معاملات صندوق‌هاي قابل معامله در اختيار صندوق سرمايه‌گذاري آساس با معامله 42هزار و 150 سهم بود و قيمت اوراق تسهيلات مسكن در تمام نمادها كاهش يافت و در بازه 760 تا 800هزار ريال معامله شد.

در بازار اوراق با درآمد ثابت هم، اوراق مشاركت سه ماهه قائم دزفول با معامله 90هزار و 10ورقه با ارزشي بالغ بر 90 ميليارد و 10ميليون ريال بيشترين حجم و ارزش را به خود اختصاص داد. اين گزارش حاكي است، نماد معاملاتي شركت‌هاي قاسم ايران و ذوب‌آهن اصفهان پس از ارايه اطلاعات جديد پيش‌بيني، با محدوديت دامنه نوسان قيمت تا سقف 50 درصد، ديروز بازگشايي شدند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها