کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ضرر باورناکردنی و وضعیت قرمز برای شرکت سونی


کد خبر : ۱۰۶۳۰شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴:۱۰۷۱۵۳ بازدید

زبان الکترونیک در دنیا زمانی ژاپنی بود و همه آن را با یک نام می‌شناختند: سونی. شرکتی که با نوآوری‌های ترازیستوری‌ جهان را تغییر داد. زمانی که ...
ضرر باورناکردنی و وضعیت قرمز برای شرکت سونیضرر باورناکردنی و وضعیت قرمز برای شرکت سونی

زبان الکترونیک در دنیا زمانی ژاپنی بود و همه آن را با یک نام می‌شناختند: "سونی". شرکتی که با نوآوری‌های "ترازیستوری‌" جهان را تغییر داد. زمانی که ماسارو ایبوکا و آکیو موریتا دو مهندس ژاپنی در ۱۹۵۷ شروع به فروش اولین رادیوهای ترانزیستوری جیبی در دنیا کردند، به دنبال نامی جدید و مناسب برای شرکت‌شان می‌گشتند. بنیانگذاران سونی کلمه رایج انگلیسی Sonny به معنای پسر بچه را با واژه لاتین Sonus که کلمه انگلیسی Sound از آن مشتق شده، ترکیب کردند و از آن واژه "سونی" (Sony) را پدید آوردند، که در هر زبانی به راحتی قابل تلفظ است. این ترکیب قرار بود گویای ذهنیت جوانانی باشد که با انرژی و علاقه وافر خود به دنبال تولیدات و ایده‌های جدید بودند.

زمانی همه دنیا خواستار محصولات سونی از رادیو ترانزیستور گرفته تا واکمن و لوح فشرده "سی دی" بود. اما حالا شرایط تغییر کرده و رقبایی از کره جنوبی و چین عرصه را بر سونی، و در مجموع اقتصاد ژاپن، تنگ کرده‌اند. (عکس: کوچکترین تلویزیون ترانزیستوری جهان در سال ۱۹۶۳ میلادی)


7n8k1sg50liwhhntmkg.jpg
 

در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۴ کازو هیرای، مدیرعامل سونی اعلام کرد که میزان فروش موبایل مدل ایکسپریا به ۵۰ میلیون نخواهد رسید و به ۴۳ میلیون کاهش خواهد یافت. او پیش از این برآورد کرده بود که بخش موبایل شرکت سوددهی خواهد داشت اما اکنون با ضرر ۲۳۰ میلیارد ین برابر با یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون یورویی روبرو شده است. چین بزرگ‌ترین بازار تلفن‌های موبایل جهان است و سونی هیچ شانسی در این بازار ندارد. نتیجه اینکه بر روی هزار فرصت شغلی در بخش تلفن‌های موبایل سونی (معادل ۱۵ درصد) خط قرمز کشیده شد و کارمندان آن اخراج شدند. وال‌استریت ژورنال حتی نوشته است که "سونی دیگر در تولید و بازار موبایل نقشی ایفا نمی‌کند".

شرکت سونی در پنج سال گذشته میلیاردها دلار ضرر داده است و تنها در سال ۲۰۱۲ بود که بیلان مالی این شرکت سود نشان داد و البته دلیل آن هم فروش املاک و مستغلات به میزان ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود. سونی که از سال ۱۹۵۸ میلادی وارد بازار سهام شده است، امسال برای نخستین‌بار در تاریخ این شرکت سود سهام به سهام‌داران پرداخت نخواهد شد. اکنون سهام سونی به کمتر از ۹۰ درصد ارزش آن در سال ۱۹۹۹ رسیده است.

یکی از پرضررترین بخش‌های شرکت سونی، بخش تولید تلویزیون آن است که البته به‌خاطر خروج بیلان مالی شرکت از زیر فشار ضرر، این بخش به‌عنوان شرکت زیرمجموعه بطور صددرصد مستقل شده است. تلویزیون سونی در ده سال گذشته ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو ضرر برای این شرکت داشته است. سونی مجبور شد در گذشته بخش تولید لپ‌تاب را بفروشد و حالا برخی تحلیل‌گران معتقدند که بحران به بخش تولید دوربین سونی نیز سرایت خواهد کرد. به باور آن‌ها، برای بسیاری از مصرف‌کنندگان، عکس‌هایی که توسط اسمارت‌فون‌ها گرفته می‌شوند کفایت می‌کند و آن‌ها دیگر نیازی به خرید دوربین‌های سونی نخواهند داشت. 

در بخش تولیدات الکترونیک سونی اکنون فقط سنسورهای صفحه نمایشگر و به‌ویژه کنسول‌های بازی موفق بوده‌اند. سونی موفق شده از مدل پلی استیشن ۴، ظرف یک سال بیش از ۱۰ میلیون به بفروش برساند که دو برابر میزان به فروش رفته کنسول‌های بازی ایکس باکس مایکروسافت است.


nng9nibtpir1h9406xms.jpg


به گزارش بانک سرمایه‌گذاری "جفری"، سونی برای تبلیغات، بازاریابی و تحقیقات بیشتر از اپل یا سامسونگ سرمایه‌گذاری می‌کند. این درحالی است که سونی در سال ۲۰۱۴ در رتبه دهم فهرست نوآورترین شرکت‌ها قرار داشته است. اپل در رتبه نخست این فهرست و همچنین سامسونگ از رتبه دوم به رتبه سوم تنزل یافته است. اگرچه سونی هنوز یک شرکت محصولات الکترونیک است، اما بخش‌های زیرمجموعه آن سوددهی بیشتری دارند. "سونی فیلم" و "سونی موزیک" که مرکز آن‌ها در آمریکا است، هر یک سالانه نیم میلیارد دلار سود به حساب شرکت مادر واریز می‌کنند.

از دیگر بخش‌های موفق سونی "بیمه سونی" و "بانک سونی" هستند که در ده سال گذشته ۲۲ میلیارد دلار سوددهی داشته‌اند که ۱۲ میلیارد دلار سود آن‌ها البته صرف جبران زیان بخش‌های الکترونیک شده است. برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که وضعیت امروز سونی ناشی از خطای انتخاب هوارد استرینگر (اولین غیر ژاپنی) به عنوان رئیس شرکت در سال ۲۰۰۵ بوده است. استرینگر که رئیس شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس بود، به‌عنوان "منجی"، ریاست شرکت تکنولوژیکی را برعهده گرفت که هیچ اطلاعی از آن نداشت و فکر می‌کرد شش ماه از سال اقامت در ژاپن برای هدایت این شرکت کافی است.


11rscr3tt2vdkhjetwqp.jpg


خطای انتخاب هوارد استرینگر در حالی اتفاق افتاد که رقبای کره‌ای، چینی، آمریکایی و اروپایی سونی بشدت با نوآوری و بهبود کیفیت موفق شدند سونی را عقب برانند.

تحلیل‌گران بر این باورند که دوران "سونی الکترونیک گذشته" و سونی که گرچه هنوز هم خود را یک شرکت الکترونیک می‌داند، اما تا زمانی که فرصت هست باید از دنیای الکترونیک خداحافظی کند و بر روی بخش‌های سودده خود همچون سونی فیلم، سونی موزیک، بانک سونی و بیمه سونی تمرکز داشته باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها