کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سلاطین بازار خشکبار + قیمت‌ها


کد خبر : ۱۰۵۸۸چهارشنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶:۴۲۸۵۱۵ بازدید

به طور کلی در بازارهای مناطق مرکزی شهر، پسته با قیمت حدود 58 هزار تا 78 هزار تومان فروخته می‌شود، گشتی در مناطق جنوب شهر تهران هم ...
سلاطین بازار خشکبار + قیمت‌هاسلاطین بازار خشکبار + قیمت‌ها

گرچه حدود یک ماه پیش مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفت‌وگویی اظهار کرده بود: احتمال می‌دهم وجود آجیل و خشکبار در بازار به اندازه لازم، باعث می‌شود شب عید امسال آجیل و خشکبار گران نشود. 

این روزها، گشتی در بازار آجیل نشان می‌دهد که بازار آجیل و خشکبار، شاهد افزایش قیمت چشمگیری است.

به طور کلی در بازارهای مناطق مرکزی شهر، پسته با قیمت حدود 58 هزار تا 78 هزار تومان فروخته می‌شود، گشتی در مناطق جنوب شهر تهران هم نشان می‌دهد که انواع پسته شور و خام در این مناطق در قیمت‌های 36 هزار تا 68 هزار تومان فروخته می‌شوند.

آجیل‌فروشی‌های مناطق مرفه تهران هم انواع پسته را در قیمت‌های 68 تا 88 هزار تومان می‌فروشند. تقریبا تمام آجیل‌فروش‌ها ادعا می‌کنند که پسته‌های خود را از رفسنجان آورده‌اند.این در حالی است چندی پیش مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار، با بیان اینکه قیمت پسته بازار باید 35 تا 55 هزار تومان باشد، بیان کرده بود: با متخلفانی که پسته را از این قیمت بیشتر می‌فروشند، برخورد می‌شود.


فندق سلطان آجیل امسال! 

به نظر می‌رسد که فندق بازار آجیل امسال، افزایش قیمت چندین درصدی را تجربه می‌کند. در حالی که سال گذشته فندق کیلویی30 تا 40 هزار تومان فروخته می‌شد، امسال قیمت آن در بازارهای مناطق مختلف تهران گاه تا 90 هزار تومان رسیده است.

فندوق در مناطق مختلف شهر از حدود 60 تا حدود 90 هزار تومان فروخته می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز، یکی از فروشندگان فروشگاه‌های آجیل‌فروشی درباره علل افزایش قیمت فندق گفت: امسال فندق در بازار آجیل بسیار کمیاب شده است. چون فندوق معمولا از ترکیه می‌آید و امسال به دلیل جنگ‌های منطقه ترکیه مرزهای خود را بسته است و اجازه ورود اقلام مختلف به کشورهای همسایه را نمی‌دهد و همین موضوع باعث شده که وارد کنندگان بتوانند مقادیر کمتری از فندوق را وارد کنند، به همین دلیل قیمت فندق ترکیه د ایران افزایش چشمگیری داشته است.

او اضافه می‌کند: البته ما در ایران هم فندق داریم که با قیمت مناسب‌تری فروخته می‌شود ولی به طور کلی گران شدن قیمت فندق ترکیه روی قیمت فندق ایرانی هم تاثیر گذاشته و ما در هر دو نوع فندق شاهد افزایش قیمت هستیم.

در مقابل به نظر می رسد که بادام امسال رشد چشمگیری را در قیمت تجربه نکرده است، مغز بادام که به گفته رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار نمونه مکزیکی آن در بازار آجیل ایران موجود است، در مناطق مختلف تهران بین 43 هزار تا 65 هزار تومان فروخته می‌شود.

یکی از فروشندگان آجیل‌فروش می‌گوید: امسال در قیمت مغز بادام افزایش قیمت محسوسی نداشتیم و قیمت‌ها شبیه به پارسال است.


مسافران هندوستان از پسته ارزان‌تر شدند

یکی از فروشندگان آجیل فروش می‌گوید زمانی بادام هندی از همه اقلام آجیل گران‌تر بوده است. آن‌قدر که ‌فقط مناطق اعیان نشین برای آجیل شب عید خود از این نوع بادام خریداری کرده و مصرف می‌کردند.

او توضیح می‌دهد: آن زمان واردات بادام هندی بسیار محدود بود به همین دلیل قیمت آن در بازار آجیل ایران زیاد بود. ولی اکنون بادام هندی در بازار ایران فراوان است و امسال نه تنها قیمتش از فندوق بلکه از پسته هم ارزانتر شده است.بادام هندی که در بازار تهران که در اغلب آجیل فروشی‌ها بیش از 60 هزار تومان قیمت ندارد، در مناطق جنوبی تهران با قیمت‌ 31 هزار تومان هم فروخته می‌شود.


بازار تخمه چه وضعیتی دارد؟

به طور کلی در بازار آجیل امسال تخمه کدو، کیلیویی بین 23 تا 34 هزار تومان، تخمه جابانی(ژاپنی) در حدود 45 هزار تومان و تخمه آفتابگردان بیان 10 تا 18 هزار تومان فروخته می‌شود.به نظر می‌رسد که با توجه به موضوع خرید تخمه جابانی(ژاپنی)، از بازار ایران توسط عراق و ایجاد کمبود در بازار قیمت تخمه ژاپنی نیز افزایش یافته است و به این تخمه در بازار ایران گاه بهایی تا حدود پسته در بازار ایران را داده است.


متقلبان از چه راه‌هایی استفاده می‌کنند؟

با توجه به اینکه بارها مطرح شده است با گران‌فروشان بازار آجیل برخورد خواهد شد، دیده می‌شود که برخی از آجیل‌فروشان فقط روی سبدهایی برچسپ قیمت می‌زنند که قیمت‌هایی در حدود استاندارد دارند و در مواردی که اقلامی را که گران‌تر از قیمت تعیین شده می‌فروشند، روی سبد محل نگهداری آن قلم جنس قیمت نمی‌زنند.

مثلا پسته‌ای که قیمت آن، در حدود 35 تا 55 هزار تومان تعیین شده است، در مبالغ 80 و گاه 90 هزار تومان می‌فروشند، و در حالی که روی سبد مثلا 55 هزار تومانی قیمت خورده دیده می‌شود که روی سبد 90 یا 90 هزار تومانی قیمتی زده نشده که این موضوع، راه برخورد با متخلفان را دشوارتر می‌کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها