کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پيش‌بينی رسمی از اقتصاد سال 94


کد خبر : ۱۰۵۷۸چهارشنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۹:۰۲۳۹۸۴ بازدید

دومين همايش جهت‌گيري اقتصادي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با رويكرد اقتصاد مقاومتي در مركز همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد كه نوبخت ...

دومين همايش جهت‌گيري اقتصادي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با رويكرد اقتصاد مقاومتي در مركز همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد كه نوبخت، رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي گفت: پيش‌بيني ما در سال 94 اين است كه نرخ رشد اقتصادي به 2.5درصد برسد. اين درحالي است كه در 6 ماه نخست سال جاري شاهد رشد 4درصدي اقتصاد بوديم. محمدباقر نوبخت افزود: ساختار و تركيب درآمد و هزينه بودجه سال 94 مبتني بر رويكرد اقتصاد مقاومتي است ضمن اينكه در تهيه و تنظيم بودجه تلاش شده تا وابستگي آن به درآمدهاي نفتي كاهش يابد. وي با بيان اينكه در بودجه به بخش افزايش سرمايه‌گذاري و تشويق سرمايه‌گذاران توجه شده است، اضافه كرد: امكان رشد 4درصدي سرمايه‌گذاري در سال آينده وجود دارد و مي‌توانيم براي سرمايه‌گذاري براي سال آتي رشد 4درصدي را تعريف كنيم.

 

  رشد اقتصادي برنامه پنجم 8 درصد پيش‌بيني شده بود

رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي با اشاره به اينكه نرخ رشد اقتصادي 8 درصدي براي برنامه پنجم توسعه پيش‌بيني شده بود، افزود: با نقطه مطلوب فاصله زيادي داريم و بايد تلاش كنيم اين فاصله را كمتر كنيم. نوبخت گفت: كشور براي توسعه و خروج غيرتورمي از ركود نيازمند تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است بنابراين بايد به آن توجه ويژه‌يي صورت گيرد. وي ادامه داد: در شرايط تحريم با وجود كاهش قيمت نفت همچنين كاهش درآمدها حركت رو به جلو داشتيم كه نتيجه آن نرخ رشد اقتصادي 4درصدي در 6 ماه نخست سال جاري بود.

 

  گره تحريم گشوده نشود هم، اقتصاد ساكن نمي‌ماند

نوبخت با تاكيد بر اينكه درحال حاضر بسترها براي فعاليت اقتصادي آماده است، گفت: من اين اطمينان را به فعالان اقتصادي مي‌دهم تمام كساني كه درحال برنامه‌ريزي هستند از نظر نظري و تجربي و عملياتي به شرايط اقتصادي اشراف كامل دارند و تمام افراد كابينه بسيار باتجربه هستند. وي گفت: اگر بدخواهان انقلاب نگذارند گره تحريم‌ها گشوده شود باز هم اين اطمينان را مي‌دهيم كه كشور براي شرايط مهم برنامه دارد و هيچگاه ساكن نمي‌ماند. رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در پايان با بيان اينكه «در برنامه ششم چند موضوع مهم را دنبال مي‌كنيم» اظهاركرد: دولت بايد تعهدات خود را نسبت به صندوق‌هاي تابعه وزارت كار ادا كند تا صندوق‌ها بتوانند نقش موثري در رشد و توسعه اقتصاد داشته باشند.

 

  اقتصاد مقاومتي ستون فقرات برنامه پنجم

رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي با بيان اينكه اقتصاد مقاومتي ستون فقرات برنامه پنجم است، افزود: اقتصاد مقاومتي صرفا يك اقتصاد زدودني نيست بلكه اقتصادي است كه كشور براي توسعه به آن نيازمند است بنابراين در سال آخر برنامه پنجم بايد جهت‌گيري اقتصاد مقاومتي داشته باشيم. نوبخت با بيان اينكه اقتصاد مقاومتي سياستي ضروري براي خروج از ركود است، گفت: در برنامه ششم بايد در عرصه‌هاي اقتصادي تفاوت‌هاي ماهوي بسياري داشته باشند. برنامه پنجم 235ماده با يك هزار و 114حكم داشت كه اين ماتريس پرمتغير كار مديران را با سختي روبه‌رو مي‌كرد و سياست‌هاي كلي حاكم بر برنامه ششم اين اجازه را نمي‌دهد كه دولت در برنامه ششم پر از حكم و ماده باشد. وي اظهاركرد: برنامه ششم براساس سياست‌هاي اصل 44 دولت در جايگاه مديريت و هدايت قرار دارد و از نظر حكمي بسيار محدود است. در برنامه ششم بايد جهت‌گيري مشخص واسپاري انجام شود و يك محيط شفاف براي فعالان اقتصادي تعريف شود و فقط در صورت نياز از دولت كمك گرفته‌ شود.

 

  شركاي اجتماعي بايد بر صندوق‌ها حاكم باشند

علي ربيعي وزير تعاون،كار و رفاه اجتماعي در ادامه همايش با تاكيد بر اينكه صندوق‌ها با پول‌هاي پايين‌دستي شكل گرفته‌اند، گفت: شركاي اجتماعي بايد بر صندوق‌ها حاكم باشند ضمن آنكه مي‌توانيم به شكلي رفتار كنيم كه صندوق‌ها با تجميع پول‌هاي خرد كارگران همانند بانك‌هاي بزرگ عمل كنند. توجه به موضوع بهره‌وري و كارايي يكي از ضرورت‌هاي اين بخش محسوب مي‌شود.

وي ادامه داد: به‌طور مثال شركتي وجود دارد كه با 16هزار ميليارد تومان سرمايه تنها دو درصد بازدهي سرمايه دارد كه اين مساله ناشي از بيماري‌هاي جامانده در بدنه و ساختار شركت است كه نتوانسته بهره‌وري خوبي را از مجموعه خود داشته باشد. وزير كار با تاكيد بر اينكه در نخستين استراتژي خود به‌دنبال ايجاد كارآيي و بهره‌وري هستيم، اظهاركرد: مساله دوم كه مي‌تواند به بهبود بهره‌وري و كارآيي ارتباط داشته باشد مرتبط با صندوق‌هاي اقتصادي است. وي با بيان آنكه صندوق‌ها موتور تحرك و توسعه كشور است، افزود: در مورد صندوق يك چالش وجود دارد و آن اين است كه صندوق‌ها در دست نخبگان شكل نگرفته و همواره با كسورات روبه‌رو هستند. حتي اگر به شركت‌هاي تازه صنعتي و نظام‌هاي سوسياليست نگاه كنيم، خواهيم ديد صندوق‌ها مورد توجه زياد هستند و نقش مهمي در بالاترين سطوح اقتصادي دارند.

ربيعي با تاكيد بر اينكه بالاترين نهادهاي تصميم‌گيري مي‌توانند در صندوق‌ها حضور داشته باشند و يك نهاد اقتصادي محكم را ايجاد كنند، افزود: چرا بخش تعاون تقدس دارد؟ علت آن نوع عدالت‌گرايي در اقتصاد كشور است. وي افزود: تمام نهادهاي اقتصادي منطبق با تئوري عدالت اجتماعي و ساختاراجتماعي بايد در موفقيت عملكرد صندوق‌ها مورد حمايت قرارگيرند. وزيركار با اشاره به اينكه در كشورهاي اروپايي دركنار صندوق‌هاي كوچك بانك‌هاي كوچك و فعال شكل گرفته‌اند، افزود: صندوق‌ها موتور اقتصادي دولت هستند كه مي‌توانيم از آنها براي فعاليت‌هاي بزرگ استفاده كنيم و اگر نتوانيم چهره بهره‌ور از صندوق‌ها را پاك كنيم نمي‌توانيم موفق شويم.

وي افزود: بايد به سمتي پيش رويم كه سرمايه صندوق‌ها فاصله كمي با بخش خصوصي داشته باشد و حتي بهره‌وري صندوق‌ها تا جايي افزايش يابد كه عملكرد آنها از بخش خصوصي پيشي گيرد. ربيعي با بيان اينكه صندوق‌ها دركنار بهره‌وري و كارآمدي مي‌توانند در اقتصاد پيشي بگيرند، افزود: اگر صندوق موفق عمل كند و اعتماد مردم جلب شود با پول خرد شركاي اجتماعي كه مردم و دولت هستند مي‌توانيم ظرفيت‌هايي را ايجاد و هلدينگ‌هايي را افتتاح كنيم. وي به ثبات در برنامه‌ريزي مديران اشاره كرد و گفت: يك مدير در صورتي كه ثبات داشته باشد مي‌تواند برنامه‌ريزي‌هاي درازمدت را دركار خود اعمال كند. در غير اين صورت برنامه‌ريزي‌هاي كوتاه‌مدت و عدم ثبات در مديريت اتلاف هزينه است. وزير تعاون،كار و رفاه اجتماعي در استراتژي سوم خود به چابك‌سازي و مسووليت اشاره كرد و گفت: بايد با ايجاد هم‌افزايي موانع تحول اقتصادي را از بين ببريم.

وي در ادامه به ايجاد سه هلدينگ تا پايان سال 94 اشاره كرد و گفت: انتظار داريم با هم‌افزايي تا پايان بهار 94 سه هلدينگ اقتصادي ايجاد كنيم.

ربيعي تاكيد كرد: سياس‌‌هاي انقباضي شرايط بورس را بايد به‌درستي بشناسيم و در شركت‌ها، سياست‌هاي انقباضي و انبساطي را دركنار هم پياده كنيم تا شرايط بازار براي فروش مناسب مهيا شود. وي به چابك‌سازي درون شركتي اشاره كرد و گفت: چابك‌سازي كوچك و داخل شركت به معني كم كردن هزينه‌هاي اضافي است. استراتژي اقتصادي بايد به سمتي باشد كه با كمترين نيرو بهترين كارايي و بهره‌وري محقق شود. وزير تعاون،كار و رفاه اجتماعي در ادامه به شفافيت عملكرد صندوق‌ها اشاره كرد و گفت: به سمتي پيش مي‌رويم كه عملكرد صندوق‌ها شفافيت بيشتري پيدا كند تا مشتري لطمه نبيند، ضمن آنكه دركنار كاهش پنهان‌كاري بايد شفاف‌سازي را افزايش دهيم. وي با بيان آنكه تمام مشكلات و فقر و بدبختي جامعه را مي‌شناسم، افزود: زماني كه فردي مسووليت رياست فلان شركت يا فلان هلدينگ را مي‌پذيرد بايد توجه كند كه مشكلات مشتري را به بهترين نحو حل كند. كارفرمايان امروز روستاييان، عشاير و كارگران ديروز هستند كه با قبول مديريت بايد مانند بخش خصوصي عمل كنند.

ربيعي با تاكيد بر اينكه مبارزه با فساد بايد در اولويت كار مسوولان باشد، افزود: نبايد به صندوق‌ها اجازه دهيم به‌جاي شناسايي نقاط قوت بدون تخصص رشد يابند. هيچ ملاكي براي تعيين مدير جز پاكدستي و تخصص نداريم.

 

  پرداخت عيدي بازنشستگان فولاد

قائم‌مقام وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي از پرداخت عيدي بازنشستگان فولاد تا پايان هفته خبر داد و گفت: در سال1394، مقدار 16ميليارد تومان بودجه براي صندوق تامين اجتماعي پيش‌بيني شده است.

ابوالحسن فيروز‌آبادي اظهار كرد: در مجموعه چهار صندوقي كه تحت پوشش وزارت كار قرار دارد در سال1393 بودجه 60هزارميليارد توماني داشتيم كه 43هزار‌ميليارد تومان آن متعلق به صندوق تامين اجتماعي و مابقي صندوق بازنشستگي كشوري، صندوق فولاد و صندوق بيمه عشاير و روستاييان است.

وي با اشاره به تحت پوشش بيمه‌يي 4.5ميليون نفر اظهار كرد: حدود 3.5ميليون نفر از ما هر ماه حقوق مي‌گيرند به‌نحوي‌كه سال گذشته نزديك به 35هزارميليارد تومان از مردم پول بيمه‌يي گرفتيم كه نشان از فعاليت يك ساختار بزرگ در كشور است.

 قائم‌مقام وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي ادامه داد: متاسفانه يكي از صندوق‌هاي ما كه صندوق بازنشستگي فولاد است به‌دليل مشكلاتي كه در ورودي دارد دچار مشكل شد اما خوشبختانه با تلاش‌هاي صورت‌گرفته در آخر سال توانستيم حقوق بازنشستگان فولاد را به‌روز كنيم و تا آخر اين هفته عيدي بازنشستگان فولاد را پرداخت كنيم.

فيروز‌آبادي با بيان اينكه تهيه نقدينگي در شرايط عدم تعادل سخت و دشوار است، اظهار كرد: با وجود دارايي‌هايي كه در بازار بورس داريم متاسفانه قابليت تبديل آن به نقدينگي به‌دليل شرايط خاص كشور امكان‌پذير نيست اما با امكانات اقتصادي مجموعه وزارت كار ازجمله بانك‌هاي رفاه و توسعه تعاون توانستيم اين مساله را حل كنيم.

وي با بيان اينكه در‌حال‌حاضر 14.5ميليون نفر در كشور تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي هستند، اظهار كرد: بايد به فكر درآمد از منابع ديگر ازجمله دارايي‌هاي اقتصادي و سرمايه‌گذاري‌هاي اقتصادي باشيم، زيرا فروش دارايي بدترين حالت ممكن خواهد بود.

 قائم‌مقام وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مطالبات سنگين صندوق‌ها از دولت تاكيد كرد: تلاش ما در هيات امناي صندوق‌ها و وزارت كار اين است كه با همكاري دولت، طراحي مناسبي داشته باشيم تا بتوانيم مطالبات را وصول كنيم و به بخش بزرگي از تعهدات خود نسبت به بازنشستگان عمل كنيم. وي ارزش صادرات كشور در سال گذشته را چهار‌ميليارد و 690ميليون دلار برآورد كرد و گفت: ميزان پرداخت ماليات واحد‌هاي ما در سال1392، 1200ميليارد تومان به‌صورت ماليات بر سود و 4400ميليارد تومان ماليات به ارزش‌افزوده بوده است.

فيروزآبادي افزود: پيش‌بيني ما براي سال1394 اختصاص بودجه 16ميليارد توماني به تامين اجتماعي است كه البته بخش عمده‌يي از اين عدد پرداخت نمي‌شود. با اين حال مصمم هستيم به تعهدات خود در حوزه درمان، مستمري‌ها، افراد تحت پوشش بيمه نظير رانندگان و قالي‌بافان عمل كنيم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها