کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

انبوه‌سازان در اولويت پرداخت تسهيلات بافت فرسوده


کد خبر : ۱۰۵۵۹سه شنبه، ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۸:۲۷۲۲۷۶ بازدید

بهسازي بافت‌هاي فرسوده يكي از سياست‌هاي عمده وزارت راه و شهرسازي براي سال آينده است كه با افزايش سقف تسهيلات ساخت مسكن تا ...

بهسازي بافت‌هاي فرسوده يكي از سياست‌هاي عمده وزارت راه و شهرسازي براي سال آينده است كه با افزايش سقف تسهيلات ساخت مسكن تا 50ميليون تومان در مناطق شهري و سكونتگاه‌هاي غيررسمي طي پاييز 93 كليد خورد. البته به گفته وزير راه و شهرسازي، يكي از ابزارهاي اجرايي اجراي درست اين عمليات آموزش نيروي انساني و آشنايي مديران كل راه و شهرسازي استان‌ها است. به گونه‌يي كه مديران كل بايد وارد جزييات شوند و از كليات عبور كنند. با اين حال، آغاز عمليات اجرايي بهسازي بافت فرسوده در سال آينده به دنبال پرداخت تسهيلات از سوي بانك‌هاي عامل محقق خواهد شد. آمار به نقل از معاون وزير راه و شهرسازي حاكي از آغاز پرداخت ۱۷ هزار و ۵۵۰ واحد تسهيلات در بافت فرسوده است. به دنبال مصوبه‌يي كه دولت براي اعطاي تسهيلات در مهر ماه داشته است بانك ملت تسهيلات‌دهي را آغاز كرد.

همچنين در هفته‌هاي پاياني سال هم بانك ملي با اعلام پرداخت ۱۵ هزار واحد تسهيلات و بانك رفاه با دو هزار و ۵۵۰واحد تسهيلات آمادگي خود را براي پرداخت تسهيلات به بافت فرسوده اعلام كردند.

به گفته محمدسعيد ايزدي در سال جاري، تاكنون ۳۵ هزار پرونده سال‌هاي قبل در اولويت پرداخت تسهيلات هستند. البته اولويت پرونده‌ها با انبوه‌سازان، پلاك‌هاي تجميع‌شده و زنان سرپرست خانوار و وضعيت ملك از نظر قرارگيري است.

براساس اظهارات معاون وزير ساماندهي سكونتگاه‌هاي غيررسمي يكي ديگر از برنامه‌‌هاي وزارتخانه مربوطه در سال آينده است. بزرگ‌ترين چالش در اين حوزه، فقر شهري، تاب‌آوري پايين و بحران هويت است. با اين حال، بنياد مسكن و بنياد مستضعفان براي همكاري و بانك‌ها براي پرداخت تسهيلات به ساكنان اين مناطق اعلام آمادگي كردند. اين مقام دولتي خاطر نشان كرد تهيه سند ملي بافت فرسوده يكي از دستاوردهاي وزارت راه و شهرسازي در سال جاري است كه با پيگيري نمايندگان مجلس ماهيت قانوني خواهد گرفت.

 

 سهميه بانك‌ها از تسهيلات

معاون وزير راه و شهرسازي در نشست خبري با اشاره به مصوبه دولت در مورد اعطاي تسهيلات 50 ميليون توماني نوسازي و بهسازي بافت‌هاي فرسوده در مهرماه گفت: خوشبختانه ما اين 7 خوان را پشت سر گذاشته و توانستيم بانك مركزي را ترغيب كنيم كه اين مصوبه را به 22 بانك ابلاغ كند. به گزارش مهر، با بيان اينكه به دنبال مصوبه‌يي كه دولت براي اعطاي تسهيلات در مهر ماه داشته است بانك ملت تسهيلات‌دهي را آغاز كرد، گفت: در هفته‌هاي پاياني سال هم بانك ملي با اعلام پرداخت ۱۵هزار واحد تسهيلات و بانك رفاه با دو هزار و ۵۵۰ واحد تسهيلات آمادگي خود را براي پرداخت تسهيلات به بافت فرسوده اعلام كردند.  ايزدي ادامه داد: تلاش ما اين است از ميان پرونده‌هاي موجود بتوانيم ساير بانك‌ها را نيز براي همراهي بيشتر درخصوص اين مصوبه در سال 94 ترغيب كنيم.

 

 اولويت‌بندي پرداخت تسهيلات

محمدسعيد ايزدي با اشاره به آغاز پرداخت ۱۷هزار و ۵۵۰ واحد تسهيلات در بافت فرسوده، گفت: ۳۵ هزار پرونده سال‌هاي قبل در اولويت پرداخت تسهيلات هستند. وي با اشاره به اهميت حضور بانك‌ها براي تحقق اهداف وزاتخانه در سال ۹۴ افزود: بيش از ۳۵ هزار پرونده متقاضيان دريافت وام از سال‌هاي گذشته باقي مانده بود كه با اولويت‌بندي اين پرونده‌ها در نوبت تسهيلات قرار مي‌گيرند.  معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه اولويت پرونده‌ها با انبوه‌سازان، پلاك‌هاي تجميع‌شده و زنان سرپرست خانوار و وضعيت ملك از نظر قرارگيري است، اظهار داشت: در سال ۹۳ بيش از ۲۰ هزار واحد تسهيلات به بافت‌هاي فرسوده داده شده است.

 

 مشكلات سكونتگاه‌هاي غيررسمي

مديرعامل شركت عمران و بهسازي شهري ايران با اشاره به اينكه با سه معضل در سكونتگاه‌هاي غيررسمي و بافت فرسوده مواجه هستيم، گفت: فقر شهري، تاب‌آوري پايين و بحران هويت سه معضلي هستند كه در ۱۳۰ هزار هكتار از محدوده‌هاي شهري با آن مواجه هستيم. طرح جامع مسكن اولويت خود را بهسازي بافت فرسوده قرار داده است و اين ضرورت بايد به جامعه منتقل شود.

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه ۹۷۴ محله سكونتگاه غيررسمي در ۹۱ شهر شناسايي شده است، گفت: اين محله‌ها ۶۰ هزار هكتار از شهرها را شامل مي‌شود و بيش از ۶ ميليون و ۳۰۰ هزار نفر در آنها سكونت دارند.  ايزدي با اشاره به اينكه دولت به تنهايي نمي‌تواند مشكلات فقر اين مناطق را برطرف كند، گفت: نياز به فعاليت‌هاي چندوجهي داريم تا شبكه همكاري گسترده‌يي را بين تمام دستگاه‌ها و نهادهاي مربوطه شكل بدهيم كه در اين ميان نياز به نهادهاي غيردولتي هم داريم.

وي با بيان اينكه يك‌سوم جمعيت شهري كشور در اين محدوده‌ها زندگي مي‌كنند، تصريح كرد: بنياد مسكن و بنياد مستضعفان براي همكاري در اين بخش اعلام آمادگي كردند، ضمن آنكه بانك‌ها هم به تعهدات خود عمل كرده و تسهيلات را در اختيار ساكنان مي‌گذارند. وي با بيان اينكه از اين محله‌ها ۴۳۲ محله براي اقدامات عمران و بهسازي شناسايي شده است، اظهار داشت: روز گذشته مجلس مصوبه‌يي را براي ايجاد اشتغال پايدار در روستاها و مناطق محروم داشته است كه بر اين اساس، ۱۰درصد از محل آزادسازي يارانه‌ها به سازمان فني و حرفه‌اي اختصاص مي‌يابد كه ما مي‌توانيم با همكاري مشترك از اين منابع استفاده كنيم.

 

 سند ملي بافت فرسوده و حفظ بناهاي با ارزش

به گفته مديرعامل شركت عمران و بهسازي شهري ايران، از ابتداي تشكيل دولت جديد سعي كرديم موضوع بهسازي بافت‌هاي فرسوده را در اولويت برنامه‌هاي توسعه شهري قرار دهيم و اين موضوع از طرق مختلف مورد بررسي قرار گرفت. به اين ترتيب، تدوين و ابلاغ سند ملي نخستين اقدام در اين راستا است. ايزدي افزود: در اقدامات اجرايي موضوعي مانند ارائه تسهيلات و تغيير نگاه دستگاه‌هاي مختلف هم تاثيرگذار بود. روز گذشته مقام معظم رهبري نيز بر ايجاد سند ملي با موضوع محيط زيست تاكيد كردند.  مديرعامل شركت عمران و بهسازي شهري با بيان اينكه موضوع بافت فرسوده در سطوح مختلف تصميم‌گيري مورد تاكيد قرار گرفته است، اظهار كرد: اخيرا با امضاي ۲۸ نماينده مجلس طرح بهسازي بافت فرسوده مورد پيگيري قرار گرفته تا بتوانيم آن را تبديل به سندي قانوني كنيم.

 ايزدي همچنين با اعلام اينكه بانك ملي با فروش كارخانه ريسباف اصفهان به شركت عمران و بهسازي موافقت كرده است، گفت: هيات كارشناسي ۵ نفره‌يي تعيين شده تا فرآيند فروش و قيمت‌گذاري اين كارخانه تاريخي تعيين شود و ما هم پس از تملك آن را تبديل به مجموعه فرهنگي براي مردم اصفهان خواهيم كرد.  ايزدي با اشاره به برگزاري بازارچه حاميان سرزمين من ايران در عمارت مسعوديه تهران گفت: اين بازارچه تشكيل شده تا نهادهاي مختلف مردم‌نهاد معرفي شوند و نقش آنها در فرآيند بهسازي و نوسازي شهري شناسايي شود.  وي افزود: يكي از ماموريت‌هاي ما سرزنده كردن دوباره آثار تاريخي جامعه است، زيرا عمارت مسعوديه دومين مجموعه نفيس تهران پس از كاخ گلستان است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها