کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اعتماد به نظام بانکي در تيررس شايعه


کد خبر : ۱۰۵۴۱دوشنبه، ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹:۱۸۱۹۵۶ بازدید

در اقتصادهايي که اساس آن برپايه اعتماد مردم گذاشته شده است، اطلاعات نقش مهم و بلکه حياتي ايفا مي کند. بايستي بررسي کرد که آيا جريان اخير ...

در اقتصادهايي که اساس آن برپايه اعتماد مردم گذاشته شده است، اطلاعات نقش مهم و بلکه حياتي ايفا مي کند. بايستي بررسي کرد که آيا جريان اخير که در خصوص نظام بانکي صورت گرفت، اتفاقي عادي بود يا به شکلي پيچيده تر و در قالب يک توطئه بوده است. به هر حال در جريان اين اتفاق عده اي اعتماد عمومي مردم را مورد هدف قرار دادند. اين عده جريان سازي را از موسسات اعتباري آغاز کردند و در ادامه جريان به بانک ها رسيد. آنچه مشخص است اينکه حتماً شايعات بر منابع بانک ها تاثيرگذار است. خروج پول از بانک ها به اين دليل کار صحيحي نيست.

بانک ها نيز به اندازه تمام سپرده هاي خود پول نقد ندارند. بانک ها درصدي از سپرده ها مثل پنج درصد را به صورت نقد نگهداري مي کنند و مابقي وجوه را به امور ديگري تخصيص مي دهند. اگر قرار به هجوم تمامي سپرده گذاران به منابع بانکي باشد، براي بانک دردسر زيادي ايجاد مي شود. با کمال تاسف شاهد بوديم که عده اي با قبول شايعات، سپرده هاي خود را از بانک مورد هدف خارج کردند. البته در برخي موارد خود نظام بانکي مقصر بود. مثلاً در قضيه ارز مردم به ياد مي آورند که بانک ها هنگام مراجعه مردم براي دريافت ارز خود، از آن امتناع ورزيدند. پيشنهاد آنها در آن موقع پرداخت معادل ريالي ارز به قيمت مرجع بود. پس از آن ماجرا برخي ديگر اعتماد خود را نسبت به سيستم بانکي از دست دادند و براي سپرده گذاري وجوه ارزي خود به آنها مراجعه نکردند. ما صلاحيت اظهار نظر در خصوص دلايل اين پديده را نداريم ولي بازهم بايد بررسي عميق تري روي اين موضوع صورت بگيرد که هدف اصلي شايعه پراکنان چه بوده است. آيا آنها به دنبال مشغول کردن دولت به اين موارد هستند يا هدف نهايي آنها همان اعتماد مردم است. هيچ کس نبايد اين موضوع را ساده انگارانه بداند. چرا که خدشه به اعتماد عمومي مشکل آفرين خواهد بود و در صورت ادامه دار بودن باعث اختلال بازارهاي مالي شده و لطمه جدي به آن مي زند.

ما در سال هاي اخير با مواردي از اين شکل روبه رو شده ايم. اگرچه حتي برخي از آنها از جانب مسئولان مطرح شده است. مواردي بوده است که مسئولي بدون اشراف کامل بر موضوعي راجع به آن اظهار نظر مي کند. مساله انتشار چنين اطلاعاتي کم و بيش در بازار سرمايه هم ديده شده است. اين گونه حرکات را مي توان سوء استفاده شخصي يا منفعت طلبي شخصي دانست. هرچند با کمال تاسف در بسياري از مواقع شايعات درست از آب درآمده اند. البته گاهي هم مي شود که يک اتفاق در صورت پذيرش افراد زيادي واقعاً رخ مي دهد. در هر حال مجاري رسمي براي اطلاع رساني دقيق بايد به سرعت عمل کنند تا اثر شايعات کمتر و خنثي شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها