کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تشدید نظارت بر بازار بلیت‌های نوروزی


کد خبر : ۱۰۳۲۹شنبه، ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۹:۵۵۲۶۸۱ بازدید

رسیدن ماه پایانی سال و خرید بلیت برای مسافرت‌های نوروزی هر سال یکی از دغدغه‌های مهم مسافران است. علاوه بر افزایش قیمت بلیت که طبق ...

رسیدن ماه پایانی سال و خرید بلیت برای مسافرت‌های نوروزی هر سال یکی از دغدغه‌های مهم مسافران است. علاوه بر افزایش قیمت بلیت که طبق روال هر سال اتفاق می‌افتد آنچه بیشتر مسافران نوروزی را آزرده می‌کند تخلفات و سوء استفاده‌هایی است که در فروش بلیت‌های نوروزی در بخش‌های مختلف حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی اتفاق می‌افتد.

با اعلام زمان فروش بلیت‌های نوروزی مراجعه به دفاتر فروش بلیت یا خرید اینترنتی موانع زیادی را پیش روی مسافران می‌گذارد طوری که یکسان نبودن قیمت‌ها، تمام شدن بلیت در همان روز نخست پیش فروش و صف‌های طولانی برای خرید بلیت و مشکلاتی از این دست معضل مسافران نوروزی است که قصد دارند با حمل و نقل عمومی به مسافرت بروند.

چند برابر شدن مشکلات سفرهای هوایی با پروازهای چارتری

هر چند حمل و نقل هوایی سهم بسیار اندکی در جابه‌جایی مسافر در کشور دارد و کمتر از 4 درصد جابه‌جایی مسافر را بر عهده دارد، اما همین سهم اندک نیز مشکلات زیادی برای تهیه بلیت پیش پای مسافران قرار می‌دهد. پیش فروش بلیت‌های نوروزی در مسافرت هوایی از 12 بهمن ماه شروع شد. هر چند رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از آغاز نظارت‌ها همزمان با شروع بلیت فروشی خبر داد و تأکید کرد نظارت کامل سازمان هواپیمایی کشوری بر آژانس‌های عرضه بلیت پروازهای هوایی براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده این سازمان در ایام نوروز خواهد بود.

اما برخی از آژانس‌ها فروش بلیت‌های سیستمی را برای این ایام قطع کردند و بلیت‌های چارتری جای بلیت‌های سیستمی را گرفته است. فروش بلیت‌های چارتری چند برابر قیمت بلیت سیستمی مشکلات زیادی را برای مسافران به وجود آورده است طوری که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی با برخی آژانس‌های مسافرتی توافق کرده‌اند بلیت به صورت چارتر یا با تور مسافرتی آن‌هم با نرخ چندبرابری برای روزهای پایانی سال تا 15فروردین فروخته شود. همین موضوع دلیلی بر گران فروشی بلیت و حتی نفروختن آن به صورت مجزا شده است. هر چند سازمان هواپیمایی بارها به آژانس‌ها و شرکت‌های هواپیمایی هشدار داده و اعلام کرده مردم تخلف‌ها را گزارش دهند تا برخورد انجام شود اما تخلفات ادامه دارد. اما حمیدرضا غوابش رئیس سابق انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با <ایران>معتقد است چون قیمت بلیت هواپیما هنوز آزاد نشده و قیمت‌ها تکلیفی و از سوی سازمان هواپیمایی کشوری تعیین می‌شود گران فروشی آژانس‌ها تخلف محسوب می‌شود.

به گفته غوابش این بحث که شرکت‌های هوایی با آژانس‌ها برای فروش بلیت به صورت چارتری توافق کرده‌اند بعید به نظر می‌رسد شاید شرکت‌ها برای توزیع بلیت با آژانس‌ها قرارداد ببندند اما اینکه اختیار تعیین قیمت را به دفاتر فروش واگذار کنند خلاف قانون است و فروش بلیت بیشتر از میزان تکلیفی تخلف آشکار است.  غوابش آزادسازی قیمت‌ها و تغییر آن بر اساس میزان تقاضا را تنها راه کنترل بازار فروش بلیت می‌داند و می‌گوید اینکه بخواهیم در تمام فصول و با هر میزان تقاضا قیمت بلیت ثابت باشد خلاف ماهیت اقتصاد
حمل و نقل هوایی است.

بلیت اتوبوس نوروز گران نمی‌شود

حمل و نقل جاده‌ای و استفاده از اتوبوس برای مسافرت بویژه در مسافرت‌های نوروزی بیشترین سهم را در جابه‌جایی مسافران دارد. جابه‌جایی مسافر از طریق حمل و نقل جاده‌ای حدود 90 درصد سهم کل جابه‌جایی‌ها را دارد. هر سال قیمت بلیت برای سفرهای نوروزی 20 درصد گران می‌شود و دلیل آن نیز خالی بودن صندلی‌ها در یک طرف سفر عنوان می‌شود که برای جلوگیری از متضرر شدن شرکت‌های اتوبوسرانی این افزایش قیمت اعمال می‌شود. اما امسال قیمت بلیت‌ها پیش از آغاز فروش بلیت‌های نوروزی گران شد. اما خبر خوشی که محسن حاجی اسماعیلی، مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری به <ایران> می‌دهد این است که امسال افزایش 20 درصدی قیمت بلیت اتوبوس اعمال نمی‌شود.

به گفته حاجی اسماعیلی افزایش قیمت بلیت اتوبوس که پیش از فروش بلیت‌های نوروزی انجام گرفت به‌خاطر افزایش هزینه‌ها بوده و شرکت‌ها خود این افزایش قیمت را در نظر گرفته‌اند و ربطی به پیش فروش نوروزی ندارد اما چون فاصله زمانی این افزایش قیمت با فروش بلیت‌های نوروزی کم است بنابراین شرکت‌ها دیگر افزایش 20‌درصدی قیمت بلیت برای نوروز را اعمال نمی‌کنند. حاجی اسماعیلی همچنین در خصوص نظارت بر بلیت فروشی نوروزی در ناوگان جاده‌ای گفت: پیش فروش اینترنتی بلیت اتوبوس از دهم اسفند ماه شروع می‌شود و تمام سرویس‌های عادی به‌صورت پیش فروش باز است. وی گفت برای شب عید برخی شرکت‌ها سرویس‌های مازاد را نیز در نظر می‌گیرند و مردم می‌توانند آن موقع نیز بلیت تهیه کنند. به گفته حاجی اسماعیلی واحدهای نظارت سازمان راهداری در تهران و تمام استان‌ها برای فروش بلیت نظارت دارند و اگر مردم بخواهند تخلفی را گزارش دهند می‌توانند با شماره 84498301 یا سامانه 3000141 تماس بگیرند.

بلیت قطار نوروزی با قیمت‌ قبلی

مسافرت با قطار یکی از امن‌ترین سفرها در همه دنیا است و کمترین حوادث حمل و نقلی در این بخش است. پیش فروش اینترنتی قطارهای نوروزی نیز از 5 بهمن ماه به مدت
3 روز آغاز شد. فروش بلیت قطار نوروزی برای تاریخ‌های ‌‌25 اسفند 93 به مدت 20 روز تا 15 فروردین 94 است که50 درصد به صورت اینترنتی است. ‌طبق اعلام مسئولان راه‌آهن، جدولی تعیین شده است تا برحسب ساعت تأخیر از 50 تا 100 درصد نرخ بلیت به مسافران بازگردانده می‌شود.

 راه‌آهن اعلام کرده بجز روزهای خاص، باز هم در اغلب مسیرها ظرفیت عرضه بلیت قطار وجود دارد و مردم می‌توانند با مراجعه به آژانس‌ها و سایت فروش اینترنتی بلیت خود را تهیه کنند.  مرتضی جعفری مدیرکل تنظیم و نظارت بر بازار راه‌آهن نیز با تأکید بر اینکه امسال بلیت قطارهای نوروزی افزایش نیافته، است، اعلام کرد: از یک میلیون و 570 هزار بلیت تاکنون 600 هزار بلیت به فروش رفته و مردم می‌توانند همچنان از طریق اینترنتی یا مراجعه به آژانس‌ها بلیت قطار تهیه کنند. وی سهم حمل و نقل ریلی در جابه‌جایی مسافر را 7 درصد اعلام کرد. به گفته جعفری بلیت قطار در مسیرهای پرتقاضا مانند مشهد نیز بجز در روزهای خاص که به پایان رسیده همچنان وجود دارد و مردم می‌توانند برای این مسیرها نیز بلیت تهیه کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها