کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شاخص‌ها را باور كنيم يا وضع بازار را؟


کد خبر : ۱۰۲۸۲چهارشنبه، ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۸:۱۳۲۵۴۳ بازدید

بارها در گزارش‌ها اشاره شده بود كه دستكاري قيمتي و حمايت‌هاي دستوري كه با نظارت يا به دستور سازمان انجام مي‌شود، نتيجه‌يي جز از دست رفتن ...
شاخص‌ها را باور كنيم يا وضع بازار را؟شاخص‌ها را باور كنيم يا وضع بازار را؟

درحالي كه در روز گذشته خبر چنداني از معاملات بلوكي در نماد عادي نبود، شاخص كل 152واحد ديگر ريزش كرد تا به ميانه‌هاي كانال 64هزار واحد نزديك شده باشد. بار ديگر ثابت شد كه تلاش‌هاي سازمان براي برون‌رفت از بحران فعلي بي‌تاثير است.

بارها در گزارش‌ها اشاره شده بود كه دستكاري قيمتي و حمايت‌هاي دستوري كه با نظارت يا به دستور سازمان انجام مي‌شود، نتيجه‌يي جز از دست رفتن اعتماد سهامداران به بازار سرمايه ندارد. زماني كه شاخص در رقمي بيش از 70هزار واحد قرار داشت، در گزارش‌هاي «تعادل» اشاره شده بود كه كف شاخص كل محدوده 64هزار تا 65هزار واحد است، اما اين پيش‌بيني با فرض عدم دخالت‌هاي دستوري صورت گرفته بود. حالا به‌نظر مي‌رسد باتوجه به اينكه نمادهاي پالايشگاهي هنوز بازگشايي نشده‌اند و هنوز قيمت‌ سهم‌هاي شاخص‌سازي از قبيل هلدينگ پتروشيمي فارس (فارس) گران محسوب مي‌شود، جا دارد كه شاخص كل تا محدوده 60هزار واحد هم نزول كند.

دليل اين نزول فرسايشي قطعا دستكاري‌هاي سازمان در معاملات بورسي است. چنانچه در زمان مقتضي اجازه داده مي‌شد قيمت نمادهاي شاخص‌ساز افت كند و هيجان منفي شاخص تخليه شود، حالا حجم و ارزش معاملات بورسي در اين حد پايين نبود. نكته اينجاست كه جلوگيري از افت شاخص باعث شد بازار‌تر و خشك را با هم بسوزاند و در نمادهاي ارزنده هم فروشنده ظاهر شود. درحال حاضر سهم‌هايي وجود دارند با P بر E كمتر از 4 كه P بر E واقعي بازار است، معامله شوند. همگان مي‌دانند كه روند شاخص كل يك‌بار رواني براي بازار دارد. به اين صورت كه با افزايش شاخص كل، فعالان بازار در نمادهاي كوچك هم قيمت‌ها را بالا مي‌بردند و برعكس. حال به‌نظر مي‌رسد كه همه هم‌وغم فعالان بازار توجه به شاخص كل شده است و از آنجايي كه انتظار مي‌رود شاخص باز هم افت نشان دهد لذا قيمت در سهم‌هاي ارزنده نيز افت مي‌كند.

شاخص نزولي خواهد بود، خواه سازمان و دولت بخواهند يا نخواهند. هرچند تجربه نشان داده است كه در پايان سال فشار فروش افزايش مي‌يابد، اما اين نكته را نمي‌توان دليل اصلي ريزش بازار دانست. دليل اصلي، قطعا بالا بودن قيمت در نمادهاي شاخص‌ساز است. با ريزش طبيعي اين قيمت‌ها، بازار در نمادهاي كوچك‌تر هم فروشنده مي‌شود. اين مساله باعث مي‌شود افرادي كه نياز دارند سهام خود را به پول نقد تبديل كنند، متحمل زيان شوند. مسوول اصلي اين ماجرا سازمان بورس است كه اين توهم را دارد كه مي‌تواند بازار را كنترل كند.

حال چه تفاوتي ايجاد مي‌شود اگر از شاخص‌هاي جديد رونمايي شود؟ وقتي به اين راحتي با قيمت‌ها بازي مي‌شود، چه اهميتي دارد كه يك شاخص چه عددي را نشان مي‌دهد؟! وقتي به وضوح سازمان تلاش دارد با دستكاري حجم مبنا، مديريت شاخص را آسان كند، وقتي تمام هم‌وغم سازمان شاخص كل است و بس، چطور مي‌توان به شاخص‌ها اعتماد كرد؟ اقدامات وسواس‌گونه سازمان درجهت كندكردن حركت شاخص به سمت پايين، باعث شده است كه اعتماد سرمايه‌گذاران بورسي به شاخص‌ها از دست برود. بهتر آن است كه فعالان بازار به جاي توجه به شاخص‌هاي محاسبه و دستكاري شده، به روند و اخبار سهم‌هايي كه در پرتفوي خود دارند، توجه كنند. نبايد به‌واسطه منفي بودن شاخص‌ها، فعالان بازار سهم‌هاي ارزنده خود را با قيمت‌هاي پايين به فروش برسانند. شايد اين نگاه ارزش پايين معاملات را تا حدي حل كند!


 تعيين تكليف بهره مالكانه

علاوه بر انتشار شاخص‌هاي جديد، روز گذشته خبري مبني بر نهايي شدن تكليف بهره مالكانه بهره‌برداري از معادن نيز منتشر شد.

به گزارش سنا و به نقل از خانه ملت، نمايندگان در نشست علني ديروز مجلس شوراي اسلامي در جريان بررسي بخش درآمدي لايحه بودجه94 كل كشور، با جز 2 بند الف تبصره 10 اين لايحه موافقت كردند. براساس اين جز نحوه بهره‌برداري از معادن سنگ‌آهن مشخص مي‌شود.

در جز 2 بند الف تبصره 10 آمده است كه كليه اشخاص حقيقي و حقوقي استخراج‌كننده سنگ‌آهن كه پروانه بهره‌برداري آنها به نام سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) و شركت‌هاي تابعه است ولي فاقد قرارداد با سازمان مذكور و شركت‌هاي تابعه هستند، موظفند بابت حق انتفاع پروانه بهره‌برداري از معادن فوق درسال1394، 25درصد مبلغ فروش محصولات خود را به حساب درآمد عمومي رديف 130419 جدول شماره 5 اين قانون نزد خزانه‌داري كل كشور پرداخت كنند. با اين اقدام در واقع پرونده بهره مالكانه 30درصدي بسته شد. اما بعيد به‌نظر مي‌رسد كه اين مساله به بازار سرمايه كمك خاصي كند. چراكه اثر بسيار ناچيزي بر نمادهاي سنگ‌آهني خواهد داشت كه باتوجه به ركود شديد فروش و كاهش قيمت‌هاي جهاني بعيد به‌نظر مي‌رسد كه اين تاثير ناچيز، محركي براي بازار سرمايه باشد.


 آمار معاملات

ديروز در بورس اوراق بهادار تهران، تعداد 440 ميليون و 149 هزار سهم به ارزش 932 ميليارد و 439 ميليون ريال خريداري شد. اين داد و ستدها در 35 هزار و 647 دفعه انجام شد و شاخص كل در پايان روز با 152 واحد كاهش به 64 هزار و 525 واحد رسيد. شاخص قيمت (وزني-ارزشي) هم ديروز در پايان ساعت كاري روي عدد 28 هزار و 103 واحد قرار گرفت. در عين حال، شاخص كل (هم وزن)، با 14 واحد كاهش روي 9 هزار و 893 واحد، شاخص قيمت (هم وزن)، با 13 واحد كاهش به 9 هزار و 181 واحد، شاخص بازار اول با 107 واحد كاهش به 47 هزار و 80 واحد رسيد. در عين حال، شاخص بازار دوم با كاهشي 333 واحدي بر روي 124 هزار و 562 واحد ايستاد.همچنين ديروز نماد معاملاتي فولادمباركه با 49 واحد، فارس با 28 واحد، پارسان با 25 واحد و تاپيكو با 25 واحد، بيشترين تاثير منفي را بر روند شاخص داشتند. در مقابل، بانك ملت با 23 واحد و گروه صنعتي بارز با 13 واحد بيشترين تاثير مثبت را بر روند شاخص به جاي گذاشت.
 

 فرابورس

به گزارش روابط عمومي فرابورس ايران، معاملات پنجمين روز اسفند93 با تغيير مالكيت 107ميليون و 450هزار ورقه بهادار در 9هزارو931 نوبت به ارزش 790ميليارد و700ميليون ريال پايان يافت.

گروه سرمايه‌گذاري ميراث فرهنگي با معامله 7/4ميليون و840هزار سهم بيشترين حجم و پتروشيمي اميركبير با معاملاتي به ارزش 7/4ميليارد تومان، بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و شاخص فرابورس با اندكي كاهش به رقم 716.82 واحد رسيد.بيشترين افزايش قيمت مربوط به سهام كويرتاير و بعد از آن شركت‌هاي پتروشيمي اميركبير و گسترش تجارت و سرمايه ايرانيان و بيشترين كاهش نيز نصيب حق تقدم بيمه نوين، بيمه نوين و نيرو سرمايه شد.

 در روز گذشته بيشترين حجم معاملات صندوق‌هاي قابل معامله دراختيار صندوق سرمايه‌گذاري كاريس با معامله 42هزار سهم بود و اوراق اجاره سه ماهه چادرملو با معامله 100هزار ورقه بيشترين حجم اوراق با درآمد ثابت را داشت.همچنين، نماد معاملاتي شركت‌هاي افرانت، كويرتاير و نفت پاسارگاد، ديروز پس از ارايه اطلاعات پيش‌بيني، با محدوديت دامنه نوسان قيمت تا سقف 50درصد بازگشايي شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها