کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ايران و آمريكا به سوی توافقی تاريخی گام برمي‌دارند


کد خبر : ۱۰۲۸۱چهارشنبه، ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۴:۲۴۱۱۷۹۴ بازدید

مذاكرات چهار روزه هسته‌يي در ژنو كه اين‌بار با حضور دو فيزيكدان برجسته هسته‌يي ايران و امريكا برگزار شد، اميدها را براي رسيدن به سوي توافقي ...

مذاكرات چهار روزه هسته‌يي در ژنو كه اين‌بار با حضور دو فيزيكدان برجسته هسته‌يي ايران و امريكا برگزار شد، اميدها را براي رسيدن به سوي توافقي تاريخي ميان طرفين بيش از پيش پررنگ‌تر كرده است. رسانه‌هاي خارجي در اين باره نوشتند كه حضور صالحي و مونيز مي‌تواند بخت دستيابي به يك موافقتنامه را از طريق حل سريع‌تر جزييات فني پيچيده در زمينه محدود شدن برنامه هسته‌يي ايران كه براي تهران نيز قابل قبول باشد، افزايش دهد.

به نوشته رسانه‌هاي غربي، صالحي و مونيز درباره تعداد سانتريفيوژهايي كه ايران مي‌تواند فعاليت آنها را براي غني‌سازي اورانيوم ادامه دهد، ميزان اورانيوم غني شده كه ايران مي‌تواند ذخيره كند، فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه كه تهران در زمينه غني‌سازي و همچنين آينده راكتور آب سنگين اراك گفت‌وگو كرده‌اند.

در اين گزارش، مروري بر مهم‌ترين ديدگاه‌هاي رسانه‌هاي خارجي درباره اين دور از مذاكرات شده است.

 

  الحيات: مذاكرات هسته‌اي ايران پيشرفت داشته است

روزنامه الحيات چاپ لندن نيز به نقل از منابع امريكايي نوشت، مذاكرات هسته‌يي با ايران پيشرفت داشته و در سه موضوع درحال رسيدن به نتيجه است.

به نوشته الحيات، اين منابع افزودند: بندهاي نهايي موافقتنامه به سه موضوع سطح غني‌سازي اورانيوم، لغو تحريم‌هاي اعمال شده و زمان موافقتنامه رسيده و مذاكره‌كنندگان درحال بررسي اين موضوعات هستند.

 

 رويترز: مذاكرات به مرحله حساسي رسيده است

رويترز نيز به نقل از يك مقام امريكايي نوشت: گفت‌وگوهاي ايران و امريكا همه موضوعات را در برگرفته است.

رويترز به نقل از يك مقام ايراني نيز نوشت: هر دو طرف عزم خود را براي حل مشكلات باقيمانده جزم كرده‌اند.

اين خبرگزاري به نقل از اين مقام ايراني افزود: فضاي مذاكرات خوب و بسيار جدي اما اختلافات همچنان باقي است و مذاكره‌كنندگان براي رسيدن به نقطه مشترك تلاش مي‌كنند.

 

  نيويورك‌تايمز: امريكا و ايران به سمت توافق تاريخي پيش مي‌روند

نيويورك‌تايمز نوشت: امريكا و ايران كه به آرامي به سمت يك مصالحه تاريخي پيش مي‌روند، از پيشرفت در مورد توافق خبر دادند.

جان كري وزير خارجه امريكا هنگام خداحافظي با اعضاي هيات امريكايي مذاكره‌كننده با ايران گفته است: ما پيشرفت كرديم و محمدجواد ظريف وزير خارجه ايران نيز گفته است كه طرفين درك بهتري بر سر ميز مذاكرات به دست آورده‌اند.

  آسوشيتدپرس: ايران و امريكا

در آستانه توافق

آسوشيتدپرس نيز نوشت: ايالات متحده امريكا و ايران درحال دستيابي به توافقي هستند كه تهران در ابتدا بخشي از برنامه هسته‌يي خود را تعليق مي‌كند اما مي‌تواند به آرامي با گسترش فعاليت‌هاي هسته‌يي خود، در سال‌هاي پاياني مدت اجراي توافق، برنامه خود را گسترش دهد.

اين خبرگزاري امريكايي نوشت: برخي مقامات 6دولت مذاكره‌كننده با ايران مي‌گويند به جزييات توافق هنوز دست نيافته‌اند.

آسوشيتدپرس در ادامه گزارش خود افزود: به گفته برخي منابع غربي، در برخي موضوعات توافق‌هايي به دست آمده اما با تغيير ديدگاه در هر يك از اين موضوعات كه بر ديگر مسايل تاثيرگذار است، شاهد تاخير در روند گفت‌وگوها خواهيم بود. آسوشيتدپرس نوشت: برخي مقامات نزديك به گفت‌وگوها از موافقت امريكا به فعاليت غني‌سازي ايران با حدود 6هزارو500 دستگاه سانتريفيوژ به عنوان نقطه سازش صحبت مي‌كنند. آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز موظف به نظارت بر عملكرد ايران به تعهداتش در چارچوب توافق جامع خواهد بود. آسوشيتدپرس اضافه كرد: البته اين توافق نهايي به‌نوعي به پذيرش كنگره امريكا كه هم‌اكنون در اختيار اكثريت جمهوري‌خواه مخالف ايران با توان غني‌سازي است، نياز دارد.

 

 خبرگزاري فرانسه: بررسي پيشنهادهاي ارايه شده در مونيخ در مذاكرات ژنو

خبرگزاري فرانسه نيز به نقل از ديپلمات‌هاي غربي نوشت كه رئوس پيشنهادهاي بررسي شده ميان ايران و امريكا در كنفرانس امنيتي مونيخ در هفته اول فوريه ارايه شده است كه گفته مي‌شود كه انتقال بخش بزرگي از اورانيوم غني شده ايران به روسيه جزو اين پيشنهادهاست.

اين رسانه به نقل از محافل ديپلماتيك مدعي شد: تحريم‌ها در قبال برآورده شدن اين پيشنهادها به صورت گام به گام لغو خواهند شد و برنامه هسته‌يي ايران نيز براي دست‌كم 10 سال تحت نظارت بين‌المللي قرار خواهد داشت. حضور روساي سازمان‌هاي انرژي اتمي ايران و امريكا در ژنو از نگاه ناظران، مرحله اتمام مباحث فني و نزديكي هر چه بيشتر مواضع طرفين تلقي شده بود.

 

  بي.بي.سي: ژنو شاهد بالاترين سطح تماس ايران و امريكا بعد از انقلاب

تلويزيون بي.بي.سي نيز گفت: ژنو سوييس شاهد ديدار هيات‌هايي از ايران و امريكا بوده كه از نظر تركيب و سطح در 30 سال گذشته چنين ديدارهايي انجام نشده است كه تا اينجا مي‌توان گفت كه مذاكرات بي‌نتيجه به پايان نرسيده است اما دو طرف تاكيد دارند براي يافتن راه‌حلي جامع براي حل بحران هسته‌يي ايران فاصله زيادي باقي مانده است.

بي.بي.سي افزود: هر چند كه يك مقام ارشد دولت امريكا گفته كه مذاكرات تا حدودي پيشرفت داشته است اما هنوز مشخص نيست كه اين پيشرفت به چه معني است و مشخصا از چه حرف مي‌زنند، چرا كه بايد جزييات از سوي دو طرف اعلام شود كه مشخصا در شرايط كنوني قصدي براي اين كار و برملا كردن اين جزييات ندارند.

 

  خبرگزاري روسي: پيشرفت قابل توجهي در مذاكرات به‌دست آمده است

خبرگزاري روسيا سگودنيا نيز به نقل از سرگئي ريابكوف مذاكره‌كننده ارشد هسته‌يي روسيه اعلام كرد: پيشرفت قابل توجهي در مذاكرات به دست آمده كه كاملا آشكار است.

مذاكره‌كننده ارشد هسته‌يي روسيه افزود كه فرصت كافي براي دستيابي به توافق جامع ميان ايران وگروه 1+5 تا روز سي‌ام ماه ژوئن وجود دارد و از اينكه درهر نشست مذاكرات هسته‌يي پيشرفت بيشتري نسبت به گذشته به دست مي‌آوريم، راضي هستيم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها