کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ضرورت بررسی بدبينانه هنگام خريد خودروهای كاركرده‌


کد خبر : ۱۰۲۲۹دوشنبه، ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۴:۵۹:۰۱۵۲۸۴ بازدید

بازار خودرو سال خوبي را سپري نكرد. به‌گفته فعالان بازار خودرو همچنان در ركود به سر مي‌برد اما با نزديك شدن به روزهاي پاياني سال، خريد و ...

بازار خودرو سال خوبي را سپري نكرد. به‌گفته فعالان بازار خودرو همچنان در ركود به سر مي‌برد اما با نزديك شدن به روزهاي پاياني سال، خريد و فروش خودروهاي كاركرده در بازار شب عيد متداول‌تر از خريد و فروش خودروهاي صفر است چراكه بسياري از فعالان بازار نداشتن قدرت خريد خودروهاي صفر را عامل ركود بازار خودرو مي‌دانند به همين دليل برخي با توجه به ميزان بودجه‌ كه در اختيار دارند سراغ خودروهاي كاركرده مي‌روند كه اين مساله مستلزم توجه به يك سري نكات مهم است.

 با توجه به رونق خريد و فروش اين خودروها، لازم است؛ هنگام پيگيري خودرو مورد نظر به يك‌سري موارد توجه داشته باشيد. البته در سايت‌هاي خريد و فروش خودرو و روزنامه‌ها تعداد زيادي آگهي در اين خصوص وجود دارد كه خودروهاي با قيمت‌هاي متفاوتي و با شرايط متفاوت عرضه مي‌كنند. اما مساله اصلي در اين خصوص لزوم بازديد خودرو از نزديك و بررسي آن است. در هر صورت بايد توجه داشته باشيد، خودرويي كه بيشتر از 200كيلومتر كار كرده باشد، خودرو دست دوم محسوب مي‌شود و هرچه از اين عدد فاصله بگيرد، نمايانگر كاركرد بيشتر آن است اما به‌طوركلي براساس استانداردهاي موجود يك خودرو براي مسافر عادي و شخصي طي سال نبايد بيشتر از 12000كيلومتر كاركرد داشته باشد.

بايد در نظر داشته باشيد كه يكي از مزاياي خريد خودرو دست دوم و كاركرده اين است كه اين خودروها مانند خودروهاي صفر با افت قيمت چنداني مواجه نمي‌شوند ولي در هر صورت بايد توصيه‌هاي لازم درخصوص پيشينه خودرو، بيمه، ميزان تصادفات و ... را درنظر داشته باشيد.


 نگاه اول:

ابتدا روش خريد خودرو را انتخاب كنيد. از طريق سايت‌هاي خريد و فروش خودرو مي‌خواهيد خودرو مورد نظرتان را انتخاب كنيد يا سراغ روزنامه‌ها و نمايشگاه‌هاي اتومبيل مي‌رويد. به هر حال هر روشي را انتخاب مي‌كنيد در نگاه اول بايد خودرو انتخابي را چك اوليه كنيد و با يك نگاه اجمالي به بدنه و اتاق و حتي سيستم فني را در نظر بگيريد اما توصيه مي‌شود، سرگرم حرف زدن با فروشنده خودرو نشويد تا از كشف ايرادات خودرو غافل نشويد.

 نگاه جزيي:

 بعد از نگاه اوليه بايد به خودرو مورد نظرتان با نگاهي جزيي‌تر بنگريد. هر ايرادي از قبيل خط و خش، فرورفتگي و رنگ‌شدگي‌ها و ... را بررسي كنيد و وضعيت لاستيك‌ها را نيز در نظر بگيريد و در اين مرحله توصيه مي‌شود با ديدي بدبينانه به خودرو نگاه كنيد. در اين مرحله نخستين كار بازكردن در موتور است. در روشنايي كامل خوب داخل موتور را نگاه كنيد و هرگونه نشتي يا كثيفي را بررسي كنيد. توجه داشته باشيد تميزي بيش از حد و نامتعارف خودرو با توجه به سن آن مي‌تواند دليلي براي پنهان كردن موارد داخل موتور باشد. لازم به يادآوري است كه بايد در اين مرحله كيفيت لاستيك، تسمه‌هاي داخل موتور، سيستم روغن، استارت و باتري را نيز چك و كنترل كنيد.


 نگاه فني:

 براي بررسي فني لازم است؛ بدانيد نظرگرفتن از يك مكانيك معتبر مي‌تواند به شما كمك كند تا عيوب فني آن را بهتر بشناسيد چراكه يك مكانيك ماهر به شما كمك خواهد كرد تمام هزينه‌هاي احتمالي در آينده را بدانيد. با توجه به اين مساله كه تجربه ثابت كرده به تنهايي نمي‌توان تمام عيوب خودرو را به يكباره ديد. البته به غير از اينكه خودتان خودرو را سوار مي‌شويد، وضعيت دنده، فرمان، موتور و... را امتحان كنيد. با اين روش مي‌توانيد از سلامت قطعات سيستم تعليق، شاسي، عملكرد مناسب موتور و گيربكس، ترمزها و فنربندي خودرو آگاهي به دست آوريد.


 نگاه آخر:

در نگاه آخر بايد به مسايلي چون بررسي اسناد، مدارك و اعتبار بيمه‌ها توجه كنيد هرچند برخي معتقدند اين كار بايد در نگاه اول انجام گيرد. به هر حال سند خودرو، برگه كمپاني، برگه معاينه فني، كارت خودرو، برگه عدم خلافي و كارت بنزين از مدارك مورد نياز براي نقل و انتقال خودرو است كه هر يك از اين مدارك بايد با مشخصات فني و اطلاعاتي خودرو مطابقت داشته باشد. در اين مرحله نيز بايد بيمه خودرو را بررسي كنيد و اعتبار آنها را بسنجيد چراكه بيمه شخص ثالث از اهميت بسيار زيادي برخوردار است و برخي افراد با نزديك شدن زمان تمديد بيمه، اقدام به فروش خودرو مي‌كنند تا از تمديد دوباره آن در امان باشند. بهتر است در اين موارد به‌صورت توافقي، هزينه بيمه ميان خريدار و فروشنده تقسيم شود. به هرحال بايد مشخصات مندرج در سند و كارت خودرو را كاملا با اتومبيل مطابقت دهيد و هرگونه ناهماهنگي را در نظر بگيريد و دليل آن را جويا شويد. لازم به ذكر است، بايد شماره شاسي، شماره موتور، بدنه خودرو و رنگ را تطبيق دهيد.

لازم به ذكر است؛ در انجام معامله مراقب چرب زباني فروشنده خودرو باشيد تا حين انجام معامله به‌دليل گير كردن در رودربايستي مجبور به خريد خودرو نباشيد. بيشتر كارشناسان توصيه مي‌كنند تنها براي انجام معامله نرويد هرچند خود را در اين امر خبره مي‌دانيد و يكي ‌ديگر از توصيه‌هاي كارشناسان اين است كه بررسي خودرو را در روز و روشنايي انجام دهيد تا بتوانيد هرگونه خط و خش و ايرادي را به‌راحتي ببينيد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها