کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گزارشی بر عملکرد اقتصادی کشور تایلند


کد خبر : ۱۰۲۱۸یکشنبه، ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳:۲۰۶۰۰۷ بازدید

سال گذشته ميلادي، 20 ميليون گردشگر از سراسر جهان، عازم تايلند شدند.
گزارشی بر عملکرد اقتصادی کشور تایلندگزارشی بر عملکرد اقتصادی کشور تایلند

سال گذشته ميلادي، 20 ميليون گردشگر از سراسر جهان، عازم تايلند شدند.

هرچند تايلند يکي از مقاصد اصلي گردشگري جنسي است و بخشي از سفر به اين کشور به همين دليل صورت مي گيرد، اما علاوه بر اين مورد، گردشگران در تايلند احتمالا فيل سواري مي کنند و از بناهاي تاريخي و مناظر طبيعي بکر تايلند لذت مي برند.تايلند هيچ وقت مستعمره نبوده است و به همين خاطر فرهنگ خود را حفظ کرده و اين فرهنگ اصيل و مظاهر آن نيز يکي از جاذبه هاي گردشگري اين کشور شمرده شده است که شايد براي مسافران بانکوک جالب بوده باشد. علاوه بر آن طبيعت بکر تايلند با وجود اينکه در برخي مناطق با مشکلاتي مواجه شده است هنوز جذاب و زيبا است.

علاوه بر 80 هزار ايراني، 4.5 ميليون هندي، 2.5 ميليون نفر از مالزي و همچنين جمعيت هاي ميليوني از روسيه، ژاپن، کره و هند عازم اين کشور مي شوند.

با تمام اينها که باعث ورود بيش از 20 ميليون نفر گردشگر به اين کشور در سال شده است، برخي از وضعيت نامناسب امنيت و ميزان زياد سرقت، تصادفات اتوبوس وقطار و مشکلات ديگر اين کشور در پذيرايي از ميزبانان شکايت مي کنند چنان که تايلند را مقصد مرگبار گردشگري جهان دانسته اند.

 

تيره و روشن تايلند
 
برنامه دولت براي ميزباني آبرومندانه!

روند روبه افزايش درآمد سرانه جهاني مخصوصا روند سريع ثروتمندترشدن ثروتمندان، دولتمردان کشورهاي مختلف را به فکر انداخته است تا سهمي از اين ثروت بسيار جهاني را جذب کشور خود کنند. دولت تايلند نيز در اين راستا با همکاري بخش خصوصي زيرساخت هاي متعددي را براي جذب گردشگران فراهم کرده است. به عنوان مثال غذاي حلال براي گردشگران مسلمان به سادگي در دسترس است. گردشگري ورزش در اين کشور نيز با برگزاري تورنمنت هاي مختلف، از برنامه هاي مهم اين کشور بوده است. موضوع ديگري که به طور خاص در وزارت گردشگري و جوانان تايلند روي آن برنامه ريزي شده است گردشگري ماه عسل است. دولت تايلند به اين نکته پي برده است که کشورهاي مختلفي مانند کره، ژاپن، امارات و ايالات متحده آمريکا بازار در حال رشدي از زوج‌هاي جوان خواهند داشت و از اين رو سرمايه‌گذاري‌هاي هنگفتي روي اين بازارها و تدارک مقدمات ورود آنها انجام داد.


رشد اقتصاد و مبارزه با فقر

تايلند از نظر رشد اقتصادي نسبت به کشورهاي همسايه شرايط بهتري دارد و در همسايگي لائوس، ميانمار، کامبوج و مالزي در مقام دهليز ارتباطات وحمل و نقل منطقه عمل مي‌کند. با وجود رشد اقتصادي چشمگير تايلند، فقر به‌مثابه يکي از چالش‌هاي اساسي به‌خصوص در مناطق شمالي اين کشور در همسايگي جمهوري خلق لائوس و مناطق مرزي با کامبوج و مناطق مرزي شرق اين کشور با ميانمار به شمار مي‌رود.

روند رشد اقتصادي مناسب تايلند با بحران اقتصادي سال 1997 با يک وقفه جدي مواجه شد. تايلند بعد از اندونزي بيشترين نرخ سقوط اقتصادي را در جريان اين بحران بزرگ به خود ديد. اقتصاد اين کشور در بحران سال 2007 ميلادي نيز بر خلاف اندونزي ضربه ديد تا روند رشد اقتصاد و مبارزه با فقر در اين کشور دوباره مختل شود. به نظر مي رسد پول هاي مرفهين جهان که راهي اين کشور شده است هنوز نتوانسته است علاج دردهاي فقراي اين کشور را بکند.

 

درآمد با طعم فحشا

تايلند گرچه توانسته است گردشگران زيادي را به کشورش سرازير کند، اما براي آن هزينه هاي زيادي داده است.

نمي خواهيم در مورد نيت گردشگراني که به تايلند سفر مي کنند، قضاوت کنيم اما يکي از علل سفر به اين کشور، فحشا است. تايلندي ها با ايجاد مراکز فحشا (نظير پاتايا) توانسته اند، پاي گردشگران جنسي را به کشورشان باز کنند. درآمد تايلند از مسير فحشا از 6 ميليارد دلار فراتر رفته است. اما برخي از برآوردها نشان مي دهد که حدود 2 ميليون نفر از جمعيت 67 ميليوني اين کشور گرفتار فحشا هستند.

شيوع فحشا در اين کشور باعث شده است که آمار تجاوز به کودکان، به شدت رشد پيدا کند. علاوه براين تايلند با آمار 56 درصدي در خيانت به همسر رتبه اول از اين حيث را به خود اختصاص داده است. ناامني و وجود قتل هاي مشکوک مورد ديگري است که گردشگري تايلند را با چالش مواجه کرده است. به گونه اي که چاپ و انتشار دو کتاب در اين زمينه ممنوع اعلام شده است.

درس هاي اقتصاد تايلند
 

يک

گردشگري يکي از منابع مهم درآمد در دنياي کنوني به شمار مي رود. کشور ما به خاطر بهره مندي از فرصت هاي مختلف طبيعي، تاريخي و هنري مي تواند در آينده آمار گردشگران را از حدود 3 ميليون نفر فعلي بسيار بيشتر کند. درس مهم از برنامه ريزي تايلند، تمرکز بر موضوعات و سوژه هاي خاص و سرمايه گذاري روي آن است. يعني به جاي برشمردن هزاران فرصت جذب گردشگر، بهتر است روي چند موضوع خاص سرمايه گذاري و تبليغات کنيم.

دو

رشد اقتصادي نسبتا پايدار تايلند با تکانه هايي شديد از بحران هاي جهاني آسيب جدي ديد و مبارزه با فقر در اين کشور را با مشکلات جدي مواجه کرد. به نظر مي رسد آسيب پذيري از تکانه هاي بيروني درد مشترک اقتصاد ايران و تايلند است که در کشور ما به خاطر وابستگي به نفت رخ داده است. هر دو اين موارد اين پيام مهم را براي اقتصاد دارد که جهت افزايش رفاه و مبارزه با فقر، رشد اقتصادي مداوم يک شرط مهم است.

سه

تجربه تايلند در زمينه درآمدزايي گردشگري مبتني بر مسائل جنسي نشان مي دهد، اگرچه اين کشور از اين طريق توانسته است، درآمد 4/6 ميليارد دلاري کسب کند، اما آنقدر چالش هاي مختلفي نظير ناامني، تجاوز به کودکان، بالارفتن آمار طلاق و خيانت به همسر ايجاد کرده است که خود هزينه هاي بيشتري را بر اقتصاد تحميل مي کند. لذا فرضيه افزايش درآمد به هر قيمتي رد شده است.

چهار

چند سالي هست که ادبيات علمي فراواني پيرامون رشد پايدار يا توسعه پايدار شکل گرفته است که براساس آن ها توسعه و رشدي که درآن محيط زيست ضربه ببيند، بي ارزش و ابتر است. اقتصاد ايران هم در برهه هاي زماني خاصي براي رشد به تخريب محيط زيست پرداخته است، گرچه در دوره هاي کوتاه مدت رشد را به همراه دارد، اما در بلند مدت هيچ ثمره اي نخواهد داشت.
 

رشد به قيمت تخريب محيط زيست

دولت تايلند با چالش هاي فراواني در زمينه محيط زيست مواجه است. دولت اين کشور در 35 سال اخير بر موضوع محيط زيست تکيه فراواني کرده است اما با اين حال تايلند با مشکلات متعددي در اين زمينه همراه است. براي اين منظور برنامه هفتم توسعه اقتصادي و اجتماعي اين کشور به دنبال دستيابي به رشد پايدار و با دوام است. رشد بالاي اقتصادي تايلند در سال هاي اخير 4 مشکل اساسي را براي اين کشور ايجاد کرده است: آلودگي آب و هوا، کاهش جمعيت حيات وحش، جنگل زدايي و فرسايش خاک. براساس داده هاي موجود در سال 2004، هزينه آلودگي آب و هوا براي کشورهاي جهان تقريبا برابر با 6/1 تا 6/2 درصد از رشد توليد ناخالص داخلي است. با اين تفاسير رشد اقتصادي تايلند، با توجه به هزينه هاي بالاي آلودگي آن کم ارزش جلوه مي کند. تنها در بين سال هاي 1961 تا 1998 پوشش گياهي در تايلند از 53 درصد به 25 درصد کاهش پيدا کرده است که هزينه هاي زيادي را بر اين کشور تحميل نموده است.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها