کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مکانیک به زبان ساده


کد خبر : ۱۰۲۱۷یکشنبه، ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳:۴۶۸۵۸۲ بازدید

علايم و پيامدهای گرمای بيش از حد در پيشرانه خودرو ...

در دهه‌هاي گذشته، پيشرانه خودروها در دماهاي نسبتا پايين كار مي‌كردند، اما امروزه بیشتر موتورها به‌گونه‌اي طراحی شده‌اند كه بتوانند در دمای‌ معمولی كه دماي بهينه كاركردو بین 90 تا 104 درجه سانتی‌گراد است کار کنند و به همين دليل است كه فكر مي‌كنيم حرارت موتورهاي امروزي بالاست و هميشه داغ هستند. ثابت بودن دماي كاركرد موتور برای کنترل آلايندگي، مصرف بهینه سوخت و عملکرد آن لازم و ضروری است، اما مشکلاتی باعث می‌شودكه موتور،داغ‌تر از حد عادی کار کند.

همانطور که در مقالات گذشته نیز گفته شد، سیستم خنک‌کننده موتور با ترکیبی از آب و ضدیخ (اتیلن گلیکول) پر شده است. مایع خنک‌کننده در 107درجه سانتیگراد به جوش می آید، مگر این که تحتفشار نگه داشته شود. درپوش رادیاتوری که فشار آن روي 15 پی اس آی تنظيم شده است، نقطه جوش مایع خنک‌کننده را تا بیش از 129 درجه سانتیگراد بالا ميبرد. اگر نسبت اختلاط ضدیخ با آب به صورت 70/30 باشد، درپوشي که 15 پی اس آی فشار دارد، دمای نقطه جوش را تا 135 درجه نیز نگه میدارد. بنابراین مشخص ميشود که درِ رادیاتور نقش بسیار مهمی در جلوگیری از جوش آوردن پيشرانه و داغ شدن بیش از حد آن ایفا میکند. اگر دماي آب به هر دلیلی به بیش از دامنه معمولی خود برسد، موتور خودروتان در خطر داغ شدن بیش از حد قرار دارد.

دلایل داغ كردن

داغ كردن بیش از حد موتور به اين معني است كه سیستم خنک‌کننده، توانایی جذب، انتقال و توزیع گرما را از دست داده است. كم بودن مقدار مایع خنک‌کننده، نشتی مایع چه از داخل و چه از بیرون، رسانایی ضعیف گرما از داخل موتور به رادياتور به دلیل جمع شدن  رسوبات در آن، خرابی ترموستات که در نتيجه، باز نمی شود، جریان ضعيف آب در داخل رادیاتور، خرابي يا
عدم كارايي پروانه برقی رادياتور، خرابي شيلنگ رادیاتور، لق بودن يا خرابي واترپمپ یا حتی خراب بودن سوپاپ در رادیاتور، از جمله علل آن است.

یکی از قوانین اصلی طبیعت میگوید که همیشه گرما از ناحیه ای با دمای بالا به ناحیه ای با دمای پایین تر جریان می یابد که معمولا به قانون دوم ترمودینامیک نیز معروف است. تنها روشی که می توان فلز داغ را خنک کرد، نگه داشتن مداوم آن در كنار مایع خنک‌کننده است، از این رو برای داغ نشدن موتور، مایع خنک‌کننده باید در گردش مداوم باشد.

هر موقع که مایع خنک‌کننده به دلیل كم شدن سطح آن، مشکل واترپمپ يا خرابي ترموستات به گردش خود ادامه ندهد، دمای موتور بالا رفته و بیش ازحد داغ می شود. اگر رادیاتور با جرم و رسوب مسدود و گرفته شود یا مجرای داخلی با رسوبات، گرد و خاک یا هر ماده روغنی و چسبناک مسدود شود، کارآیی مایع خنک‌کننده کاهش خواهد یافت و موتور داغ میکند. همین مورد در مورد فن برقي نیز رخ میدهد، زمانی که به قدر کافی تند نچرخد تا بين پروانه هاي خود و رادیاتور، كوران هوا ايجاد كند.

ترموستات اگر خوب کار کند، دمای موتور را در دامنه معمولی خود نگه میدارد و موتور داغ نمیکند. اگر ترموستات باز نشود، در مسدود کردن جریان مایع خنک‌کننده و عدم هدايت آن به سمت رادياتور نقش خواهد داشت و بدين ترتيب، موتور بیش از حد داغ میشود.

شايد تا به حال نشنيده باشيد، اما مشكلات سيستم اگزوز نیز سبب میشود تا موتور بیش از حد داغ شود؛ به عبارت ديگر اگزوز گرمای زیادی را به بیرون از موتور منتقل میکند، بنابراین اگر مبدل کاتالیزوري به دليل خرابي يا پايان عمر مفيد، مسدود شده باشد یا هر نوع بدشكلي و قري در لوله اگزوز به وجود آيد، جریان تخلیه گازهاي داغ محدود و سبب میشود تا گرما در درون پيشرانه تجمع يابد.

این احتمال نیز وجود دارد كه موتور اصال داغ نکرده باشد، اما شما فكر كنيد كه خودروتان جوش آورده است؛ به عنوان نمونه اگر آمپر آب یا چراغ اخطار حرارت به علت خرابی حسگر مایع خنک‌کننده روشن شود، اين اخطار كاذب است. ضمنا گاهی اوقات به دلیل پایین بودن سطح
آب در موتور یا وجود هوا در آن كه به دليل هواگيري نامناسب سيستم به وجود ميآيد، این اتفاق میافتد.

عواقب داغ كردن

اگر موتور بیش از حد داغ شود، شروع به خراب شدن میکند. موتور تق تق صدا میدهد و قدرت خود را از دست میدهد. اگر صدای ناهنجار ادامه یابد، به رینگ ها، پیستون ها و یاتاقان شاتون آسیب میزند. گرمای بیش از حد موتور سبب سایش پیستون ها نیز میشود زیرا اين قطعات در اثر حرارت، ميل به انبساط دارند اما فضایی برای اين كار پيدا نمي‌كنند، در نتیجه سیلندرها آسیب دیده و به پیستونها و سیلندرها خسارت وارد خواهد شد.

نتیجه دیگری که از داغ شدن بیش از حد موتور حاصل میشود، تورم واشر سرسيلندر است. گرما باعث میشود تا واشر، سه برابر سریعتر از چدن منبسط شود. تکانه حرارتی سرسیلندر را نيز خراب کرده و سبب  میشود تا مناطقی از آن که از همه جا داغتر است،

متورم شود، از جمله ما بین سوپاپ های تخلیه گاز داغ اگزوز در سیلندرهایی که با هم کار میکنند و در يك سيكل هستند. اگر سرسیلندر بیش از حد داغ شود، به خصوص اگر از جنس آلومینیوم باشد، از قسمت وسط متورم ميشود و میتواند به واشر آسیب بزند. این کار معمولا سبب میشود تا واشر بین سیلندرهایی که در کنار هم قرار دارند، به مایع خنک‌کننده اجازه نشتی به سمت سیلندرها را بدهد.

بیش از حد داغ شدن موتور ممکن است به رادیاتور كهنه و شیلنگ های بخاری نيز فشار وارد بياورد و حتي ممكن است اين بخش ها تحت فشار اضافی، منفجر شوند. بخار آبي که داخل سیستم خنک‌کننده تولید می شود نیز می تواند به رادیاتور يا مخزن پلاستیکی آسیب بزند.

خودروهایی با فنآوری بالا مانند کادیلاک با پيشرانه نورث استار میتواند سیلندرها را از کار بيندازد تا موتور با هوا خنک شود. اين كار سبب میشود تا پيشرانه بدون وجود مایع خنک‌کننده اما با کاهش قدرت، کار کند.

از چراغ هشداردهنده قرمز رنگ حرارت موتور هرگز غافل نشوید. اگر موتور بیش از حد داغ شود،
آسیب زیادی میبیند، بنابراین به خاطر بسپارید هر موقع که اولین نشانه داغ كردن را دیدید، به رانندگی ادامه ندهید، موتور را خاموش کرده و بگذارید خنک شود، سپس سعی کنید قبل از این که خطر جدی تری پیش رویتان قرار گیرد علت را پیدا کرده و آن را به تعمیرگاه مجاز ببرید.

چه چیزهايی را بررسی کنیم؟

خرابي ترموستات: بیش ازحد داغ شدن موتور به ترموستات آسیب میزند. یک روش بررسی ترموستات این است که موتور را روشن کرده و به شیلنگ بالایی رادیاتور دست بزنید. این شیلنگ تا زمانی که موتور گرم شده و ترموستات باز شود، نباید زیاد داغ باشد، اما اگر موتور كاملا گرم شد ولي شیلنگ داغ نشد، به این معنی است که ترموستات باز نشده است روش دیگر آزمایش، باز كردن و برداشتن ترموستات و وارد کردن آن در آب جوش است. در این حالت ترموستات باید باز شود. با اين كار ميتوانيد با استفاده از يك دماسنج، دماي صحيح باز و بسته شدن اين وسيله مهم را نيز بررسي و از صحت كاركرد آن اطمينان حاصل كنيد.

نشتی سیستم: شايد بتوان گفت كه شايع ترين علت بیش از حد داغ شدن موتور، كمبود آب به علت نشتی در سيستم خنک‌کننده است. نشتی ها ممکن است از نواحي مختلف شامل شیلنگها، رادیاتور، رادیاتور بخاری، واترپمپ، واشر سرسيلندر و حتي تنه سیلندر باشد. بازرسی چشمي از کل سیستم خنک‌کننده انجام دهید و سپس آزمون فشار را كه چند شماره پيش به آن پرداختيم، روی سیستم خنک‌کننده و در رادیاتور انجام دهید. اين آزمايش، نشتیهای داخلی مانند نشتی از ناحيه واشر سرسيلندر و ترک‌های موجود در سرسیلندر يا بلوك سيلندر را نشان خواهد داد. به علاوه، لازم است تست فشار روی درپوش رادیاتور نیز صورت گیرد، زیرا ضعیف بودن آن، نقطه جوش مایع خنک‌کننده را پایین آورده و سبب میشود تا آب رادیاتور بیرون بريزد. 

نشتی واشر سرسيلندر: خراب بودن واشر سرسيلندر سبب میشود تا مایع خنک‌کننده به سرسیلندر یا محفظه میل لنگ وارد شود. علائمی ماننده كم بودن آب در موتور بدون هیچ نشتی قابل رویت و نيز خروج بخار سفید از اگزوز مخصوصا بعد از روشن کردن موتور پس از مدتی خاموشي، علايمي از اين موضوع است. خرابی واشر سرسيلندر و نشتی آن از طريق تست فشار سیستم خنک‌کننده مشخص میشود.

عدم كارايي فن: در بیشتر خودروهایی که فن رادياتور آنها، مکانیکی است و خوب کار نمی کند، کارآیی خنک‌کنندگی فن تا بیش از 50 درصد کاهش مییابد و سبب میشود زمانی که زیاد کار کرده و یا در آب و هوای داغ قرار دارد، بیش از حد داغ شود. در خودروهایی که فن خنک‌کننده برقی است، زمانی که كولر روشن و موتور داغ است، چرخه كاري پروانه را بررسی کنید. اگر روشن نشد، اتصالات سیم کشی فن موتور، رله فن و حسگر دما را بررسی کنید.

نشتی واتر پمپ: هر گونه پیچ و تاب در محور پمپ یا نشتی، دلیلی برای تعویض آن است. در بعضی موارد، اگر پره های دوار به طرز شديدي دچار خوردگی شده یا اگر پره از محور شل شده باشد، سبب میشود که موتور بیش از حد داغ شود.

رادیاتور کثیف یا جرم‌گرفته : جرم ها و کثیفی می توانند جریان هوا را در رادیاتور محدود کنند و
باعث شوند تا اين وسيله مهم و حياتي، توانایی اش را برای انتقال گرما به هواي محيط از دست بدهد. خوردگی داخلی و تراکم رسوبات نیز جریان مایع خنک‌کننده را كاهش میدهد. یک روش مناسب برای پیدا کردن موانع داخلی رادياتور، استفاده از گرماسنج مادون قرمز برای اسکن سطح رادیاتور و رصد رسوبات بهجامانده است. اگر مجاري داخل رادياتور مسدود شده باشد، باید برای تمیز شدن یا تعويض با نمونه نو، رادياتور را باز كنيد.

كاركرد شديد موتور: امروزه، سیستم های خنک‌کننده خودروهای سواری بسيار حساس هستند و گنجایش و تحمل مازاد کمی برای مهار گرمای بیش از حد موتور دارند که در اثر رانندگی با سرعت زیاد در آب و هوای داغ ایجاد شده است. سعي كنيد به موتور بيش از حد توانش فشار وارد نكنيد.

ترمزها: گير كردن سيلندر ترمز دیسکی یا درگير بودن ترمز دستی با وجود خلاص كردن آن، ممکن است سبب شود تا موتور سخت تر از حالت عادي کار کند تا بتواند بر اصطکاک غلبه کند. ترمزها را تا جایی که می توانید بررسی کنید .



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها