کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بهای طلا و ارز در بازار تهران


کد خبر : ۱۰۱۳۰پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۵:۴۰۱۸۵۶ بازدید

روز چهارشنبه بهای دلار مانند روز سه‌شنبه با قیمت 3415 تومان معامله شد، اما سکه تحت‌تاثیر سقوط اونس در بازارهای جهانی در روز سه‌شنبه یک ...

روز چهارشنبه بهای دلار مانند روز سه‌شنبه با قیمت 3415 تومان معامله شد، اما سکه تحت‌تاثیر سقوط اونس در بازارهای جهانی در روز سه‌شنبه یک کانال قیمتی ریزش کرد و با 5 هزار تومان افت به قیمت 978 هزار تومان رسید، رقمی که کمترین قیمت سکه در 45 روز گذشته بود. بررسی اثر دو عامل اثرگذار اونس و دلار حاکی از آن بود که تا ساعت یک بعدازظهر چهارشنبه حباب قیمتی سکه تخلیه شد، اما در ادامه روز با کاهش بیشتر اونس و عدم تغییر قیمت سکه، نرخ بازاری این کالای گرانبها از ارزش ذاتی آن فاصله گرفت و حباب سکه برای دومین بار در هفته جاری علامت مثبت را مقابل خود دید.


  رکورد 45 روزه سکه

شکست کانالی سکه در بیست و نهمین روز بهمن‌ماه در حالی رخ داد که در ساعات ابتدایی روز فروشندگان در برابر ورود سکه به کانال 970 هزار تومان مقاومت و نرخ 980 هزار تومان را روی تابلوی خود ثبت کردند. در ادامه روز و تا ساعت یک بعدازظهر بخشی از مقاومت فروشندگان شکسته شد و سکه تا قیمت 978 هزار تومان پایین آمد. این افت 2 هزار تومانی موجب شد که حباب قیمتی سکه تخلیه و ارزش ذاتی این کالای گرانبها با ارزش بازاری آن تقریبا یکسان شود. آخرین باری که نرخ فروش سکه حبابی نداشت به تاریخ 10 دی‌ماه سال جاری بازمی‌گشت. 

هر چند که این حباب زدایی ناتمام ماند و قیمت اونس تا ساعت 3 بعدازظهر به کاهش خود ادامه داد و تا قیمت 1205 دلار پایین آمد، اما نرخ فروش مراکز رسمی خرید و فروش سکه تغییری نکرد تا بار دیگر قیمت سکه حبابی شود. روز چهارشنبه ارزش ذاتی سکه تا ساعت 3 بعدازظهر 973 هزار تومان بود و اختلافی 5 هزار تومانی با نرخ بازار داشت.

 البته تغییرات بهای طلای جهانی تا ساعات پایانی روز پنج‌شنبه و بعد جمعه می‌تواند میزان و علامت حباب سکه در روز شنبه را تغییر دهد و قابلیت این را دارد که حباب سکه را از بین ببرد. سبقت قیمت بازار از ارزش ذاتی این کالای گرانبها در حالی صورت گرفت که در ابتدای هفته جاری حباب سکه مثبت شده بود، اما در ادامه هفته حباب این دارایی گرانبها علامت منفی را در مقابل خود ثبت کرد. 

 
بی‌محلی نیم سکه و ربع سکه به اونس

روز چهارشنبه باوجود نزول کانالی سکه تمام، قیمت نیم سکه و ربع سکه تغییرات چندانی را به ثبت نرساند. در پنجمین روز هفته نیم سکه با قیمت 495 هزار تومان معامله شد که تغییری نسبت به روز سه‌شنبه نداشت، اما واکنش عجیب‌تر مربوط به ربع سکه بود که در برابر سقوط اونس، افزایش قیمت را تجربه کرد. با وجود افت حدودا 2 درصدی طلای جهانی در ساعات پایانی روز سه‌شنبه، قیمت ربع سکه در بازار روز چهارشنبه با هزار تومان افزایش(معادل 4/  0 درصد) به 269 هزار تومان رسید. معامله‌گران بازار سکه می‌گویند که تقاضای مردم برای سکه‌های ربع بهار آزادی باعث بالا ماندن قیمت آن می‌شود. روند بازار در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که تقاضا برای ربع سکه در آستانه عید نوروز افزایش می‌یابد. 

خبر دیگر روز چهارشنبه این بود که هر گرم طلای 18 عیار برای دومین روز متوالی زیر 100 هزار تومان قیمت خورد. نرخ هر گرم طلای 18 عیار که روز سه‌شنبه با هزار و 152 تومان افت به 99هزار و 958 تومان رسیده بود، در روز چهارشنبه با 670 تومان افت دیگر تا نرخ 99 هزار و 288 تومان پایین آمد.

 
توقف کاهش دلار 

در پنجمین روز هفته دلار معاملات خود را با قیمت 3410 تومان آغاز کرد که کاهشی 5 تومانی نسبت به روز سه‌شنبه داشت. پس از این شاخص بازار ارز در مقابل افت بیشتر مقاومت کرد و تا ساعت 13 بهای این ارز با 5 تومان افزایش به 3415 تومان رسید. پس از این ساعت دلار تغییر چندانی را تجربه نکرد و تا ساعت 3 بعدازظهر روی نرخ 3415 تومان باقی ماند. به این ترتیب بهای دلار برای هفتمین بار در بهمن‌ماه نوسانی را تجربه نکرد. در این بین برخی از مراکز رسمی، نرخ فروش خود را 2 یا 3 تومان پایین‌تر از قیمت غالب بازار درج کردند. برخی از فعالان این اختلاف را به «مسیر کاهشی دلار در هفته جاری» و «وضعیت کم جان تقاضا» نسبت دادند. در 4 روز ابتدایی هفته جاری بهای دلار در 3 روز با کاهش مواجه شد؛ روز یکشنبه نیز بهای این ارز تغییری را نسبت به روز پیشین به ثبت نرساند.

تمایل به فروش این دسته از فعالان رسمی بازار در حالی مشاهده می‌شود که گروهی دیگر اعتقاد دارند در اسفندماه تقاضا برای ارز بالاتر خواهد رفت و به تبع آن روند قیمتی دلار با تغییر مواجه خواهد شد. افزایش تقاضای ارز مسافرتی مهم‌ترین عاملی است که امید به بالا رفتن تقاضا را در دل این فعالان زنده نگه می‌دارد. البته این اظهار نظرها در حالی صورت می‌گیرد که در 10 روز گذشته سمت عرضه و تقاضای بازار تغییر چندانی به خود ندیده و تنها بسته به اخبار روز موقعیت خرید یا فروش معامله‌گران غیررسمی تغییر می‌کند.

البته در این میان بازیگران بازارساز رسمی در مقاطعی با عرضه ارز از افزایش دامنه نوسانات دلار جلوگیری کردند. هر چند که در دو روز گذشته این بازیگران فعالیت خاصی در بازار نداشتند و دلار تحت‌تاثیر خرید و فروش معامله‌گران غیررسمی تغییرات روزانه خود را تنظیم کرد، البته حجم این دسته از معاملات خیلی پایین بود، به‌طوری‌که دامنه نوسانات روزانه دلار به بالاتر از 5 تومان نرسید .



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها