برخورد از نوع دوم در ماجرای پارک تهرانپارس

پنجشنبه، ۶ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰:۴۰
کدخبر:۶۱۷۸۵

گروه حوادث: از ماجرای برخورد مأمور پلیس با دختری در پارک پلیس تهرانپارس که فیلم آن در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت، 5 روز گذشت اما هنوز ابعاد مختلف این پرونده با سؤالات بی‌جواب متعددی از سوی جامعه همراه شده است.این ماجرا ظهر یکم تیر سال‌جاری رخ داد و دو روز بعد مرکز اطلاع‌رسانی پلیس توضیحاتی را در واکنش به افکار عمومی منتشر کرد پس از آن روز سه‌شنبه سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت در حاشیه بیست و ششمین طرح رعد عنوان کرد که پلیس با مأمور خشن و معاون کلانتری که در صحنه حاضر بوده برخورد کرده و هر دو عزل شدند.

بلافاصله این خبر در فضای رسانه‌ای منتشر شد و بازتاب پیدا کرد اما چند ساعت بعد و درست زمانی که رسانه‌های مکتوب دیگر امکان تغییر خبرهای مرتبط با این ماجرا را نداشتند مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ موضع دیگری گرفت و عنوان کرد: دستور رئیس پلیس پایتخت در خصوص حادثه پارک پلیس تهرانپارس متوقف شد و در ادامه هم آورده که به‌دنبال بررسی‌های اولیه توسط بازرسی فاتب، سردار حسین رحیمی دستور قبلی خود را متوقف و اجرا یا تعلیق آن را منوط به پایان تحقیقات کرد.

غلامعباس ترکی دادستان نظامی استان تهران نیز از بررسی پرونده در دادسرای نظامی خبر داد و گفت: با انتشار فیلم این حادثه در فضای مجازی بلافاصله دستور بررسی موضوع به یکی از قضات مجرب داده شد تا کم و کیف این واقعه آشکار شود.

وی تأکید کرد: رفتار‌های ناهنجار و خلاف اخلاق اسلامی از هیچ شهروندی پذیرفتنی نیست و مطابق قانون می‌بایست با افراد متخلف و متجاهر و جرایم مشهود برخورد کرد، اما مأموران می‌بایست در چارچوب شرع و مقررات قانونی رفتار نمایند و رفتار‌های شایسته و کریمانه داشته باشند. دادستان نظامی استان تهران تأکید کرد: نتیجه رسیدگی اعلام خواهد شد.

چند نکته

اما در بحث ماجرای دستگیری دختر نوجوان پارک تهرانپارس چند سؤال وجود دارد. نخست اینکه چرا در روزهای اول و دوم بعد از این حادثه پلیس واکنشی به این ماجرا نشان نداد؟
دوم اینکه توضیحات مرکز اطلاع‌رسانی پلیس و تأکید بر مصرف مواد مخدر توهم زا از سوی 5 دختر و پسر بر تنش‌های این ماجرا افزود، در حالی که سرکلانتر شرق تهران عنوان کرد که هنوز جواب آزمایش استفاده از مواد مخدر از سوی دختر نوجوان نیامده و استفاده از مواد مخدر هم هنوز اثبات نشده است.

سوم اینکه اخبار ضد و نقیضی از وضعیت مأموران خاطی به گوش می‌رسد. برخی از دستگیری مأموران خبر می‌دادند و برخی هم از عزل و برکناری آنها و چهارم اینکه چرا دستور پلیس پایتخت در طول یک روز تغییر کرد و عزل، بازداشت و توبیخ مأموران منوط به بررسی بازرسی فاتب شد.در حالی که برخی از نمایندگان مجلس از جمله محمود صادقی، پروانه سلحشوری و طیبه سیاوشی هم از عملکرد مأمور پلیس انتقاد کردند حالا روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت هم نسبت به این ماجرا بی‌تفاوت نبود و عنوان کرد: اساساً نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده ولی روش مأموران قانون با این جرم - اگر بر فرض جرمی صورت گرفته - قطعاً قابل قبول نبوده و مطمئن هستیم رئیس شورای امنیت کشور هم در این زمینه تذکر لازم را داده است.