شرایط جدید صدور گواهینامه رانندگی اعلام شد

دوشنبه، ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶:۴۹
کدخبر:۳۲۰۸۵

رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی اعلام کرد: براساس دستورالعمل جدید وزارت کشور محدودیت هایی برای دریافت کنندگان گواهی نامه جدید، اعمال می شود.

سردار تقی مهری روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: این محدودیت ها در دستور العمل و آیین نامه جدید برای کسانی است که گواهی نامه پایه سوم را دریافت می کنند.

وی ادامه داد: ازماه آینده این دستورالعمل جدید اجرایی می کنیم از جمله اینکه رانندگانی که به تازگی گواهی نامه گرفته اند تا سه ماه حق رانندگی به تنهایی ندارند و باید یک نفر که دارای گواهی نامه پایه دوم یا سوم است در کنار آنان بنشیند و یا باید بیش از یک سال از پایان گواهی نامه او گذشته باشد.

به گفته وی این افراد از ساعت 12 شب تا پنج صبح حق رانندگی ندارند ؛ ضمن اینکه تا یک سال هم حق رانندگی در خارج از شهر ندارند مگر اینکه مسافت طی شده تا 25 کیلومتر دربزرگراهای شهرها باشد.

وی ادامه داد: باید علامت اخطاری راننده مبتدی در سمت راست جلوی خودرو و در سمت چپ شیشه عقب خودرو نصب شود.

مهری ادامه داد: اگر راننده مبتدی دچار تصادف رانندگی حادثه ساز شود یا در تصادفات مقصر شناخته شود گواهی نامه اش، ضبط و به محل سکونت راننده یاد شده ظرف یک هفته ارسال می شود. راننده نیز موظف است تا یک ماه به محل ارسال گواهی نامه مراجعه و توسط پلیس به آموزشگاه های رانندگی معرفی شود.

وی اضافه کرد: این افراد باید 40 ساعت یعنی 24 ساعت عملی و 16 ساعت تئوری را طی و گواهی را دریافت کنند تا گواهی نامه به آنان تحویل شود.

این مقام انتظامی تمام این اقدامات را برای جلوگیری از تصادفات فوتی و جرحی بیان کرد.

رئیس پلیس راهور در مورد کسانی که موتورسیکلت جدید دریافت می کنند هم اظهارکرد: این افراد حق ندارند ازموتور بیش از125 سی سی استفاده کنند و از 10 شب تا پنج صبح هم حق رانندگی ندارند ؛ ضمن اینکه تنها می توانند در درون شهر رفت و آمد یا حداکثر تا 25 کیلومتر از خارج از شهر مجاز هستند که رانندگی کنند.

وی اضافه کرد: این طرح به مدت یک سال که از ماه آینده اجرا می شود و نیازمند دستورالعمل اجرایی است و باید به آموزشگاه ها و مراکز راهنمایی و رانندگی ابلاغ شود.