نگرانی‌ها از سرمایه‌گذاران بازار سهام رفع شده است

چهارشنبه، ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶:۴۳
کدخبر:۱۰۲۳۷۵

 یک تحلیلگر بازارهای مالی صندوق کارگزاری اقتصاد بیدار اعلام کرد: در دو سال گذشته اقتصاد کشور با سالی 50 درصد تورم روبه‌رو بوده و ارزش پول ملی هم به همین میزان کاهش داشته، درحالی‌که بازار سهام هیچ رشدی نداشته و حتی نسبت به قبل پایین‌تر هم آمده است و اگر ریسک‌های موجود در بازار رفع شوند، بازار سهام بشدت پتانسیل رشد دارد.

امیر ندیری در گفت‌و‌گو با «ایران» اذعان داشت: قیمت سهم‌ها در بازار به دلیل وجود همین ریسک‌ها بشدت ارزان است در حالی‌که بازار سرمایه امیدوار به رشد بود زیرا قیمت‌ها زیر ارزش ذاتی قرار داشت و هم‌اکنون بخشی از نگرانی‌ها از سرمایه‌گذاران بازار سهام رفع شده است.

وی بخشی از بهتر شدن شرایط بازار در شرایط فعلی را ناشی از خریدهای صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت بازار دانست که این نقدینگی وارد بازار سهام شده زیرا در کل یکی از مشکلات، کمبود نقدینگی است.

مدیر صندوق کارگزاری اقتصاد بیدار تصریح کرد: با وجود بهتر شدن وضعیت بازار هنوز ورود سهامداران حقیقی چندان قابل‌توجه نیست و در دو هفته اخیر که روند بازار صعودی بوده، همچنان برایند بازار حاکی از خروج پول است و نکته مهم در این بازار این است که با وجود خروج پول، بازار رشد کرده که این اتفاق مهم ناشی از حمایت صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت بازار است.

ندیری افزود: در حال حاضر در بازار چندین ریسک وجود دارد که شامل ریسک قیمت‌گذاری دستوری، توسعه روابط بین‌الملل و ریسک داخلی است.

وی برای درک بهتر تأثیرات حذف قیمت‌گذاری دستوری به عرضه خودرو در بورس کالا اشاره داشت و گفت: عرضه خودرو در بورس کالا باعث شد صنعت خودرو در بورس بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و حتی در چند روز گذشته این گروه رشدی 10 درصدی داشته باشد. ندیری تأکید کرد: بازار سهام یک بازار هوشمند است که به محض حذف ریسک قیمت‌گذاری دستوری، راه و مسیر خود را خواهد یافت.

مدیر صندوق کارگزاری اقتصاد بیدار یادآور شد: در حال حاضر و با توجه به حمایت‌های اخیر از بازار، نگرانی سرمایه‌گذاران تا حدودی رفع شده است، چون آنها فکر می‌کردند بازار دچار سقوط شدید‌تری خواهد شد اما با حمایت‌های صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت بازار این نگرانی برطرف شده است و دیگر معامله‌گران نگران این نیستند که بازار از این بد‌تر شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی سهام یک‌سری از صنایع مانند صنایع فلزات اساسی و پتروشیمی که فروش و درآمد آنها دلاری و صادرات‌محور هم هستند، ارزنده است زیرا دارای ریسک کمتری هستند.

ندیری یادآور شد: استمرار عرضه خودرو در بورس کالا بر روند معاملات سهام خودرویی‌ها تأثیر‌گذار بوده و درصوت عرضه همه محصولات خودرویی در بورس کالا، این امر باعث خواهد شد صنعت زیان‌ده خودرو که هر ساله بر زیان انباشته آنها افزوده می‌شود، از زیان‌دهی خارج شده و حتی سود‌ده شوند.

مدیر صندوق کارگزاری اقتصاد بیدار درعین حال  پیرامون تأثیرات صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به کشور قطردر آستانه برگزاری مسابقات جام‌جهانی گفت: صنایع غذایی در بازار سرمایه سهم زیادی ندارد و این صادرات روی سهام همه شرکت‌های غذایی تأثیر‌گذار نخواهد بود چون میزان صادرات کوتاه‌مدت بوده  به همین دلیل وزن زیادی در بازار سهام به آن نمی‌دهند.