شرکت تویوتا از اهداف خود باز ماند

جمعه، ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴:۴۳
کدخبر:۹۸۷۷۳

شرکت تویوتا ژاپن دیروز، پنج‌شنبه با کاهش تولید خودرو به دلیل محدودیت‌های ناشی از کووید-19 در کارخانه‌ها در چین و کمبود جهانی نیمه‌رسانا، سود عملیاتی سه‌ماهه اول را ۴۲ درصد کاهش داد که بدتر از انتظار بود.

کمبود تراشه و مشکلات زنجیره تامین، برترین خودروساز جهان را مجبور به کاهش مکرر اهداف تولید کرده است. این خودروساز ژاپنی اهداف تولید ماهانه خود را در سه ماهه اول آوریل تا ژوئن سه بار کاهش داد و به دلیل کمبود نیمه‌هادی‌ها و تأثیر محدودیت‌های بیماری کووید- ۱۹ در چین، ۱۰ درصد از اهداف اولیه خود عقب افتاد.

تویوتا مانند سایر تولیدکنندگان، با هزینه‌های بالاتر مقابله می‌کند و نگران است که تورم جهانی بتواند تقاضای مصرف‌کننده را متوقف کند. به گفته کوجی اندو، تحلیلگر خودرویی بانک SBI Securities، سود سه ماهه اول سال گذشته افزایش یافت زیرا بزرگ‌ترین خودروساز ژاپن بدترین مشکلات بیماری همه‌گیر را پشت سر گذاشت اما امسال تنها نکته مثبت در سه ماهه اول احتمالا ضعیف‌تر بودن ین است.

اندو گفت: سه ماهه اول سال گذشته دوره کاهش کامل هزینه‌ها بود. در مقایسه با آن، احتمالا این بار سود به شدت کاهش یافته است. بر اساس داده‌ها، سود عملیاتی برای سه ماه منتهی به ۳۰ ژوئن به ۵۷۸.۶۶ میلیارد ین (۴.۳ میلیارد دلار) کاهش یافت که بسیار کمتر از میانگین سود ۸۴۵.۸ میلیارد ینی برآورد شده توسط ۱۰ تحلیلگر است. در مدت مشابه سال قبل، تویوتا ۹۹۷.۴ میلیارد ین سود گزارش کرده بود. این خودروساز با وجود کاهش سه ماهه، به پیش بینی خود برای درآمد عملیاتی سالانه ۲.۴ تریلیون ین در ۱۲ ماه منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۲۳ پایبند بود.

ین در طول سه ماهه آوریل تا ژوئن حدود ۱۰ درصد کاهش یافت. ین ضعیف معمولا برای شرکت‌هایی که صادرات دارند، یک امتیاز است، زیرا وقتی درآمدهای خارج از کشور به خانه باز می‌گردد، درآمد را افزایش می‌دهد. با این حال، برخی از مزایا در سال‌های اخیر جبران شده است زیرا شرکت‌های ژاپنی بیشتر در خارج از کشور تولید می‌کنند، به این معنی که هزینه‌های خارج از کشور آنها نیز با تضعیف ین افزایش می‌یابد.

تویوتا و رقبای اصلی ژاپنی‌اش، نیسان موتور و هونداموتور نیز با چالش‌های طولانی‌مدت از جمله برقی‌سازی و اتوماسیون وسایل نقلیه مقابله می‌کنند. یک سوال کلیدی برای تحلیلگران و سرمایه‌گذاران این است که آیا تویوتا می‌تواند هدف تولید ۹.۷ میلیون خودروی جهانی را برای سال مالی جاری منتهی به مارس حفظ کند یا خیر که احتمالا به چشم‌انداز کمبود تراشه‌ها، زنجیره تامین و همچنین چشم‌انداز اقتصادی بستگی دارد.

اندو گفت: حتی اگر سرعت اقتصاد کاهش یابد، تویوتا حجم عظیمی از سفارش‌ها دارد و کاهش تقاضا برای لوازم الکترونیکی مصرفی می‌تواند تراشه‌ها را به سمت تولید خودرو سوق دهد. او گفت که اگر تویوتا هدف تولید کل سال را در سه ماهه دوم تغییر ندهد، به این معنی است که نسبت به تولید در نیمه دوم سال بسیار مطمئن است تا به هدف برسد.