نرخ تورم سالانه تهران اعلام شد

دوشنبه، ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶:۲۵
کدخبر:۸۹۰۵۷

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران از نرخ تورم سالانه ۴۱.۲ درصدی در مهرماه ۱۴۰۰ خبر داد.

مسعود افشین با اعلام این خبر گفت: به این ترتیب درصد تغییرات شاخص نسبت به دوازده ماه منتهی به ‌ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، معادل ۴۱.۲ درصد رشد داشته است و مقدار این شاخص در کل کشور ۴۴.۶ درصد بوده است و در مهرماه ۱۴۰۰ نرخ تورم سالانه گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات ۶۰.۵ درصد بوده که در مقایسه با ارقام ماه‌های خرداد الی مهر دارای روندی صعودی بوده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران افزود: مقدار این شاخص در ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و شهریور به ترتیب ۴۹.۲ درصد، ۵۲.۴ درصد و ۵۵.۳ درصد و ۵۸.۲ درصد بوده است و بیشترین میزان تغییرات نرخ تورم سالانه در این گروه مربوط به زیرگروه‌های "روغن‌ها و چربی‌ها" و "ماهی‌ها و صدف‌داران" به ترتیب با۷۸.۳ درصد و ۷۳ درصد است.

وی با بیان اینکه نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای استان تهران در مهرماه ۱۴۰۰ به رقم ۳۵.۴ درصد رسید، افزود: به این ترتیب خانوارهای استان تهران در مهر ۱۴۰۰به‌طور میانگین ۳۵.۴ درصد بیشتر از مهر ۱۳۹۹ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌­اند و نرخ تورم نقطه‌ای کشور در مهر ۱۴۰۰ برابر با ۳۹.۲ درصد گزارش شده است که ۳.۸ درصد بیشتر از نرخ تورم نقطه ای در استان تهران است.

افشین ادامه داد: نرخ تورم نقطه‌ای استان تهران در گروه عمده "خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات" به ۶۵.۲ درصد در مهر ۱۴۰۰ رسیده است. در همین گروه عمده، زیرگروه‌های "سبزیجات"، "شیر، پنیر و تخم‌مرغ" و "ماهی‌ها و صدف‌داران" به ترتیب با نرخ تورم نقطه‌ای ۹۴.۴ درصد، ۷۴.۹ درصد و ۷۳.۷ درصد دارای بیشترین درصد تغییرات شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: نرخ تورم ماهانه استان در مهر ۱۴۰۰ که نشان‌دهنده درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به شهریور ۱۴۰۰ است، به رقم ۳.۳ درصد رسیده است و به عبارت دیگر شاخص کل قیمت کالاها و خدمات خانوارهای شهری در ماه مهر، نسبت به شهریور با رشد ۳.۳ درصدی همراه بوده است. مقدار این شاخص در کشور ۳.۷ درصد بوده است.

خبرآنلاین نوشت: افشین با بیان اینکه نرخ تورم ماهانه در استان تهران برای گروه‌های "عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات" خانوارهای استان در مهرماه ۱۴۰۰ دارای رقم ۴.۶درصد بوده است که نسبت به نرخ ۵.۷ درصدی شهریور کاهش نشان می‌دهد، گفت: مقدار این نرخ در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد به ترتیب ارقام ۳.۲ درصد، ۳.۳ درصد و ۵.۵ درصد بوده است و در مهرماه ۱۴۰۰، زیرگروه‌های "میوه و خشکبار" و "نان و غلات" به ترتیب با نرخ تورم ماهانه ۷.۶ درصد و۷.۲ درصد، دارای بیشترین درصد تغییرات شاخص نسبت به ماه قبل بوده‌اند.