پارس جنوبی کمتر از 20 سال گاز دارد

سه شنبه، ۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷:۱۴
کدخبر:۸۸۸۳

میدان مشترک گازی پارس جنوبی در حالی کمتر از 20 سال دیگر گاز دارد که قطر عملیات توسعه‌ای در این میدان مشترک را به پایان رسانده و توسعه بخش ایران در فازهای پارس جنوبی تا سه سال آینده به پایان می‌رسد.

حدود 12 سال از آغاز برداشت ایران از اولین فاز پارس جنوبی می‌گذرد واین در حالی است که ایران همواره در برداشت از این میدان مشترک گازی از قطر عقب‌تر بوده است. این در حالی است که در صورت تحقق وعده های وزیر نفت برداشت ایران از این میدان به حدود 400 میلیون متر مکعب در روز می رسد.

در این راستا تولید گاز طبیعی از میدان گازی پارس جنوبی در سال 1392 با افزایش 22.1 میلیون متر مکعب در روز نسبت به سال 1391 به 262.6میلیون متر مکعب در روز رسید و آنطور که وزیر نفت وعده داده در سال جاری تولید گاز شیرین در پی برداشت از فازهای اولویت دار پارس جنوبی روزانه 100 میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت و برداشت گاز از این میدان مشترک تا پایان سال به روزانه 400 میلیون متر مکعب می‌رسد.

البته طبق گفته حسن روحانی رییس جمهوری،‌ افزایش تولید به میزان روزانه 140 میلیون متر مکعب در روز در سال جاری محقق خواهد شد به طوری که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته توسط وزارت نفت تولید 50 میلیون متر مکعب گاز از فاز 12 ، 37.5 میلیون متر مکعب از فاز 12، 37.5 میلیون متر مکعب از فازهای 15 و 16 و 12.5 میلیون متر مکعب از فازهای 17 و 18 تا پایان سال 1393 و به منظور تامین نیاز به گاز در فصل سرما پیش بینی شده است.

اما در حالی قطر در برداشت از این میدان مشترک از ایران جلوتر است که گفته می‌شود که هر کشوری که بیشتر برداشت کند مهاجرت گاز و میعانات به سمت مخازن آن کشور افزایش می‌یابد.

بنا به این گزارش ظرفیت این میدان گازی 14 تریلیون متر مکعب و 19 میلیارد بشکه میعانات گازی اعلام شده است که سهم ایران از این میدان گازی هشت درصد ذخایر گازی جهان و 50 درصد ذخایر گازی ایران است.

البته طبق مطالعات و آمار منتشر شده قطر، حجم گاز این میدان مشترک را 14 درصد ذخایر گازی جهان اعلام می کند.

براساس این گزارش در صورتی که روند برداشت از این مخزن به صورت فعلی ادامه داشته باشد برداشت از این مخزن مشترک تا سال 2023 میلادی به راحتی امکان پذیر است اما پیش بینی شده که از سال 2023 فشار خروجی چاه با فشار خطی که باید گاز را به خشکی منتقل کند برابر می‌شود و برای برداشت گاز باید از کمپرسور استفاده کرد در غیر اینصورت جریان محدود خواهد شد و از سال 2023 تا 2033 برداشت با استفاده از کمپرسور ممکن خواهد بود.

البته در سال 2023 روند توسعه در ایران کامل شده و طبق برنامه‌های اعلام شده وزارت نفت برداشت حدود 400 میلیون متر مکعب تا پایان سال 93 به حدود 750 میلیون متر مکعب می‌رسد که در واقع 75 درصد از نیاز کشور به گاز را در آن زمان تامین خواهد کرد.

بنابراین طبق برآوردهای موجود سال 2033 میلادی پایان عمر مخزن پارس جنوبی است مگر آنکه با تکنولوژی های جدید امکان برداشت بیشتر از این مخزن فراهم شود.

بر این اساس در حال حاضر با برداشت از فازهای راه‌اندازی شده پارس جنوبی، روزانه ٢٧٠ میلیون متر مکعب گاز، ٤٠٠ هزار بشکه میعانات گازی، ٨ هزار تن گاز مایع، یکهزار تن گوگرد و ٥ هزار و ٢٠٠ تن گاز اتان، تولید می‌شود که سالانه ٥٦ میلیارد دلار درآمد نصیب کشور می شود اما برنامه ریزی شده که با افزایش تعداد پالایشگاهها از ٥ به ١٤این مقدار تا پایان سال ٩٦ به ١٦٧ میلیارد دلار افزایش می یاید.