جزئیات به گل نشستن کشتی باری ایران

سه شنبه، ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶:۴۰
کدخبر:۸۵۷۳۵

کاپیتان داود تفتی در پی انتشار خبری مبنی بر به گل نشستن کشتی پایا در کانال ولگا گفت: کشتی پایا متعلق به کشتیرانی دریای خزر با ۲ هزار تن بار و آبخور سه و نیم متر در حال حاضر با سرعت بالای ۴.۵ گره دریایی بدون هیچ گونه مشکل به سمت بندر آستاراخان در حال حرکت است.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر افزود: کشتی پایا دیروز به علت جزر در کانال به مدت یک ساعت کف دریا را به صورت جزئی لمس کرده بود که بعد از یک ساعت با آب بالا آمدن آب کانال کشتی بدون هیچ گونه کمک از یدک کش و با نیروی خودِ کشتی در مسیر کانال ادامه حرکت داد.

وی در ادامه تصریح کرد: در کانال ولگا به علت عمق کم آب و همچنین مشکلات ناشی از جزر و مد و در فصل زمستان به دلیل مشکلات یخبندان، کشتی‌ها در بعضی از مواقع در ساعاتی محدود کف دریا را لمس کرده و با بالا آمدن آب دریا و در بعضی مواقع خاص با توجه به سایز کشتی و میزان فرو رفتگی در گِل با کمک یدک کش بیرون آمده و به مسیر خود ادامه می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جنس کف کانال لجن است در این گونه مواقع خطر خاصی برای کشتی‌ها وجود ندارد.

کشتی پایا در هنگام به گل نشستن حامل بار نبوده و هیچ یک از ۱۲ خدمه کشتی آسیب ندیده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ،کشتی «پایا» در سال ۱۳۹۱ به «وفا ۲» تغییر نام داشته و مشخصات آن به شرح زیر است:

نام: وفا۲ - VAFA ۲
کاربری: حمل کالای عمومی
شماره / بندر ثبت: ۱۰۰۵-بندر انزلی
شماره آیمو: ۸۸۶۹۹۱۹
ظرفیت ناخالص: ۱۸۴۶
طول: ۸۸.۹۰ متر
سیستم رانش: دو موتور دیزل ۲*۵۱۵ کیلووات
سرعت: ۱۰ نات
موسسه رده بندی: ایرانیان
مالک: شرکت وفا پیروز کاسپین
راهبر: شرکت دریای برنا کاران

همچنین اعلام شده است که گواهینامه فنی و ایمنی این کشتی معتبر است و تا تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۱ اعتبار دارد.