امکانات جدید نرم‌افزاری شرکت اپل برای حفظ حریم خصوصی

چهارشنبه، ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳:۰۳
کدخبر:۸۳۵۸۲

شرکت آمریکایی اپل در کنفرانس سالانه توسعه نرم‌افزاری خود از امکانات جدیدی درباره حافظت از حریم خصوصی خبر داده است.

این امکانات شامل ویژگی خاصی موسوم به "رله خصوصی" است که به کاربران این امکان را می‌دهد در زمان استفاده از مرورگرها از دید اپل، شرکتهای ارائه‌کننده اینترنت و آگهی‌ها پنهان بمانند.

این شرکت آمریکایی مدت هاست که برای کاهش حجم ردیابی داده کاربران تحت فشار است.

ویژگی‌های جدید محصولات نرم‌افزاری اپل البته به دلیل قوانین داخلی نظارتی مشمول بعضی کشورها نظیر چین نمی‌شود؛ چین یکی از بزرگترین بازارهای هدف محصولات شرکت اپل محسوب می‌شود.

حدود ۱۵ درصد درآمد شرکت آمریکایی اپل از طریق خریداران چینی تامین می‌شود و در گذشته هم مواردی بوده که این شرکت آمریکایی در مورد حریم خصوصی در چین اغماض کرده بود.

فعالیت‌های آنلاین شهروندان در چین به دقت توسط حکومت رصد و سیستم گسترده نظارتی به همین منظور در این کشور به خدمت گرفته شده است.

چین البته تنها کشوری نیست که مشمول ویژگی‌های جدید "حریم خصوصی" اپل نشده؛ کشورهایی نظیر عربستان، کلمبیا، مصر، قزاقستان، ترکمنستان، آفریقای جنوبی، اوگاندا، فیلیپین و بلاروس هم وضعیت مشابهی دارند.


رله خصوصی

شرکت اپل می‌گوید در امکانات جدید ترافیک به سروری که توسط اپل نگهداری می‌شود ارسال شده و در آنجا آدرس آی‌پی حذف می‌شود.

سپس این ترافیک به سرور دومی که در اختیار اپل نیست ارسال می‌شود و با آدرس آی‌پی موقت به وبسایت هدف فرستاده خواهد شد.

شرکت اپل می‌گوید استفاده از سرور دوم به این معنی است که کاربر و وبسایت بازدید شده قابل شناسایی نیست.

کارشناسان می‌گویند این امکانات همچنین آگهی‌دهندگان را از استفاده از آدرس آی‌پی برای شناسایی مکان آنها منع دور می‌کند.

شرکت اپل می‌گوید ویژگی جدید حریم خصوصی امسال در سایر بازارها هم در دسترس قرار خواهد گرفت.

اپل اخیرا نسخه بروز شده سیستم عامل خود (آی‌او‌اس-۱۵) را به بازار عرضه کرده که در آن امکانات جدید حریم خصوصی به چشم می‌خورد؛ در این امکانات کاربران می‌توانند تشخیص دهند کدام اپلیکیشن‌ها داده‌ها آنها را جمع آوری می‌کنند.

بعضی اپلیکیشنها نظیر "میل" برای ارسال نامه‌های الکترونیک آدرس آی‌پی را برای جلوگیری از ردیابی پنهان کرده‌اند.

امکانات جدید "حریم خصوصی" اپل احتمالا تبلیغات بر روی شبکه‌های اجتماعی نظیر توئیتر، ، فیس‌بوک و گوگل را متاثر خواهد کرد.