تجمع مالباختگان ارزهای دیجیتال در ایران

دوشنبه، ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵:۰۴
کدخبر:۸۳۵۳۱

امروز دوشنبه 17 خرداد 1400 برخی از مالباختگان صرافی کریپتولند مقابل دادسرای جرائم اقتصادی تجمع کردند و خواستار روشن شدن تکلیف دارایی‌های خود بودند. این در حالی است که ۹ خرداد یک منبع اگاه در گفتگو با یکی از سایت‌ها اعلام کرد که تا ده روز دیگر این مسئله تعیین تکلیف خواهد شد.

۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری بود که طی خبری اعلام شد که سینا استوی مدیرعامل صرافی کریپتولند بازداشت شده است.

این خبر موجی از نگرانی را در دل سرمایه گذاران در این صرافی ایجاد کرد. 

روز بعد عباس آشتیانی رئیس کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در گفتگو با خبرنگار نبض بورس گفت: آقای سینا استوی در کنار فعالیت‌های مختلفی که انجام می‌دادند مثل راه اندازی توکن بدون پشتوانه بریدج BRG همزمان گرداننده سکوی تبادل دارایی دیجیتال کریپتولند هم بود. وی افزود: بازداشت روز گذشته وی، ارتباطی با سکوی تبادل نامبرده نداشت بلکه مشکل اصلی اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق انتشار توکن بدون پشتوانه و بدون اعلام‌های قانونی و استفاده از روش بازاریابی شبکه‌ای برای تبلیغات و فروش بود.  

وی افزود: لذا مشکل اصلی به هیچ عنوان سکوی تبادل دارایی‌های دیجیتال و موضوع کریپتولند نیست. آشتیانی اظهار داشت: طبیعتا بعد از دستگیری وی بیم این می‌رفت که دارایی‌های دیجیتال مردم در سکوی تبادل کریپتولند در معرض خطر قرار گیرد؛ لذا توقف فعالیت سکوی تبادل کریپتولند امری طبیعی بود و مردم نگران دارایی‌های دیجیتال خود نباشند. اگر توقف فعالیت کریپتولند انجام نمی‌شد با توجه به ماهیت تکنولوژی بلاکچین امکان حیف و میل و در اختیار قرار داشتن چند نفر کلید خصوصی آن سکوی تبادل وجود داشت و لذا توقف این فعالیت و فریز شدن دارایی‌های دیجیتال مردم کار اشتباهی نبود و طبق شنیده‌ها و مذاکرات انجام شده دارایی دیجیتال مردم بعد از بررسی سوابق تراکنش‌ها و صحت تراکنش‌های سکوی کریپتولند به آن‌ها باز خواهد گشت. 

سپس در ۳۰ اردیبهشت ماه سال جاری سرهنگ پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا گفت: با توجه به دستگیری مدیران مختلف صرافی " کریپتولند " به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور ؛ مالباختگان این صرافی می توانند مدارک و ادعای خود را در خصوص میزان سرمایه از دست رفته، به سایت گرداب ارائه کنند.

۹ خرداد ماه سال جاری بود که یک منبع آگاه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در مورد سایت کریپتولند گفت: کاربران صرافی کریپتولند نگران نباشند. بازپرس پرونده اظهار کرده اند که ظرف ده روز سایت باز و از طریق پیامک به کاربران اطلاع رسانی می‌شود. 

به هر صورت هنوز دو روز دیگر تا مهلت ده روزی که منبع آگاه گفته بود باقی مانده است اما سرمایه گذاران در صرافی کریپتولند در توئیتر از آقای رئیسی خواسته اند که به درخواست آن ها در مورد این صرافی و بسته بودن آن رسیدگی کنند.