قیمت گوشت مرغ باز هم به 30 هزار تومان رسید!

دوشنبه، ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۷:۲۶
کدخبر:۸۰۵۴۰

آرمان‌ملی: قیمت مرغ طی روزهای اخیر در بازار تهران به حدود 30 هزار تومان به ‌ازای هر کیلو رسید که واکنش‌های بسیاری را در پی داشت.

در این میان معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت در واکنش به گرانی افسارگسیخته این محصول در بازار اذعان داشت: قیمت هر کیلو مرغ در سطح بازار۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شده است، اما در صورتی که تخلفی از سوی مرغداران انجام شود، وزارت جهاد کشاورزی باید پرونده آنها را به سازمان‌های صمت ارسال کند تا با این واحدها برخورد شود. این در حالی است که یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی نیز گفت: در حالیکه مسئولان قول دادند طی ۲۰ روز قیمت‌ها را اصلاح کنند، متاسفانه با گذشت بیش از دو برابر این مدت زمان، تغییری در نرخ ایجاد نشده است.

افزايش عجيب و غريب قيمت مرغ يکي از موارد قابل توجهي بود که ظرف يکي دو ماه اخير کانون توجه بسياري از فعالان اقتصادي و بازار قرار گرفت. اين در حالي است که بسياري از مسئولان اقتصادي و تنظيم بازار افزايش نرخ مرغ را غيرواقعي مي‌دانند و در اين ميان عده ديگر با بيان دلايل گوناگون بر اين باورند اين گراني افسارگسيخته، ماحصل برخي تخلاف است که لازم است تا نهادهاي مربوط به اين مهم رسيدگي کنند.

قيمت مرغ 20 هزار و 400 تومان تعيين شده است

در همين خصوص سيد داوود موسوي، معاون نظارت بر کالاهاي مصرفي و شبکه‌هاي توزيعي و اقتصادي سازمان حمايت، در يک برنامه خبري اذعان داشت: در آخرين جلسه ستاد تنظيم بازار، با پيشنهاد وزارت جهاد کشاورزي که بر اساس ميزان تامين نهاده‌ها ارائه شد، قيمت مصوب مرغ به‌ازاي هر کيلوگرم 13 هزار و 100 تومان تعيين شد و هر استان تا سقف 10 درصد اختيار تغيير اين قيمت را دارد. بنابراين بيشترين قيمت درب مرغداري 14 هزار و 400 تومان است. قيمت هر کيلو مرغ در سطح بازار نيز 20 هزار و 400 تومان تعيين شده است. بر اساس گزارش ايسنا و به گفته او، در اين جلسه عنوان شد که 85 درصد ذرت و 55 درصد کنجاله با قيمت مصوب تامين مي‌شود. موسوي با تاکيد بر اينکه تامين مرغ تهران و ساير استان‌ها در شرايط فعلي بايد از سوي وزارت جهاد کشاورزي انجام شود، تصريح کرد: زماني که 100 درصد نهادها با قيمت مصوب تامين نمي‌شد، وزارت جهاد کشاورزي نياز روزانه تهران، يعني 900 تن را با مرغ گرم و منجمد تامين مي‌کرد. اين مقام مسئول با بيان اينکه سازمان حمايت در حلقه بعدي مي‌تواند بر بازار نظارت کند، افزود: مبناي برخورد با تخلفات در خرده‌فروشي‌ها قيمت 20 هزار و 400 تومان براي هر کيلوگرم مرغ است و تا زماني که ستاد تنظيم بازار قيمت جديدي اعلام نکند، مبنا همين باقي مي‌ماند. او گفت: نظارت‌ها در بخش خرده‌فروشي از سوي سازمان‌هاي صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان‌ها انجام مي‌شود. اما در صورتي که تخلف از سوي مرغداران انجام شود، وزارت جهاد کشاورزي بايد پرونده آنها را به سازمان‌هاي صمت ارسال کند تا با اين واحدها برخورد شود.

بلاتکليفي وعده مسئولان

از سوي ديگر عظيم حجت، عضو هيات مديره اتحاديه مرغداران گوشتي، نيز در مصاحبه‌اي با صداوسيما، افزود: هر کيلو مرغ زنده درب مرغداري 20 هزار تومان و مرغ گرم در خرده فروشي‌ها 29 هزار تومان است، هر چند در برخي مناطق، مرغ با قيمت بالاي 30 هزار تومان هم عرضه مي‌شود. حجت گفت: سامانه بازارگاه تا 40 روزگي جوجه، نهاده تخصيص مي‌دهد، ضمن آنکه تا دو هفته اول، پس از ورود جوجه به سالن، مرغداران مجبور به تامين نهاده از بازار آزاد هستند. او با وجود افزايش کرايه‌هاي حمل و نقل و نرخ مصوب ذرت و کنجاله سويا، قيمت جديد مرغ اعلام نشده است. اين مقام مسئول اظهار کرد: در حاليکه مسئولان قول دادند طي 20 روز قيمت‌ها را اصلاح کنند، متاسفانه با گذشت بيش از دو برابر اين مدت زمان، تغييري در نرخ ايجاد نشده است.