صعود 39 هزار واحدی شاخص بورس تهران امروز شنبه

شنبه، ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰:۱۸
کدخبر:۸۰۱۰۲

بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند رو به رشد قرار گرفت که شاخص کل در پایان معاملات با افزایش 39 هزار و 478 واحد به رقم یک میلیون و 247 هزار و 176 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن امروز با افزایش 7 هزار و 338 واحد به رقم 431 هزار و 962 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس تهران بیش از 4 میلیون و 959 هزار میلیارد تومان شد.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از 6.6 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب بیش از یک میلیون نوبت معامله و به ارزش 9 هزار و 512 میلیارد تومان داد و ستد کردند. اگر ارزش معاملات فرابورس که امروز بیش از 3 هزار و 912 میلیارد رسید را در نظر بگیریم، ارزش معاملات بورس و فرابورس بیش از 13.4 هزار میلیارد تومان شد.

امروز همه شاخص‌های بورس به رنگ سبز در آمدند و بین یک تا سه درصد رشد کردند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت در معیار وزنی-ارزشی 3.2 درصد رشد کردند.

همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 1.7 درصد رشد کردند. شاخص آزاد شناور 2.6 درصد رشد کرد. شاخص بازار اول بورس 3.8 درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس 2.6 درصد رشد کرد.

امروز نمادهای شاخص‌ساز در بورس تهران شامل پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، شستا، گل‌گهر، هلدینگ نفت و گاز تأمین و پالایش نفت اصفهان بودند.

نمادهای پر تراکنش در بورس شامل بهساز کاشانه تهران، لیزینگ پارسیان، زر ماکارون، توسعه و عمران امید، پارس سرام، سرمایه‌گذاری سیمان تأمین و ملی مس ایران بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران هم شاخص کل با 362 واحد رشد به رقم 18 هزار و 183 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 241 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران در فرابورس بیش از 2.5 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 632 هزار معامله و به ارزش 3 هزار و 912 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس، سنگ آهن گهرزمین، سعنتی مینو، صبا تأمین، هلدینگ معدنی خاورمیانه و پتروشیمی تندگویان بیشترین اثر افزایشی در شاخص کل بورس را داشتند و نمادهای پرتراکنش شامل سپیدار سیستم آسیا، دامپروری ملارد شیر، پتروشیمی ارومیه، صنایع چوب خزر، ماشین‌های اداری ایران، ذوب‌آهن اصفهان و پلیمر آریا ساسول بودند.

به گزارش فارس، امروز پالایش یکم با افزایش شاخص و همچنین رشد قیمت پالایش نفت اصفهان رو به رشد شد به گونه‌ای که هر واحد آن از زیان‌دهی خارج شده و به 10 هزار تومان رسید و در مجموع امروز 10 درصد رشد کرد.

دولت قول داده بود زمینه‌ای فراهم می‌کند تا خریداران صندوق پالایشی یکم و دارا یکم سود ببرند و تخفیفاتی برای آنها در نظر گرفته می‌شود اما امروز به مدد شاخص کل و رشد قیمت سهام پالایشگاه اصفهان، این زیان جبران شد.

کارشناسان می‌گویند سرمایه‌گذاری در بورس از محل پس‌انداز و در یک استراتژی حداقل 6 ماهه و یا یکساله باید انجام شود و به هیچ وجه نباید از کانالهای فضای مجازی غیر مجاز و کانال‌های سیگنال‌فروش تبعیت کنند.