تاثیرات آشکار و پنهان تحولات عراق بر بازارهای جهانی نفت

یکشنبه، ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱:۵۰
کدخبر:۶۶۸۲۶

دویچه‌وله آلمان در گزارشی نوشت: بهای نفت بار دیگر کاهش یافته است. پیامدهای سیاسی کناره‌گیری نخست‌وزیر عراق همچنان ناروشن است. بحران عراق حکایت از بحران فراگیر سیاسی در منطقه دارد. بحرانی که منجر به سقوط دولت در سودان، الجزایر و لبنان شده بود.

تاثیر استعفای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق بر بهای نفت خام چیست؟ آیا تجدید انتخابات در عراق یا برگزاری همه‌پرسی می‌تواند زمینه‌های آرامش را در آن کشور فراهم آورد؟ آیا جمهوری اسلامی ایران به کاهش نفوذ خود در عراق تن خواهد داد؟

اعلام استعفای نخست‌وزیر دولت عراق، چهارمین زمین‌لرزه سیاسی در منطقه به شمار می‌آید. پیش از آن، دولت‌های سودان، الجزایر و لبنان نیز ناگزیر تن به سقوط داده بودند.

پاتی دام، گزارشگر فرستنده "سی‌ان‌بی‌سی" در شمار نخستین تحلیلگرانی است که به پیامدهای اقتصادی استعفای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق بر بازارهای جهانی نفت پرداخته است.

بهای نفت خام روز جمعه هشتم آذر (۲۹ نوامبر) بار دیگر کاهش یافت. بهای هر بشکه نفت برنت به ۶۲ دلار و ۵۰ سنت رسید. بهای نفت تگزاس انترمدیت نیز بیش از چهار درصد کاهش یافته و به ۵۵ دلار و ۶۱ سنت رسید.

تحلیلگران اقتصادی کناره‌گیری دولت عراق را در کاهش بهای نفت موثر دیده‌اند. این در حالی است که به باور گزارشگر فرستنده یادشده، دلیلی برای خوش‌بینی نسبت به آینده عراق وجود ندارد.

نوسانات بازارهای جهانی نفت خام

صرف‌نظر از موج جدید اعتراضات در عراق، عوامل دیگری نیز در نوسانات شدید بهای نفت خام در آینده موثر خواهند بود.

جنگ تجاری بین آمریکا و چین نیز نه تنها تخفیف نیافته است، بلکه با توجه به رویکرد جدید آمریکا در قبال بحران سیاسی هنگ‌کنگ، احتمال می‌رود که رویارویی و کشاکش اقتصادی دو قدرت بزرگ جهان تشدید شود.

برگزاری جلسه هفته آینده اوپک نیز با مشارکت روسیه و همراهی آن کشور در تنظیم میزان تولید و عرضه نفت خام به باور گزارشگر فرستنده یاد شده نمی‌تواند آرامش را به بازار نفت بازگرداند.

پاتی دام در ادامه گزارش خود به اخباری استناد می‌کند که بر اساس آن‌ها، عربستان سعودی تمایلی به کاهش بیشتر میزان تولید و عرضه نفت خام خود ندارد.