مقاومت گوشت قرمز و تسلیم شدن مرغ ‏

یکشنبه، ۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴:۴۹
کدخبر:۶۱۶۴۴

شهروند | «قیمت گوشت و مرغ در بازار به نرخ مصوب رسید.» رضا رحمانی، وزیر صنعت این ‏موضوع را اعلام کرد، اما بررسی بازار نشان می‌دهد که تنها قیمت مرغ به نرخ مصوب رسیده ‏و گوشت همچنان با نرخ مصوب فاصله دارد. ‏

بر اساس اعلام ستاد تنظیم بازار، حداکثر قیمت مصوب گوشت گوساله ١١٠‌ هزار تومان برای فیله ‏گوساله و ١٠٧‌ هزار تومان برای ماهیچه گوسفند است. با این وجود، فعالان بازار می‌گویند خبری از ‏کاهش درست و حسابی قیمت در بازار گوشت قرمز نیست.  

علی‌اصغر ملکی، رئیس ‏اتحادیه گوشت گوسفندی به «شهروند» گفت: «درحال حاضر هر کیلو گوشت گوسفندی به صورت ‏شقه‌ای ٩٠ تا ٩٣‌ هزار تومان در اختیار مغازه‌دار قرار می‌گیرد  و  واحد صنفی با ١٠‌ درصد سود آن ‏را عرضه می‌کند. نگاهی به قیمت ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که باوجود واردات شدید گوشت ‏گوسفندی، هر کیلو گوشت آن هم به صورت شقه‌ای به قیمت ١٠٠‌ هزار تومان  و گوشت خورش ‏حدود ١٢٠‌ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.»

اما در شرایطی بازار گوشت قرمز در مقابل کاهش قیمت مقاومت می‌کند که امسال بیش از ٤هزار‏میلیارد تومان برای واردات گوشت ارز ٤٢٠٠ تومانی تخصیص یافت و حدود ١٥٠‌هزار تن گوشت ‏وارد کشور شد، اما  قیمت گوشت نه‌تنها پایین نیامد، بلکه تا حدود دو برابر نیز بالا رفت. بنابراین ‏اگرچه فاصله ما تا رسیدن به خودکفایی ١٠‌درصد و حدود ١٥٠‌هزار تن است، اما ارز بری و تأثیر آن بر بازار و معیشت مردم بسیار بالا است.‏

‏ البته علی اصغر ملکی تأکید می‌کند که قیمت  گوشت گوسفندی نسبت به اسفند پارسال حدود ٢ تا ٣‌ هزار ‏تومان کاهش یافته است. او البته کاهش قیمت اتفاق افتاده در بازار را بیش از این‌که ناشی از افزایش ‏عرضه بداند، متاثر از کاهش تقاضا می‌داند. «همه ساله در فصل‌های گرم‌سال مصرف مواد ‏پروتیینی کمتر و میزان عرضه بیشتر می‌شود.»

روزهای خوش بازار مرغ

اما در بازار گوشت مرغ شرایط به مراتب بهتر است. قیمت مرغ هم طی چند هفته گذشته به نرخ ‏مصوب دولتی ۱۱‌ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. عرضه مرغ دولتی در مراکز تولید به‌حدی ‏است که بازار آزاد توان افزایش قیمت را ندارد. کنترل بازار مرغ در شرایطی است که ‌قیمت مرغ در ‏ ماه‌های گذشته به کیلویی ۱۶‌هزار تومان هم رسیده بود. خودکفایی کشور در تولید گوشت مرغ که در ‏حال حاضر بیش از نیاز است، باعث شد تنظیم بازار مرغ به راحتی انجام شود و عرضه فراوان ‏در بازار قیمت را کیلویی ۵‌هزار تومان کاهش داد‎.