جهش قیمت آهن متأثر از رفتارهای هیجانی بازار

یکشنبه، ۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰:۱۵
کدخبر:۵۸۰۹۷

آهن‌پرایس- بازار آهن از 24 بهمن ماه بار دیگر روند افزایشی به خود گرفت. در بازه زمانی 15 روزه رشد قیمت ها اوج گرفت و از 24 بهمن ماه تا اول اسفند میلگرد آجدار بین ۱۱ تا ۱۵ درصد و تیرآهن سبک و سنگین بطور متوسط ۷ درصد رشد قیمت را از سر گذراندند. این افزایش قیمت ها در برهه کنونی از نظر فعالان بازار فولاد هیچ گونه توجیح منطقی ندارد و تنها موجب ایجاد تنش در بازار شده است.

پیش از این بارها در رابطه با نبود تقاضای واقعی در بازار آهن و فولاد اشاره شده است و در حال حاضر نیز به دلیل عدم وجود دلایل اثبات کننده در مورد افزایش قیمت ها نمی توان تحلیل قطعی از بازار ارائه داد چراکه اکنون جو روانی و رفتارهای هیجانی نبض بازار را دارد. البته ناگفته نماند که بالا بودن تقاضای پایان فصل، می تواند دلیلی برای توجیه افزایش نرخ باشد، آن هم در شرایطی که رشد قیمت ارز محرکی قوی برای رشد قیمت ها بشمار میرود.

اگر بخواهیم به تجربه ی سال های قبل رجوع کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که این روند صعودی ادامه دار بوده و حتی امکان دارد به اوایل سال آینده نیز سرایت پیدا کند؛ اما همچنان انتظار می رود که بازار کاهش قیمت یا ثبات قیمتی را تجربه کند چراکه رشد قیمت آهن بدون دلیل منطقی تنها نشان از جو روانی حاکم بر بازار دارد. این روند صعودی قیمت ها حتی اگر به دلیل رشد قیمت های جهانی نیز باشد، تنها به یک رکود عمیق منتهی می شود که بارها در بازار نیز دیده شده است. بدین معنی که در این برهه افزایش قیمتی، مصرف کنندگان واقعی عقب نشینی خواهند کرد و ترجیح می دهند خرید خود را به تعویق بیاندازند که نتیجه آن تضعیف اعتماد به بازار فولاد خواهد بود.