رشد اقتصادی اروپا از نفس افتاد

چهارشنبه، ۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹:۲۳
کدخبر:۵۴۳۸۲

رشد اقتصادی منطقه یورو در سه ماهه سوم سال 2018 میلادی و در پی تیره شدن چشم‌انداز مالی دولت ایتالیا به پائین‌تر از پیش‌بینی‌ها رسید.

در حالی که نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو در سه ماه دوم سال جاری میلادی ۰.۴ درصد گزارش شده بود، گزارش مقدماتی یورواستات (آژانس آمار اتحادیه اروپا) نشان می‌دهد که این نرخ در پایان سه ماهه سوم این سال به ۰.۲ درصد کاهش یافته است.

این پایین‌ترین نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو در بیش از ۴ سال گذشته است. پیشتر اقتصاددانان پیش بینی کرده بودند که نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ همچنان ۰.۴ درصد باقی خواهد ماند.

بر این اساس احتمال می‌رود، بانک مرکزی اروپا در پایان ماه دسامبر برنامه خرید اوراق قرضه را که از سال ۲۰۱۵ و با هدف مدیریت تورم و رشد اقتصادی اجرا شده، تغییر دهد. حتی برخی اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که بانک مرکزی اروپا دست به اصلاح نرخ بهره بزند و آن را قدری افزایش دهد.

کاهش سرعت رشد اقتصاد منطقه یورو در شرایطی است که ایتالیا و اتحادیه اروپا هنوز بر سر بودجه سال آینده سومین اقتصاد برتر این منطقه نه تنها به توافق نرسیده‌اند بلکه روند تصویب بودجه ایتالیا با بروز تنش‌هایی میان رم و بروکسل همراه شده است.