مالیات 20 درصدی بر فروش مسکن

چهارشنبه، ۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷:۱۵
کدخبر:۵۱۳۹۷

شادمهر کاظم‌زاده نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 65 درصد از منازلی که ساخته می‌شوند جنبه سودآوری دارد گفت: در طرح دوفوریتی که در مجلس مطرح است، قیمت هر ملک مسکونی‌ای که به‌فروش می‌رسد در سند فروش قید می‌شود و در مرحله فروش بعدی 20 درصد مالیات تعلق می‌گیرد.

او افزود: به‌عنوان مثال از 25 میلیون و 400 هزار خانه مسکن مهر، 2 میلیون و 600 هزار خانه خالی از سکنه است، این نشان می‌دهد بسیاری از مسکن‌ها به‌قصد سودآوری و افزایش قیمت ساخته می‌شود.

کاظم‌زاده در توضیح موارد گنجانده‌شده در طرح مجلس گفت: مجلس با افزایش مالیات بر عایدات مسکن سعی بر گرایش به مصرف‌گرایی در ساخت‌وسازها دارد. در این طرح دوفوریتی بعد از دریافت پایان کار برای 5 سال از پرداخت مالیات معاف است و اگر مسکن شخصی باشد برای 2 سال مالیات تعلق نمی‌گیرد.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه دولت باید تصدی‌گری را کنار بگذارد، گفت: مسائل اقتصادی را نمی‌توان با دستور حل کرد. در سال 92 با جهش 70درصدی در قیمت مسکن روبه‌رو بودیم و پس از آن تا چند سال بازار دچار رکود بود، این نشان‌دهنده آن است که قوانین دستوری برای مقطعی مناسب است و با توجه به شرایط و مسائل دیگر، شرایط اقتصاد تغییر می‌کند و دیگر آن قوانین گذشته کارآمد نیستند.

او در رابطه با مبحث خانه‌های خالی نیز گفت: در کلان‌شهرهایی مثل تهران، مالک‌ها به‌دلیل رکود در بازار مسکن و رشد آمار خانه‌های خالی، دست به فروش مسکن نمی‌زنند زیرا در صورت فروش باید قیمت بالاتری برای خرید مجدد مسکن بپردازند.­

مصطفی قلی خسروی­ رئیس اتحادیه املاک در ارتباط تلفنی درباره معافیت‌های مالیاتی در بخش مسکن گفت: این معافیت‌ها در حمایت از مستأجران می‌تواند مفید باشد و بهره‌دهی خوبی خواهد داشت اما ضمانت اجرایی این هنوز مشخص نیست.

معافیت مالیاتی قطعاً امتیاز خوبی است و اثر مطلوبی خواهد داشت. ما با افزایش مالیات مخالفیم و معتقدیم مالیات‌ها باید کاهش یابد و متعادل شود تا تأثیر خوبی در مسکن داشته باشد.

رئیس اتحادیه املاک در ادامه افزود: ما اعتقادی به خانه‌های خالی نداریم مگر اینکه بانک‌ها این کار را کرده باشند چون بین افراد عادی به‌ندرت پیش می‌آید که خانه خالی داشته باشند.