ذخایر اثبات شده نفت ایران 10 درصد افزایش می‌یابد

شنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲:۰۹
کدخبر:۴۶۹۶۶

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی با اشاره به مطالعات انجام شده روی میدان‌ها توسط شرکت‌های داخلی و خارجی گفت: نتایج مطالعات این نوید را می‌دهد که بتوانیم در آینده ذخایر اثبات شده نفت ایران را حداقل 10 درصد افزایش دهیم.

 غلامرضا منوچهری در دومین کنگره و نمایشگاه بین المللی اکتشاف و تولید و پنجمین کنگره و نمایشگاه بین‌المللی صنعت حفاری ایران گفت: همه ما دست‌‌اندرکاران صنعت نفت در این گردهمایی جمع شده‌ایم تا ضمن طراحی، بازخوانی و بازبینی راهکارهای تحول و حرکت به سمت جلو، صنعت نفت را برای فعالیت گسترده‌تر تجهیز کنیم.

وی، الگوی جدید قراردادهای نفتی را یکی از راهکارهای عمده و بخش‌های اساسی برای این حرکت رو به جلو برشمرد و افزود: با توجه به پیچیدگی که در فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای طی کردن این مسیر طولانی داریم، معتقدیم تنها قراردادهای نفتی گره کار را باز نمی‌کند.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران افزود: بر این اساس، باید حرکت پویا و بسیار موثر و فعالی وجود داشته باشد تا انرژی لازم برای طی کردن این مسیر به دست آید.

منوچهری با اشاره به بخش پیمانکاران بالادست صنعت نفت تصریح کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر پیمانکاران بالادستی صنعت نفت رشد بسیار خوبی داشته‌اند و در مقایسه با گذشته به قابلیت‌های بالاتری دست یافته‌اند، به نحوی که این موضوع پشتوانه‌ای برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در اتکا به داخل، خودکفایی و خودباوری شده است.

وی ادامه داد: این موضوع سبب شده است برای ظرفیت‌سازی در صنعت نفت به توان داخل تکیه کنیم و تحت عنوان گسترش فعالیت در این زمینه به بخش بین‌المللی و داخلی نیز توجه داشته باشیم.

منوچهری با بیان این‌که شرکت ملی نفت ایران در بخش بالادستی به ظرفیت‌سازی در این بخش توجه کرده است، احراز صلاحیت شرکت‌های E&P و توسعه آنها را از برنامه‌های محوری وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد.

وی تجهیز منابع مالی از طریق صندوق‌های مالی، مشارکت سرمایه‌های کوچک و استفاده از منابع مالی بانک‌ها را از جمله سیاست‌های مورد حمایت وزارت نفت دانست و افزود: در کنار سرمایه‌گذاری خارجی یا غیاب آن، این بخش مورد توجه است و تلاش داریم آن را گسترش دهیم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور را از جمله سازوکارهایی دانست که شرایطی فراهم کرده تا بتوان از بسته‌های اقتصادی و کاری روزآمدی برای توسعه ‌فعالیت‌ها استفاده کرد.

منوچهری همچنین از آغاز برگزاری مقدمات مناقصه پروژه‌های یی‌پی‌سی‌اف (EPCF) بالادستی خبر داد و گفت: از ابتدای سال آینده روند برگزاری این مناقصه‌ها را به صورت جدی‌تر دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده روی میدان‌ها در قالب یادداشت تفاهم  با شرکت‌های داخلی و خارجی، تصریح کرد: خوشبختانه نتایج ارزشمندی از مطالعه میدان‌های جدید و میدان‌های قدیمی به دست آمده است که نوید می‌دهد در آینده ذخایر اثبات شده نفت ایران را حداقل ۱۰درصد افزایش دهیم.

منوچهری با بیان این‌که برای توسعه صنعت نفت و گسترش اجرای برنامه‌های خودبه جذب سرمایه از طریق بین‌المللی و سایر بخش‌ها نیاز داریم، افزود: در کنار این راهبرد، وزارت نفت برنامه گسترده‌ای را برای تجهیز منابع خود دارد تا بتواند ضمن حفظ تولید نفت به افزایش آن نیز بپردازد.