تاکسی آنلاین دینگ هزینه استهلاک خودروی رانندگان ناوگان خود را می پردازد

شنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶:۵۶
کدخبر:۴۶۹۶۱

نام دینگ این روزها با نام علی دایی گره خورده است. بیلبوردهای پرشمار در سطح شهر، و هدیه ۵۰ هزار تومانی باعث شده تا دینگ به یکی از برندهای مهم تاکسی آنلاین تهران تبدیل شود. علیرضا مومنی نژاد مدیر ناوگان دینگ هم چنین نظری دارد. او فارغ التحصیل مهندسی صنایع است و از روزهای اول این مجموعه را همراهی می کرده است.

تاکسی آنلاین دینگ

اجازه بدید با این سوآل شروع کنیم: چرا برای ورود به عرصه کسب و کار دیجیتال، تاکسی آنلاین را انتخاب کردید؟

اگر بخواهم کلی جواب بدهم، باید بگویم که پس از ماه ها تحلیل و بررسی به این نتیجه رسیدیم که بازار به یک سرویس تاکسی آنلاین کامل نیاز دارد. یک لیست آماده کردیم که صد آیتم داشت. صد آیتم از ضعف های سرویس هایی که همین حالا مشغول فعالیت هستند. امکانات و زیر ساخت ها را به خوبی سنجیدیم و به این نتیجه رسیدیم که می توانیم از این صد نقیصه، به سی نقیصه پاسخ دهیم و سرویس بهتری معرفی کنیم. البته هدف ما تنها رفع نواقص رقبا نبود. ایده هایی داشتیم که تا امروز در ایران اجرایی نشده بودند.

زمانی که شما مشغول بررسی بازار بودید، رقبای شما تا چه اندازه در کسب بازار موفق عمل کرده بودند؟

رقبا شناخته شده بودند. به قول معروف کسب و کار آنها گل کرده بود و توانسته بودند نحوه ی درخواست خودرو را تغییر دهند. اما با این وجود نقص های گلدرشتی داشتند که ما را واداشت تا به این بازار ورود کنیم.

مزیت رقابتی شما نسبت به رقبا چیست؟ دینگ چه ویژگی های بارزی نسبت به رقبای خود دارد؟

خب فکر می کنم یکی از ویژگی های مهمی که ما در اپلیکیشن تاکسی دینگ لحاظ کردیم درخواست رزرو بود. مشتریان ما می توانند از چند روز قبل یا حتی چند ساعت قبل برای یک ساعت و روز مشخص خودرو را رزرو کنند. این یکی از همان نواقصی بود که اشاره کردم. این ویژگی مهم تا پیش از اپلیکیشن دینگ در هیچ سامانه مشابهی دیده نشده بود. این موضوع هم توسط مسافران مورد استقبال قرار گرفته، و هم از طرف رانندگان. رانندگان هم از این سرویس رضایت داشته اند، چون به آنها کمک می کند تا با یک برنامه مشخص روز کاری را شروع کنند.

یکی از گزینه های تبلیغاتی شما، هدیه ۵۰ هزار تومانی بود. ۵۰ هزار تومان مبلغ زیادی نیست؟

یکی از مواردی که ما در اپلیکیشن دینگ دیده بودیم موضوع معرف بود. کسانی که در هنگام نصب اپلیکیشن، در بخش معرف عدد ۱۰ را وارد کنند (شماره پیراهن آقای دایی در تیم ملی) می توانند از ۵۰ هزار تومان هدیه سفر بهرمند شوند. فقط این هدیه به این صورت است که دینگ به ازای هر سفر، درصدی را به حساب مسافران برمی گرداند که این درصد در واقع از هدیه ۵۰ هزار تومانی اولیه کسر می شود.

یعنی می فرمایید این هدیه به مرور و طی سفرها کسر می شود.

دقیقا.

برای رانندگان چطور؟ طبیعتا بخشی از لیست نواقصی که در سایر پلتفرم ها دیده بودید متوجه رانندگان بود.

بله. یک موضوع خوشحال کننده برای رانندگان این است که ما استهلاک خودروی رانندگان را پرداخت می کنیم. هر ۶ هزار کیلومتر هزینه‌ی روغن، فیلتر روغن، و فیلتر هوا به حساب راننده واریز می‌شود. با رسیدن این عدد به ۴۰ هزار کیلومتر، هزینه‌ی لنت‌های جلو و عقب نیز به راننده پرداخت خواهد شد. همچنین در هر ۵۰ هزار کیلومتر سرویس‌دهی در دینگ، هزینه‌ی ۴ حلقه لاستیک و فیلتر بنزین به حساب میزبان واریز می‌شود.

این اعداد چطور به دست آمده؟

این اعداد بر اساس استانداردهای هر خودروساز محاسبه شده است. البته اعدادی که گفتم مربوط به خودروهای کمتر از ۵۰ میلیون تومان است. ما اعداد را پایین تر از عرف جامعه در نظر گرفته ایم. معمولا نمایندگی ها و خدمات پس از فروش اعداد بالاتری را اعلام می کنند. مثلا رسم است که برای ۱۰۰ هزار کلیومتر لاستیک ها را عوض می کنند، اما ما هزینه استهلاک لاستیک را روی ۵۰ هزار کیلومتر قرار دادیم.

مزیت بعدی برای رانندگان بیمه‌‌هایی است که برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم. بیمه تکمیلی، بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه اتومبیل سه نوع بیمه‌ی درنظر گرفته شده برای رانندگان است. ما می دانستیم که موضوع بیمه یکی از مهمترین دغدغه های رانندگان تاکسی های آنلاین است. برای همین بیمه تکمیلی را اضافه کردیم تا رانندگان ناوگان دینگ با اطمینان بیشتری میزبان مسافران باشند. در بحث بیمه تکمیلی، هم راننده و هم افراد درجه‌ یک خانواده‌ تحت پوشش قرار می‌گیرند. ما همچنین قراردادی را با شرکت رازی منعقد کرده‌ایم که رانندگان می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

برای بیمه شخص ثالث، میزبانان ۳۵ درصد حق بیمه را در ابتدای کار می‌پردازند و باقی را نیز طی ۵ فقره چک پرداخت می‌کنند. رانندگان ما روی بیمه بدنه هم حداکثر تا ۷۰ درصد تخفیف می‌گیرند و مابقی را طی ۴ فقره چک تسویه می‌کنند.

پیش از اینکه به سوآل بعدی بپردازیم می خواهم به یک ویژگی دیگر به اسم پذیرش خودکار هم اشاره کنم. این ویژگی برای رانندگانی است که بیشتر وقت خود را صرف جابجایی مسافران می کنند و مبدا و مقصد برای آنها مهم نیست. با فعال کردن این ویژگی درخواست ها اول برای آنها ارسال می شود و مورد پذیرش قرار می گیرد. درعین حال میزبانان دینگ می توانند با معرفی دوستان خود، از هر سفر، درصدی را به عنوان درآمد دریافت کنند.

یعنی به ازای هر راننده ای که به ناوگان دینگ معرفی شود، درصدی را دریافت می کنند. بفرمایید چند درصد؟

بله… برای هر سفر ۱ درصد به معرفی کننده هدیه داده می شود. فرقی نمی کند که شخص، راننده را معرفی کرده باشد یا مسافر را. البته این سیستم هرمی نیست و سود تنها به شخص معرفی کننده تعلق می گیرد. ما در اپلیکیشن قسمتی را طراحی کرده ایم تحت عنوان ”معرفی و درآمد زایی“. با ورود به این بخش هر شخص می تواند درآمد خود را از از معرفی رانندگان و مسافران مشاهده کند.

خاطرم هست که در رویداد دی ماه، از سرویسی صحبت کردید به نام دنگی“. این سرویس در چه مرحله ای است؟

نمی دانم تا چه اندازه با اوبر پول آشنایی دارید، این سرویس تا حدودی مشابه اوبر پول است. یعنی خودرو در اشتراک چند مسافر قراردارد و درخواست کننده در طول سفر تنها نیست. در مورد زمان اجرا شدن این سرویس هم باید بگویم که این ویژگی نیاز به فرهنگسازی دارد، چه برای میزبان و چه برای مسافران. زمانی که از رزرو و یا دراختیار صحبت می کنیم، از سرویس هایی حرف می زنیم که مردم تا حدودی با آنها آشنایی قبلی دارند و حداقل یک بار به شکلی در زندگی از این سرویس ها و یا مشابه آنها استفاده کرده اند. اما برای سرویس دنگی باید مقداری فرهنگ سازی انجام شود. فکر میکنم که تا چند ماه آینده این سرویس اجرایی شود. نکته جالب این است که با این سرویس هزینه سفر مسافر ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش خواهد یافت.

تاکسی آنلاین دینگتاکسی آنلاین دینگ

این روزها اخبار زیادی از بخورد تاکسی رانی با سرویس های رقیب شما به گوش می رسد. آیا دینگ هم چنین مشکلاتی را با تاکسی رانی تجربه کرده؟

اتفاقا رابطه ی خوبی با تاکسی رانی داریم. برداشت من این است که تاکسی رانی موضوع تاکسی آنلاین را درک کرده و تلاش خواهد کرد تا به این حوزه وارد شود. البته مقوله رانندگان کمی متفاوت است، چون تاکسی ها در ناوگان ما ثبت نام می کنند و فعال هستند.

 

فکر می کنم بخشی از ایراداتی که تاکسی رانی به سرویس های تاکسی آنلاین وارد می کند به نحوه ورود راننده ها به این سرویس ها و ثبت نام آنهاست.

نه، من اینطور فکر نمی کنم. فکر میکنم تاکسی رانی پیش از ظهور تاکسی های آنلاین، بازار حمل و نقل درون شهری را بصورت انحصاری در اختیار داشت و حالا سهم گسترده ای از بازار را با تاکسی های آنلاین شریک شده است. طبیعتا این موضوع خوشحال کننده نیست.

دینگ چه مواردی را برای ثبت نام رانندگان در نظر می گیرد؟

دینگ برای پیشگیری تصمیمات محکمی اتخاذ کرده است. دو حالت وجود دارد که این دو روش از یک پروسه امنیتی عبور داده میشود تا شانس رخ دادن اتفاقات ناگوار نزدیک به صفر باشد. هر راننده ای می تواند از منزل ثبت نام کند اما برای نهایی کردن ثبت نام حتما باید در دفتر حاضر باشند تا تمامی مدارک از آنها اخذ شود، حتی قبوض شهری. مسیر ثبت نام را به شکلی طراحی کرده ایم که تنها رانندگان بومی و ساکن تهران به ناوگان اضافه شوند. در پایان ثبت نام یک جلسه آموزش ۲۰ دقیقه ای برای رانندگان در نظر گرفته ایم. در آن جلسه شروط میزبانی برای همه توضیح داده می شود و نحوه کار اپلیکیشن دینگ را به میزبانان آموزش می دهیم.

تاکسی آنلاین دینگ

من از شما تشکر میکنم بابت این مصاحبه، در پایان اگر نکته ای هست بفرمایید.

موضوع مهمی که باید به آن اشاره کنم، عدم انحصار طلبی دینگ است. به هیچ عنوان در دینگ انحصار طلب نیستیم و هرگز میزبان را وادار به فعالیت صرف برای دینگ نمی‌کنیم. هر راننده‌ای می‌تواند هر تعداد اپلیکیشن روی گوشی خود داشته باشد و از آن استفاده کند؛ بنابراین دینگ برای رانندگان خود، هیچ‌گونه محدودیتی ایجاد نمی‌کند.