جزییات معامله قرن را بدانید؛ طرح آمریکا برای حل مسئله فلسطین و اسرائیل

یکشنبه، ۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰:۲۶
کدخبر:۴۵۶۱۵

دبیر کمیته اجرایی ساف در گزارش سیاسی جزئیات معامله قرن برای صلح میان فلسطین و اسرائیل را فاش کرد. او گفت: تصمیم ترامپ سرآغاز مرحله‌ای جدید است که می‌توان آن را مرحله دیکته‌ها برشمرد.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، در این گزارش ۹۲ صفحه‌ای آمده است: طی دو تا سه ماه موافقت دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری و قدس شرقی اعلام خواهد شد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل الحاق ۱۵ درصد اراضی فلسطین را مطرح خواهد کرد. ترامپ نیز ۱۰ درصد آن را پیشنهاد می‌دهد.

عریقات در این گزارش توضیح داد: دولت ترامپ پایتختی برای کشور فلسطین در حومه قدس اختراع کرده و بعد از آن مفهوم امنیتی مشترکی برای کشورهای اسرائیل و فلسطین به عنوان دو شریک صلح اعلام خواهد کرد که شامل کشور فلسطین عاری از سلاح با نیروی پلیس قوی و همکاری امنیتی دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با حضور اردن، مصر و آمریکاست. مفهوم امنیتی شامل حضور نیروهای اسرائیلی در طول رود اردن و جبال الوسط از کرانه باختری برای حمایت از دو کشور است اما اختیار افزایش تدابیر امنیتی در وضعیت فوق العاده به دست اسرائیل خواهد بود.

عریقات گفت: طرح ترامپ شامل عقب‌نشینی نیروهای اسرائیل و موضع‌گیری مجددشان خارج از مناطق أ و ب براساس توافق‌نامه اسلو با اراضی جدیدی از منطقه ج است. کشور فلسطین نیز در همین مرزها اعلام خواهد شد و کشورهای جهان کشور اسرائیل را به عنوان وطن قومی مردم یهود و کشور فلسطین را به عنوان وطن قومی مردم فلسطین به رسمیت خواهند شناخت. اسرائیل آزادی انجام مناسک دینی در اماکن مقدس را برای همگان تضمین خواهد کرد و اوضاع همین گونه باقی خواهد ماند.

در این گزارش آمده است: به موجب این معامله بخش‌هایی از بندر اسدود و حیفا و فرودگاه بن گوریون به فلسطین اختصاص داده شده و گذرگاه‌های بین‌المللی با مشارکت فعال فلسطین خواهد بود و اسرائیل اختیارات امنیتی را برعهده خواهد داشت. همچنین گذرگاه امنی بین کرانه باختری و نوار غزه تحت حاکمیت اسرائیل ایجاد خواهد شد. آب‌های منطقه‌ای و حریم هوایی بدون اجحاف در حق فلسطینی‌ها تحت سیطره اسرائیل خواهند بود. راهکار عادلانه‌ای نیز برای مساله آوارگان از طریق کشور فلسطین ایجاد خواهد شد.

فلسطینی‌ها که مخالف معامله قرن و ادامه میانجیگری آمریکا در روند صلح هستند، به دنبال ایجاد مکانیزم بین‌المللی به جای نقش آمریکا مثل مکانیسم ۵+۱ هستند. آن‌ها روی کشورهای مهمی از اتحادیه اروپا و کشورهای قوی مثل چین و روسیه برای ایفای این نقش حساب باز کرده‌اند. در حال حاضر فلسطینی‌ها در حال بررسی دعوت روسیه برای دیدار میان محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هستند.