توضیحات گمرک ایران در خصوص ادعای واردات 181 تن تله موش به کشور

دوشنبه، ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰:۲۴
کدخبر:۴۰۸۷۳

در این توضیحات آمده است : بر اساس سیستم توصیف و کدگذاری طبقه بندی بین المللی کالایی (HS) ردیف تعرفه کالایی تحت عنوان " تله موش " به عنوان ابزاری برای به تله انداختن جوندگان کوچک به‌ویژه موش‌های خانگی که این ابزار معمولاً از یک تختهٔ کوچک چوبی، یک میلهٔ مربع‌شکل، یک فنر و یک چنگک برای قرار دادن طعمه تشکیل شده‌است ، وجود ندارد ؛ بنابراین ادعای واردات ۱۸۱ تن کالا تحت عنوان " تله موش " با تعریف فوق تکذیب می شود .

موضوع تعرفه و طبقه بندی کالایی بحث کاملا تخصصی بوده و تعریف و کدگذاری کالاها بر اساس کنوانسیون بین المللی توصیف و طبقه بندی کالایی صورت می گیرد و بر اساس قواعد مشخصی صورت می گیرد که گمرک ایران ابداع کننده آن نیست و نمی تواند به دلخواه تغییر یا تفسیر نماید .

فصل ۳۸ کتاب مقررات صادرات و واردات به محصولات گوناگون صنایع شیمیایی اختصاص دارد و بر اساس یادداشت های توضیحی این فصل حشره کش ها، ضد جوندگان، قارچ کش ها، علف کش ها، کند کننده ها یا بازدارنده های جوانه زدن ، گندزداها و محصولات همانند در این فصل طبقه بندی می شوند که پایه تمامی محصولات این فصل را مواد شیمیایی تشکیل می دهد . 

در فصل ۳۸ جداول تعرفه ای کتاب مقررات صادرات و واردات ، مواد شیمیایی خاصی با عنوان "  کارت یا نوار آغشته به چسب بدون ماده سمی برای از بین بردن حشرات ، جونده ها ، آفات و ........"  در ردیف تعرفه ای ۳۸۰۸۹۹۱۰ طبقه بندی می شوند که کاربرد این کالاها همانطور که در توضیحات تعرفه ای هم آمده برای از بین بردن انواع حشرات ، جونده ها ، آفات و ۰۰۰۰ است و این محصولات عمدتا به صورت فله به عنوان کالای واسطه ای توسط شرکت های تولیدی وارد و پس از بسته بندی به صورت نواری یا تیوب به عنوان چسب مورد استفاده قرار می گیرد . این چسب های شیمیایی برای از بین بردن حشرات زيان آور مانند مگس سفيد ، شته هاي بالدار ، تريپس ، زنجرك ، جوندگان ، موش و ... در گلخانه ها ، مزارع ، کارخانه ها ، منازل ، محل کار و ....کاربرد دارد . هم اکنون ریزترین اطلاعات واردات هر نوع کالا تحت ردیف تعرفه ای ۳۸۰۸۹۹۱۰ در سامانه جامع گمرکی به تفکیک شرح کامل کالا ، کاربرد ، فاکتور ، نوع بسته بندی ، بارنامه و صاحب کالا موجود است و گمرک ایران آمادگی دارد در خصوص تک تک اسناد ادعایی اطلاع رسانی کند ، ضمن اینکه واردات هر کالایی تحت ردیف تعرفه ای یاد شده قبل از اظهار به گمرک مشمول اخذ مجوز ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت و جهاد کشاورزی است .

بنابراین در ردیف های تعرفه ای جداول کتاب مقررات صادرات و واردات کالایی تحت عنوان "چسب موش " اصطلاحا مذکور نیست . بدین معنی که به طور نمونه ؛ وسائل نقلیه زمینی در فصل ۸۷ آمده و در ردیف های تعرفه ای این فصل در کد تعرفه ای ۸۷۰۳ اتومبیل سواری به طور مشخص مذکور است و در تعرفه های فرعی از نظر حجم موتور پیستونی برای هر خودرو تعریف مشخصی شده است .

یکی از افتخارات و نقاط قوت گمرک ایران در دولت یازدهم فراهم نمودن امکان دسترسی آسان به اطلاعات تجارت خارجی در کشور است به طوریکه هم اکنون جزئی ترین اطلاعات از آمار واردات و صادرات کالاها به تفکیک تمامی ردیف های تعرفه ای و ارزش ، وزن ، کشورهای صادرکننده و دیگر اطلاعات در دسترس عموم قرار گرفته است .