تاثیر مثبت کاهش نرخ سود بانکی در افزایش فروش خودرو

چهارشنبه، ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷:۵۷
کدخبر:۴۰۲۱۱

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران کاهش نرخ سود بانکی را بر جریان تولید خوروسازان داخلی موثر دانست و گفت : اثر گذاری این مساله می‌تواند در میان مدت و بلند مدت در خور توجه باشد.

دکتر مرزبان راد در گفتگو با خبر خودرو اظهار داشت : مهمترین موضوع ، شکل گیری  ساز و کارهای موازی با این مساله است  تا سبب نتیجه بخش شدن آن شود،به طوری که به موازات کاهش سود بانکی باید ،شاهد اصلاح امکانات تولید و قوانین خرید و فروش باشیم.

وی با توجه به افت فروش خودرو در سال گذشته  ،کاهش سود سپرده های بانکی را موثر در افزایش فروش خودرو در سال جاری عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح ، خرید خودرو رونق می یابد ؛ البته آنکه این مساله به نفع است یا خیر نمی توان نظری قاطع داد .

این کارشناس صنعت خودرو در مجموع تبعات مثبت کاهش نرخ سود بانکی را بیشتر از تبعات منفی آن دانست و ادامه  داد: البته این مساله مشروط بر اجرای موازات ساز و کارهای دیگر مانند قوانین خرید و فروش،قوانین واردات ،تعرفه های گمرکی،امکانات تولیدی است که معمولا در تجربه دیده شده که همسو همه مسایل با هم دنبال نمی شود و کنترلی روی ان وجود ندارد و عده ای رانت خوار بهره می برند .

مرزبان همچنین کاهش نرخ سود بانکی و افزایش فروش خودروها را باعث اثرگذاری  در سهام خودروسازان در بازار بورس دانست و افزود: در صورتی که روال کارها به شکل طبیعی پیش رود و همسو و هم ساز بودن همه ی پارامترهای موثر کنار هم حرکت کنند باعث تحرکات بیشتری در تولید ، خرید و فروش و افزایش کیفیت خودرو خواهد شد.