پسته کیلویی 35 هزار تومان

دوشنبه، ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰:۰۴
کدخبر:۳۹۰۵

غلامرضا رسولی، صادر‌کننده پسته می‌گوید: با وجودی که سال گذشته 125 هزار تن صادرات پسته وجود داشت اما تاکنون رقم صادرات از 60 هزار تن فراتر نرفته است.

وی می‌گوید: البته پایان سال واردکنندگان پسته تا خرداد است و صادرات تا پایان سال میلادی آنها ادامه خواهد داشت. وی درباره دلایل کاهش صادرات پسته می‌گوید: امسال «سال نو میلادی» چین زودتر از سال‌های پیش آغاز شد و کشاورزان در داخل در ماه‌های مهر و آبان منتظر بالا رفتن قیمت پسته بوده‌اند تا به بازار عرضه کنند، به همین دلیل بازار چین به پسته‌های آمریکایی روی آورد.

رسولی افزود: بیشترین خرید پسته چین در ایام سال نو این کشور انجام می‌شود و علاوه بر آن این کشور بزرگ‌ترین وارد‌کننده پسته ایرانی است که امسال واردات آنها بشدت پایین آمد. وی ادامه داد: همچنین کاهش واردات پسته روسیه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین وارد‌کنندگان پسته ایرانی نیز عامل دیگری بر کاهش صادرات بود. رسولی گفت: پایین آمدن قیمت روبل روسیه و نیز تعطیلی بازار میدان تربار پسته‌فروشان روسیه عامل دیگری شد تا این کشور واردات خود از ایران را کاهش دهد.

این صادر‌کننده سیرجانی افزود: اختلال در حمل و نقل کشتی‌ها نیز به عنوان مانعی در برابر صادرات این محصول شد. وی همچنین گفت: طی چند ماه گذشته گرایش رو به پایین نرخ ارز عاملی شد تا صادر‌کنندگان دست به عصا پیش روند و حجم واردات کاهش یافت.