خداحافظی با ناوگان ریلی 45 ساله

شنبه، ۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵:۲۸
کدخبر:۳۸۴۷۹

آرمان- مدیرعامل شرکت راه ‌آهن با اشاره به اینکه تا پنج سال آینده کمبود ناوگان ریلی باید جبران شود گفت: روزانه یک‌میلیون و 100 هزار نفر مسافر و 700 هزار خودرو شخصی از حومه وارد کلانشهرها می‌شوند. به گزارش «آرمان» و به نقل از شرکت راه آهن‌جمهوری اسلامی ایران، سعید محمدزاده با بیان اینکه در سال ۲۰۱۶ فقط بین هند و اروپا بیش از ۵۳‌میلیارد دلار کالا جابه‌جا شده است، افزود: طبق آمار غیر رسمی سازمان تجارت جهانی (WTO)، از کریدوری که از جنوب آسیا به سمت اروپا حرکت می‌کند، حدود ۵۰۰‌میلیارد دلار کالا جابه‌جا شده که سهم حمل و نقل ریلی از این جابه‌جایی حدود ۱۰ تا ۱۵‌درصد است که رقمی حدود 5/5 ‌میلیارد دلار می‌شود.

او ادامه داد: چنانچه این حجم بار بخواهد از مسیر ریلی عبور کند قطعا از خلیج فارس یا دریای عمان به بندر شهید رجایی و از آنجا به آستارا و از آنجا به کشور آذربایجان، گرجستان، اوکراین، لهستان اروپا و یا از طریق تبریز به مرز رازی و سپس ترکیه و در نهایت به اروپا می‌رسد که زمان سیر را بین یک‌دوم تا یک سوم کاهش می‌دهد. مدیرعامل شرکت راه ‌آهن با اشاره به بازار بزرگ 5/5‌میلیارد دلاری ترانزیت کالا در حوزه هند و کشورهای آسیایی و آسیای جنوب شرقی، عنوان کرد: در سال ۲۰۱۶ بین کشور هند و روسیه، ۲۰‌میلیون تن بار جابه‌جا شده و این درحالی است که در شش ماه گذشته راه آهن کشور در یک پروسه آزمایشی، از مقصد بمبئی تا اروپا حجم باری را از بندر شهید رجایی تا قزوین و از آنجا به آستارا و سپس تا مسکو جابه‌جا کرد که حدود ۲۱ روز زمان برد.

محمدزاده اظهار داشت: اگر قرار بود این کالاها از مسیر دریایی منتقل شود ۵۳ روز طول می‌کشید و تمام این موارد مزایای رقابتی حوزه ریلی را در مقایسه با دیگر شقوق حمل و نقلی نشان می‌دهد. او در ادامه اظهار داشت: ناوگان مسافری بالای ۴۵ سال را از مدار شبکه ریلی خارج کرده ایم و چنانچه مزیت رقابتی ایجاد و بخش خصوصی حمایت نکند، راه آهن در بخش مسافری با چالش بزرگ عدم تقاضای مسافر مواجه خواهد شد. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ظرف ۵ سال آینده باید زمینه توسعه بخش خصوصی در حوزه بار و مسافر افزایش یابد، عنوان کرد: تعرفه راه آهن در سال ۹۲، ۵۸‌درصد بوده که این رقم در سال ۹۵ به ۲۳‌درصد رسید و به رغم کاهش تعرفه، درآمد راه آهن از سال ۹۲ تا ۹۵ به ۱۴۸۰‌میلیارد تومان کاهش یافت و این موضوع حمل و نقل ریلی را با شرایط سخت مالی مواجه کرد. محمدزاده گفت: تحقق هدف ۳۰‌درصدی حمل بار در بخش ریلی با برنامه‌ریزی برای حمل ۶۲‌میلیون تن دنبال می‌شود و این امر نیازمند حمایت دولت، مجلس و بخش خصوصی است. او تصریح کرد:‌ در راه آهن در بخش IT شاهد تحولات زیادی هستیم طوری که هر صاحب واگن می‌داند واگن مختص به خود در کجا قرار دارد.

سهم 2 درصدی حمل و نقل حومه ای

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در مسیر تهران تا گرمسار خط سوم و چهارم به پایان رسیده و ریل گذاری خط سه تمام و ریل گذاری خط چهار نیز مراحل پایانی را طی می‌کند. محمد‌زاده بیان داشت: در مسیر تهران – زنجان نیز تهران تا کرج خط سه و چهار به زودی تمام می‌شود و همچنین کرج تا قزوین خط دوم ریل گذاری شده و قزوین تا زنجان نیز خط دوم ریل گذاری می‌شود. او سهم حمل و نقل حومه‌ای در کشور را تنها دو‌درصد اعلام کرد و گفت: این رقم در کشور آلمان ۵۸‌درصد است و ما‌درصدد هستیم در برنامه ششم رقم موجود دو‌درصد را به ۲۵‌درصد برسانیم.

مزیت های حمل و نقل ریلی

مدیر عامل راه آهن بیان کرد: نکته حائز اهمیت توجه ویژه به حوزه بار در بند ۲۵ این سیاست‌ها و ایجاد مزیت رقابتی برای بخش بار آن است و در همین راستا دولت یازدهم توسعه این مهم را در اولویت کاری خود قرار داده است. محمدزاده با اشاره به مزایای سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی گفت: در ماده ۵۲ برنامه ششم توسعه امتیازی که برای ریل و توسعه آن در نظر گرفته شده، سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی همانند سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه‌یافته است بنابراین حمل و نقل کالا با نرخ صفر حساب می‌شود. او اظهار داشت: توسعه قطارهای حومه‌ای در بخش مسافری از دیگر تاکیدات دولت بوده است. مدیر عامل راه آهن خاطرنشان کرد: درماده ۵۷ برنامه ششم توسعه بر سهم بار ۳۰‌درصد و ۲۰‌درصد مسافر حمل و نقل ریلی تاکید شده است و در سال ۹۲ این سهم ۱۰.۸ در صد بوده است. محمدزاده با تشریح بند ق تبصره دو قانون برنامه افزود: در بند «ق» که بعدا قانون دائمی ماده ۱۲ شد مصوب شده که 5/7‌میلیارد دلار برای پروژه‌هایی که منجر به صرفه‌جویی سوخت می‌شود اختصاص یابد. او افزود: در جاده عوارض سه‌درصد است که بعد از چهار سال به چهار‌درصد رسیده و مهم‌تر آنکه نگهداری جاده توسط دولت انجام و قیمت گازوئیل در جاده ۳۵۰ تومان است. مدیر عامل راه آهن گفت: حمل بار و مسافر از طریق خطوط ریلی نسبت به حمل و نقل جاده‌ای دارای مزیت‌هایی است. برای مثال در حمل و نقل ریلی مصرف سوخت حمل بار به یک هفتم کاهش می‌یابد.