نیسان لیف به کمک خانه‌ها می‌آید

جمعه، ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸:۴۷
کدخبر:۳۱۲۲۵

یکی از دلایلی که در کشورهای توسعه یافته خودروهای برقی در حال رشد فروش هستند، امکان ایجاد سریع زیر‌ساخت‌های مورد‌نیاز است. منظور از زیر‌ساخت‌ها وجود مراکز شارژ سریع است و این در حالی است که امکان شارژ معمولی در هر جایی امکان‌پذیر است و می‌توان خودروی برقی خود را در پارکینگ منزل هم شارژ کرد، هر چند این نوع شارژ شدن مدت زمان زیادی را نیاز دارد اما در شارژ سریع در مدت 30 دقیقه باتری خودروها تا 80 درصد شارژ می‌شوند که به اندازه یک استراحت و صرف چای است. خودروهای برقی موجود بین 30 تا 100 کیلووات برق را در خود ذخیره می‌کنند که این مقدار برق واقعا زیادی است.

شرکت نیسان خودرویی برقی با نام لیف (به معنای برگ) دارد که برایش ماموریت‌های هیجان‌انگیزی را در آینده تعریف کرده است و قصد دارد به آنها برسد. همان‌طور که گفته شد باتری‌های پر‌قدرت خودروهای برقی با توجه به ظرفیت بالایی که دارند می‌توانند در جهت عکس هم برق مورد‌نیاز وسایل و ابزار را تولید کنند. چند سالی هست که مبدل‌هایی برای تبدیل برق باتری به برق شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند و با استفاده از باتری معمولی یک خودرو می‌توان ساعت‌ها یک یا دو لامپ را روشن کرد و البته بعد از مدتی که باتری تخلیه شد، می‌توان مجدد آن را با روشن کردن خودرو شارژ کرد.

حال به این موضوع توجه کنید که ما باتری‌های نیسان لیف را با 30 کیلووات برق در اختیار داریم که در خودرو می‌تواند باعث شود 107 اسب بخار نیرو در موتور الکتریکی تولید شود. نیسان پیش از این هم اعلام کرده بود که افراد می‌توانند با خرید بسته xstorage battery pack به مدیریت برق خانه خود کمک می‌کنند. در حال‌حاضر این شرکت وارد مرحله پیش‌سفارش شده است تا این بسته باتری‌ها را به‌فروش برساند. برای داشتن این بسته باید به مساحت خانه و مقدار مصرف آن توجه کرد. برخی خانه‌ها در کشورهای توسعه‌یافته از منابع مختلفی برق مورد‌نیاز خود را تامین می‌کنند که ممکن است توربین‌های بادی کوچک باشند یا صفحات خورشیدی که روی سقف منازل کار گذاشته می‌شوند. موضوعی که اهمیت دارد این است که این برق‌های تولیدی دائمی نیستند و ممکن است بنا به دلایل جوی و آب و هوایی تولید برق از این منابع با چالش همراه شود. برای نمایش قدرت این باتری و اینکه این باتری‌ها می‌توانند به‌صورت تجاری مورد استفاده قرار بگیرند، برق ورزشگاه 55 هزار نفری در هلند با استفاده از باتری‌هایی که معادل 280 باتری نیسان لیف بوده است، تامین شد.

در حال‌حاضر بیش از 260 هزار نیسان لیف به‌فروش رسیده و این عدد مدام در حال افزایش است و درخواست برای خرید این نوع خودروها در حال افزایش است. برای تحقق این هدف نیسان تعداد خودروهای نیسان‌لیف باید افزایش یابد. از طرفی نیسان در حال کار کردن روی سامانه‌های خودران است که در اروپا بیش از 6 هزار نفر بر روی این کار وقت و انرژی می‌گذارند. تصور می‌شود خودروهای برقی با سامانه‌های خودران می‌توانند تا 17 تریلیون یورو تا سال 2025 به اقتصاد اروپا کمک کنند چرا‌که این خودرو‌ها می‌توانند در بخش‌های مختلفی صرفه‌جویی‌هایی را به دنبال داشته باشند.

مدیران ارشد نیسان در بخش اروپا معتقدند که آنها در مقطعی از زمان قرار گرفته‌اند که از نظر اجتماعی و اقتصادی تحولات عظیمی در حال رخ‌دادن است و خودران‌ها می‌توانند نه‌تنها انقلابی در صنعت خودرو‌سازی ایجاد کنند، بلکه مسائل اجتماعی و اقتصادی در سایر بخش‌ها را نیز تحت‌تاثیر خود قرار دهند. یکی از اهداف مهم فناوری این است که محصولاتی را معرفی کند که بیشترین کمک را به محیط‌زیست کنند که این کار با صرفه‌جویی در منابع انرژی صورت خواهد گرفت. در رابطه با باتری‌های لیتیوم یونی در خودروهای هوشمند که می‌تواند به تامین انرژی ارزان‌قیمت منجر شود، می‌توان انتظار داشت خودروهای آینده به تامین برق پایدار در شهر‌ها کمک کنند.

این خودروها در زمانی که مصرف برق کم است و برق ارزان‌تر است می‌توانند برق را ذخیره و در ساعت‌های پر‌مصرف در اختیار منزل قرار دهند تا هم به شبکه انتقال برق کمک شود و هم خانه‌ها با هزینه کمتری برق مورد‌نیاز خود را تامین کنند. بر اساس پیش‌بینی‌های قبلی در هر 14 سال قدرت باتری‌ها دوبرابر و هزینه آنها نیز به نصف کاهش می‌یابد که این موضوع می‌تواند نقش چشمگیری در صنعت خودرو‌سازی برقی داشته باشد.