غنی سازی 20 درصدی ایران تعلیق شد

دوشنبه، ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۶:۱۸
کدخبر:۳۱۱۳

مدیرکل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: غنی سازی 20 درصد تعلیق شد.

تابناک : «محمد امیری» روز دوشنبه در گفت و گوی با خبرگزاری ها افزود: در راستای اجرای برنامه اقدام مشترک ژنو، جمهوری اسلامی ایران با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، تولید غنی سازی 20 درصد را در سایت های نطنز و فردو تعلیق کرد.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تصریح کرد: از این پس دستگاه های سانتریفیوژی که برای تولید غنی سازی 20 درصد استفاده می شدند، برای غنی سازی 5 درصد استفاده می شوند.

وی اضافه کرد: در واقع، در بازدید امروز بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به سرپرستی ماسیمو آپارو رییس بخش B پادمانی آژانس تولید اورانیوم 20 درصد به وسیله جداسازی سیلندرهای خوراک های زنجیره و قطع خطوط ارتباطی دراین تاسیسات متوقف شد.

   سانتریفیوژها از این پس اورانیوم 5 درصد تولید می کنند  امیری در پاسخ به پرسش در باره وضعیت سانتریفیوژهایی که اورانیوم 20 درصد انجام می دادند، اظهار داشت: از این پس دستگاه های سانتریفیوژی که برای تولید غنی سازی 20 درصد استفاده می شدند، برای غنی سازی 5 درصد استفاده می شوند.

 مدیر کل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی ایران درباره فرایندهای اکسید کردن و رقیق سازی نیز گفت:   فرایند اکسید کردن نیمی از ذخیره 196 کیلوگرمی اورانیوم 20 درصد که از امروز آغاز شده است، در طول 6 ماه و هر ماه 15 کیلو گرم خواهد بود.  وی افزود: همچنین نیم دیگر ذخیره اورانیوم 20 درصد که قرار است بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو رقیق سازی شود، در طول سه ماه و هر سه هفته یک سیلندر خواهد بود.    

اجرای موفق تعهدات دو طرف مقدمه توافق نهایی است  مدیرکل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه اقدامات ایران و 1+5 همزمان می باشد، تصریح کرد: درصورتی که ایران با اجرا نشدن تعهدات طرف مقابل روبرو شود برنامه صلح آمیز هسته ای خود را به سرعت به حالت اولیه بر می گرداند.  امیری اظهار داشت: اجرای موفق تعهدات دو طرف، مقدمه ای برای توافق نهایی و جامع است.