بررسی سیتروئن زانتیا ; پیرمرد فرانسوی در ایران

جمعه، ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰:۰۰
کدخبر:۳۰۹۳۹

پیشینه حضور سیتروئن زانتیا در بازار ایران به اوایل دهه 80 شمسی و خیابان‌های بی‌روح و کسل‌کننده آن دوران باز‌می‌گردد. زمانی که خیابان‌های کشور ما مملو از انواع پیکان و در بهترین حالت پراید و پژو 405 بود، زانتیا یک کور سوی امید برای آن دسته از خریدارانی که به دنبال تنوع و خاص‌تر بودن بودند، به شمار می‌رفت.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از عصرخودرو، این خودرو از سال 1993 میلادی‌ روی خط تولید سیتروئن فرانسه قرار گرفت و در سال 2001 نیز C5 جایگزین آن شد. با این حال و پس از گذشت بیش از 2 دهه از عرضه این خودرو به بازار جهانی، نمونه‌های مرتب و تمیز زانتیا در بازار کشور ما از محبوبیت بسیار زیادی برخوردارند. به بیان دیگر زانتیا در بازار ما آنقدر خوب عمل کرده که بسیاری از افراد حاضرند هم‌قیمت یک خودری صفر کیلومتر ساخت داخل برای خرید یک نسخه زانتیای تمیز هزینه کنند. در این مطلب به بررسی یک دستگاه سیتروئن زانتیا مدل 1384 دست دوم با 220 هزار کیلومتر خواهیم پرداخت.


بررسی سیتروئن زانتیا
 

شاهکار ماندگار برتونه
سیتروئن زانتیا طرحی از کمپانی برتونه و به قلم Daniel Abramson است که در اواخر دهه 80 میلادی خلق شد و اگر با دقت به آن نگاه کنیم، ذات دهه نودی‌اش کاملا هویداست. این خودرو نیز همچون بسیاری از محصولات خانوادگی دو سه دهه اخیر سیتروئن از استایل کلی بدنه متفاوت نسبت به سدان‌های دیگر بهره می‌برد و به طور کلی زانتیا را می‌توان جزء خودروهای لیفت‌بک خانوادگی سایز بزرگ قرار داد. زانتیا با دستگیره‌های مشکی رنگ و پلاستیکی درب، زه‌های مشکی رنگ سراسر بدنه، دماغه تیز، قالپاق قرار گرفته ‌روی رینگ‌های 15 اینچی و جزئیاتی از این قبیل حس کهنگی را به شما القا می‌کند اما این بدان معنا نیست که این خودرو از پرستیژ کمی برخوردار است! در واقع ذهنیت مثبت مردم نسبت به زانتیا از همان ابتدا تا‌کنون به قوت خود باقی مانده است و در حال حاضر این خودرو با برچسب قیمتی 25 الی 50 میلیون تومانی خود (در نسخه‌های سالم) یک خودروی مناسب از نظر ظاهری به شمار می‌رود. زانتیا در رنگ‌های مشکی، سرمه‌ای هفت‌رنگ، نقره‌ای، سفید، خاکستری، زرشکی، یشمی و... در بازار ما حضور دارد که نسخه‌های سفید، نقره‌ای و نوک مدادی این خودرو بازار بهتری نسبت به دیگر رنگ‌ها دارد. همچنین توجه داشته باشید که زانتیا لوازم تزئیناتی چندان گسترده‌ای ندارد اما نمونه‌های اصلی آن اصولا قیمت بالایی دارند.


       سیتروئن زانتیا

ارگونومی و سواری
یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های سیتروئن زانتیا سواری راحت و مبلمان ارگونومیک آن است که برای سفرهای داخلی یا خارج از شهر شرایط مناسبی فراهم می‌سازد. در واقع این خودرو با بهره‌گیری از روکش پارچه‌ای صندلی‌ها که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و در کمتر نمونه‌ای دچار استهلاک شده‌ و همچنین اسکلت‌بندی مناسب آن بدن سرنشینان را به خوبی در‌بر‌می‌گیرد. هرچند که صندلی ردیف عقب با وجود یکپارچه‌بودن برای 3 سرنشین، با توجه به گودی طرفین نشیمنگاه و همچنین بهره‌گیری از کنسول میانی تا‌شو، شرایط بهتری را برای 4 سرنشین فراهم می‌سازد. همچنین توجه داشته باشید که اگر از قدی بلندتر از 1.8 متر بهره می‌برید، این خودرو کاملا مناسب شما خواهد بود و در صورت تنظیم صندلی‌های ردیف اول، جای پای ردیف دوم نیز چندان تنگ نخواهد شد. زانتیا در تیپ‌های مختلف با تریم‌های متفاوت تودوزی و اختلاف نه چندان زیاد در بخش امکانات به بازار کشور ما عرضه شده است.

در واقع این خودرو در دو نسخه 1800 و 2000 در کشور ما حضور دارد که نمونه 1800 دو نسخه دولوکس و سوپرلوکس و نسخه 2000 نیز از دو تیپ Exclusive و ساده را در به شما ارائه می‌کند. تمام نسخه‌های زانتیا از تودوزی پارچه‌ای بهره می‌برند و وجود تریم چوبی و 4 کیسه ایمنی هوا از جمله مواردی است که در نسخه‌های فول به چشم می‌خورد. زانتیا به صورت کلی از مواردی مثل 2 کیسه ایمنی هوا برای راننده و سرنشین جلو، نمایشگر دمای داخل و خارج از کابین، کمربند ایمنی قفل‌شونده همراه با قابلیت تنظیم ارتفاع، شیشه بالابر برقی چهار شیشه به همراه بالابر اتوماتیک و سیستم ایمنی درب راننده، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، سیستم صوتی به همراه 4 بلندگو و 2 تیوتر، چنجر 6 تایی و سیستم اینترفیس (کنترل سیستم صوتی از روی فرمان)، سوئیچ جمع‌شونده به همراه دکمه‌های کنترل از راه دور، چراغ مطالعه سرنشینان جلو، تنظیم دستی صندلی‌ها به همراه قابلیت تنظیم گودی کمر راننده، پرده ضد‌نور عقب و... بهره می‌برد که برای یک خودروی دهه نودی موارد بسیار خوبی محسوب می‌شود.

کابین زانتیا

یک سیستم تعلیق خاص
زانتیا نیز همچون بسیاری از محصولات خانوادگی سیتروئن از سیستم تعلیق هیدرونیوماتیکی بهره می‌برد. در واقع این سیستم تعلیق با بهره‌گیری از 6 گوی و یک پمپ هیدرولیک مرکزی، وظیفه تطبیق ارتفاع خودرو را بر عهده دارد. همچنین پمپ هیدرولیک استفاده شده در زانتیا سیستم هیدرولیک فرمان و ترمزها را نیز تغذیه می‌کند. به همین خاطر حساس‌ترین بخش در زانتیا همین سیستم هیدرونیوماتیکی است. در واقع شما باید هر 60‌هزار کیلومتر یک بار، روغن LHM سبز رنگ این سیستم را به طور کامل تعویض کنید تا حالت اسیدی پیدا نکرده و موجب بروز خرابی در بخش‌های مختلف سیستم هیدرولیکی زانتیا نشود. همچنین گوی‌های به کار رفته در این خودرو پس از مدتی به شارژ دوباره با گاز نیتروژن نیاز پیدا می‌کنند که البته با توجه به نبود علم شارژ این گوی‌ها در بسیاری از مکانیکی‌ها، اقدام به تعویض آنها می‌شود. همچنین اجزای سیستم تعلیق مثل بوش‌ها، طبق‌ها و... نیاز به بازدید دوره‌ای دارد و در واقع یک زانتیای کاملا سالم زانتیایی است که سیستم تعلیق آن کاملا بی‌صدا و نرم عمل کند. محصول محبوب سیتروئن با بهره‌گیری از این سیستم تعلیق قابلیت حرکت با حتی 3 چرخ را نیز دارد و البته دکمه‌ای برای تنظیم ارتفاع خودرو در بین دو صندلی تعبیه شده ‌که در مواقع مختلف به یاری شما می‌آید.

      

تنها یک گزینه تک‌تاز
همانطور که در بالاتر نیز اشاره شد زانتیا با دو نوع پیشرانه 4 سیلندر 1.8 و 2 لیتری در بازار کشور ما حضور داشت که البته تعداد محدودی از نسخه 6 سیلندر این خودرو نیز در خیابان‌های ایران حضور دارد. اما نمونه مورد آزمایش ما که یک نسخه 2000 Exclusive مربوط به سال 1384 است، نمونه‌ای است که تا سال 1389 ‌روی خط تولید سایپا حضور داشت و این در حالی است که نسخه 1800 این خودرو نهایتا تا سال 1384 به بازار عرضه می‌شد. پیشرانه 2 لیتری 16 سوپاپ این خودرو به همراه جعبه دنده 5 سرعته دستی شتاب و کشش بسیار خوبی به زانتیا می‌بخشد و اگر بخواهیم به بخش اعداد وارد شویم، باید گفت که نهایت قدرت 135 اسب بخاری این خودرو شتاب صفر تا صد 9.5 ثانیه‌ای را به شما ارائه می‌کند. زانتیا در بخش ترمز با بهره‌گیری از سیستم ضد‌قفل ABS به همراه دیسک در چهار چرخ، بهره می‌برد و با توجه به پمپ مرکزی قدرتمندش، توان ترمز‌گیری نسبتا خوبی دارد. همچنین این خودرو با وجود سیستم تعلیق منحصر‌به‌فردش رفتار بسیار خوبی در سر پیچ‌ها دارد تا این حد که نمونه 6 سیلندر این خودرو توانایی تحمل شتاب جانبی نزدیک به 1G را نیز دارد! اما یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که با قرار‌گرفتن پشت فرمان زانتیا متوجه آن خواهید شد، دید بسیار کور خودرو به ویژه در بخش عقب است که برای آسایش بیشتر پیشنهاد می‌شود از سنسور دنده عقب بهره بگیرید.

      hw8cnfzvlrk3es1ec9sf.jpg

نگرانی‌های زانتیایی!
هنگام خرید زانتیا توجه داشته باشید که سرویس‌های دوره‌ای خودرو به ویژه در بخش سیستم تعلیق به طور منظم و با بهره‌گیری از لوازم اصلی و مرغوب انجام شده ‌باشد. همچنین زانتیا سیستم برقی بسیار حساسی دارد و حتی اگر مالک قبلی خودروی مورد انتخاب شما اقدام به تعویض هد یونیت سیستم پخش صوت نیز کرده باشد می‌بایست اتصالات را کاملا بررسی کنید. این فرانسوی جسور خودرویی است که برخلاف ذهنیت بسیاری از مردم، در صورت نگهداری صحیح و اصولی سواری بسیار بی آزار و لذت‌بخشی را به شما ارائه می‌کند. هرچند که بسیاری از نمونه‌های موجود در بازار از این مسئله فارغ هستند و بهتر است برای انتخاب یک زانتیا با افراد متخصص مشورت کنید!

       جدول مشخصات سیتروئن زانتیا

- نویسنده: معید حمیدی