افزایش برندهای بدون پشتوانه لوازم خانگی

دوشنبه، ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۲:۵۵
کدخبر:۳۰۱۳

محمد طحان‌پور ، در رابطه با افزایش تعداد برندهای لوازم خانگی اظهار کرد: متاسفانه تعداد برندهای بدون پشتوانه که در کارخانه تولید می شوند ولی شرکت خدمات پشتیبانی ندارند در حال افزایش بوده و محصولات آنها در بازار در حال عرضه است.

وی تصریح کرد: افرادی که هیچ اطلاعی از تولید لوازم خانگی ندارند با سفارش کالا به کارخانه‌های تولید لوازم خانگی محصولی با برند خود بدون مجوز و پرداخت هزینه‌های جاری تولید و به طور سلیقه‌ای روی آن قیمت‌گذاری می‌کنند.

او یادآور شد: البته این موضوع بیشتر در بخش تولید اجاق‌گاز صورت می‌گیرد.

طحان‌پور با بیان این‌که فروش کالا با نام کالای صادراتی معقول و قانونی نیست بیان کرد: این موضوع هنوز به تولید کولر گازی در ایران سرایت نکرده است، زیرا این موضوع دانش بالا، سرمایه و فرهنگ خرید ایرانی لازم دارد.

او ادامه داد: تولید کولر گازی مانند گوشی تلفن همراه است و مانند آن تکنولوژی و اعتماد خرید به آن هر لحظه تغییر می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر قیمت اجاق‌گاز 10 درصد و برخی از انواع کولر 10 تا 20 درصد کاهش یافته و در کنار اینها جوایزی که برای خرید در نظر گرفته شده است نیز به عنوان تخفیف به حساب می‌آید.

طحان‌پور تاکید کرد: تب خرید کاهش یافته زیرا ترس از افزایش قیمت محصول در روزهای آینده از بین رفته است.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی یادآور شد: برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود که به دلیل افزایش هزینه بیمه، دستمزد، مالیات و کاهش نرخ مواد اولیه، قیمت لوازم خانگی افزایش منطقی داشته باشد. البته زمان خواهد برد تا تاثیر آسیب‌های ایجاد شده در بازار از بین رود و از سوی دیگر فروشگاه‌های اجاره‌ای که کالای بی‌کیفیت به فروش می‌رسانند از بازار خارج شوند.

طحان‌پور در رابطه با ورود کالای دسته دوم وارداتی مانند بخاری‌های برقی و گازسوز آسیای شرق که با استقبال خوبی از سوی مصرف کنندگان مواجه شده است، بیان کرد: تولیدکنندگان داخلی باید نسبت به این محصولات دید باز و روشنی داشته باشند تا آن را بنا بر شرایط ایران تولید کنند.

او همچنین از ارتقای کیفیت دو چندان پکیج، یخچال، فریزر و اجاق گاز ایرانی خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه مانند سیزدهمین نمایشگاه لوازم خانگی که توسط انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی دایر شده کار بسیار مفیدی است زیرا این نمایشگاه صرفا نمایشگاه بوده و کالا برای عرضه مشتری به نمایش در نیامده است.

او ادامه داد: هر ساله تعداد تولیدکنندگان خارجی شرکت کننده در این نمایشگاه به دلیل پرداخت هزینه ارزی و تحریم کاهش می‌یابد و این موضوع بر کاهش تنوع و رقابت‌پذیری تولیدات داخلی تاثیر داشته است.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از طراحی و تولید یخچال فریزر و بخاری شومینه‌ای با معیارها وهزینه‌های داخلی خبر داد و گفت: مصرف کم و متعادل این محصولات با هزینه جانبی ایرانی‌ها همخوانی دارد و عمر یخچال فریزر طراحی شده در ایران به دلیل افزایش تعداد در به چهار عدد باعث کاهش هزینه و طول عمر دستگاه خواهد شد.