جدیدترین رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی منتشر شد

یکشنبه، ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰:۳۳
کدخبر:۲۹۹۹

نیسان تیانا محصول شرکت پارس خودرو که مدت ها بود در صدر جدول رده بندی کیفی خودروها قرار داشت در گزارش آذر ماه شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران از جدول رده بندی حذف شده و خودرو پارس تندر محصول شرکت پارس خودرو جای آن را در جدول گرفته است.

 MVM110 محصول شرکت مدیران خودرو همچنان در جایگاه پانزدهم جدول رده بندی کیفی قرار دارد و سایپا X132 محصول شرکت سایپا بعد از این خودرو جایگاه شانزدهم جدول را به خود اختصاص داده است.سه محصول پارس تندر، تندر 90 ایران خودرو و تندر 90 شرکت پارس خودرو سه جایگاه برتر جدول را به خود اختصاص داده اند.در آذر ماه 1392 مجموع خودروهای تولید شده در داخل كشور، اعم از سبك و سنگین نسبت به ماه قبل با كاهش 0/1 درصدی و در مقایسه با زمان مشابه سال قبل با روند نزولی 9/46 درصدی مواجه گردید. در ماه اخیر 99 درصد از حجم خودروهای تولید شده در داخل كشور مختص خودروهای سبك (سواری و وانت) و 1 درصد نیز مربوط به خودروهای گروه سنگین (مسافری و باری) بوده است.

گروه سبك- بخش سواری:

به گزارش شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران در بخش سواری شاهد كاهش 6/0 درصدی تیراژ تولید نسبت به ماه قبل بودیم كه قطع تولید خودروی نیسان تیانا و همچنین كاهش تولید سایر خودروهای شركت پارس خودرو از جمله پارس تندر ، تندر90 و سایپا  X131از جمله عوامل اصلی در ایجاد این روند نزولی می باشند. از دیگر نكات مهم و حائز اهمیت در مورد تیراژ تولید خودروهای سواری ساخت داخل می‌توان به تولید مجدد خودروهای سایپا  X132و تندر90 ایران خودرو و همچنین افزایش تولید خودروهای تیبا و پژو 405 خراسان اشاره نمود.با توجه به كاهش تولید خودروهای سواری در آذر ماه، تعداد خودروهای ارزشیابی شده نیز نسبت به ماه قبل 0/11 درصد كاهش یافت، بطوریكه جمعا 16 مدل خودرو مورد بازرسی قرار گرفت كه 10 مدل در سطح كیفی خیلی خوب و 6 مدل هم در سطح كیفی خوب قرار گرفته‌اند.


جدول رده بندی كیفی- گروه سبك- سواری :


gw2m75am34yb4kkqtj77.png

 

تذكر: عیوب فنی و عملكردی شامل كدهای 1 (فنربندی، تعلیق و فرمان)، 2 (موتور و انتقال قدرت)، 3 (ترمز) و 4 (تجهیزات الكتریكی) می‌باشد. عیوب تزئینات و مونتاژی شامل كدهای 5 (تزئینات) و 8 (صداهای غیرعادی) می‌باشد. عیوب بدنه شامل كدهای 6 (بدنه) و 9 (نفوذ آب) و عیوب رنگ هم كد 7 می باشد.همانطوركه در جدول رده‌بندی كیفی خودروهای سواری قابل مشاهده است، خودروی پارس تندر محصول شركت پارس خودرو در صدر و خودروی سایپا X132 محصول شركت سایپا در انتها قرار دارند.

عیوب فنی و عملكردی خودروهای سواری:

در بخش عیوب فنی و عملكردی خودروهای سواری، سایپا X132 و سایپا X131 بیشترین نمرات منفی را كسب نمودند. از طرفی شاهد افت 1/17 درصدی میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم كه بیشترین تاثیر در این روند مربوط به خودروهای سایپا X131 وMVM530 می باشد. در بخش تزئینات و مونتاژی خودروهای MVM110 و سمند بیشترین نمرات منفی را كسب نمودند. در ضمن شاهد بهبود 6/3 درصدی میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم كه بیشترین تغییر برای خودروهای MVMX33 و پژو 405 خراسان می باشد. در بخش بدنه خودروهای سایپا X132 و سایپا X131 پارس خودرو بیشترین نمرات منفی را كسب نمودند، همچنین نسبت به ماه قبل افول 3/10 درصدی را شاهد هستیم كه بیشترین تاثیر در ایجاد این روند نزولی، مربوط به خودروهای MVMX33 و سمند می باشد. در بخش رنگ میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل 3/1 درصد تنزل یافت که عمدتاً مربوط به افزایش نمره منفی خودروهای MVMX33 و تندر 90 پارس خودرو در این بخش می باشد. همچنین خودروهای لیفان X60 و MVM110 بیشترین نمرات منفی را در بخش رنگ كسب نمودند.

تعداد ایرادات مهم و اساسی در بخش سواری:

تعداد ایرادات مهم و اساسی 2/43 درصد افزایش یافت كه عمدتا مربوط به افزایش تعداد این ایرادات در خودروی سایپا X131 می باشد. در نهایت میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری دارای تنزل كیفی 9/4 درصدی بوده كه عمدتا مربوط به قطع تولید خودروی با کیفیت نیسان تیانا و تولید مجدد خودروی سایپا X132 که در انتهای جدول رده بندی کیفی قرار گرفته، می باشد.