ساختمان‌های ایران چند سال عمر می‌کنند؟

پنجشنبه، ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۲:۵۲
کدخبر:۲۹۴۲۲

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: طبق گزارش های دهه 70، متوسط عمر ساختمانهای کشور حدود 18 سال بود و با اینکه اخیرا این رقم، 28 و حداکثر 30 سال عنوان شده است باز هم این وضعیت، قابل قبول نیست.

مهدی چمران در افتتاحیه پنجمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی مصالح و سازه های نوین در مهندسی عمران اظهار داشت: برخی ساختمان های قدیمی و تاریخی کشورمان، بیش از صدها سال عمر دارند و همچنان جزء افتخارات و نمادهای ارزنده معماری و ساختمانی ایران به شمار می آیند. وی به وجود منازلی با عمر ۱۰۰ سال در کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: این خانه ها شناسنامه دارند و همچنان مورد استفاده هستند به طوریکه صاحبانشان حق تخریب آنها را ندارند.

چمران مقاوم سازی را یک اصل ضروری در پروژه های عمرانی برشمرد و گفت: برخی تصور می کنند صرف بودجه در پروژه های عمرانی و ساخت و ساز، امری مطلوب است درصورتیکه با احداث ساختمان، تمام دارایی مان را در قالب آهن، بتن، گچ و سیمان به صورت یک جسم درمی آوریم و از آن استفاده می کنیم بدون اینکه درآمدزایی از آن داشته باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: ساختمان سازی، ارزش افزوده ایجاد نمی کند و به ثروت ملی نمی افزاید از همین رو، برخی کشورهای پیشرفته برای پروژه های عمرانی و ساختمان سازی، یک سقف مشخص درنظر می گیرند و بیش از آن مجوز نمی دهند درحالیکه ما پروژه های عمرانی را در برابر بودجه های جاری می گذاریم.

وی اضافه کرد: با توجه به متوسط عمر اندک ساخت و ساز در ایران، بودجه های کشور را در این بخش صرف می کنیم و بعد از مدت کوتاهی مجبوریم به دلیل مقاوم نبودن، آنها را خراب کنیم و از نو بسازیم.

چمران تاکید کرد: ما باید ساختمان ها را مقاوم بسازیم و از تکنولوژی جدید و برترین دانش روز در زمینه مصالح و سازه ها استفاده کنیم.

وی یادآور شد: در محاسبات فنی به خوبی عمل می کنیم ولی در اجرا، انتخاب مصالح و ساخت مصالح، ضعف داریم که امیدواریم این نقیصه برطرف شود.