قیمت هرکیلو شکر 2720 تومان تعیین شد

شنبه، ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹:۳۳
کدخبر:۲۹۱۵۶

علیرضا یزدانی در مصاحبه با  صدا و سیما با اشاره به اینکه قیمت شکر نرخ مصوب و تعزیراتی است و اصناف مجوز فروش با قیمت بالاتر را ندارند افزود: در ماههای گذشته قاچاقچیان و دلالان شکر نوساناتی را در بازار این محصول ایجاد کردند که با افزایش تولید شکر در یک ماه اخیر و برداشت محصول بهاره قیمت در بازار مصرف به تعادل رسید.

وی گفت: در سالهای گذشته سطح زیرکشت چغندرقند به علت بی تدبیری به شدت کاهش یافت و این مسئله کشاورزان و صاحبان صنایع را با چالش جدی مواجه کرد بطوری که کشاورزان بیکار و کارخانجات تعطیل شدند.

مجری طرح چغندر قند و نیشکر وزارت جهاد کشاورزی افزود: از سال زراعی 93-94 براساس برنامه ریزی های انجام شده به منظور تامین نیاز داخل و افزایش میزان تولید غلات و مصرف بهینه آب کشت پاییزه چغندرقند انجام شد.

یزدانی گفت: امسال 6 میلیون تن چغندرقند تولید می شود و تاکنون نیز یک میلیون و 500 هزار تن چغندرقند کشت بهاره برداشت و به کارخانجات تحویل شده است.

وی همچنین از ارائه بسته های تشویقی به زارعان خبرداد و افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده به ازای هر هکتار 460 هزار تومان یارانه بذر اختصاص می یابد و برای افزایش عملکرد تولید 30 تا 50 درصد یارانه نیز برای تامین ادوات و ماشین آلات به کشاورز پرداخت می شود.

مجری طرح چغندر قند و نیشکر وزارت جهاد کشاورزی  گفت: همچنین کود شیمیایی با قیمت مصوب دولتی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

یزدانی افزود: 900 میلیارد ریال تسهیلات بانکی نیز برای پرداخت بهای خرید چغندرقند از کشاورزان در اختیار کارخانجات قند و شکر قرار گرفته است.

وی درباره قیمت خرید تضمینی چغندرقند گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی هر کیلو چغندرقند 300 تومان پیشنهاد کرده است.

مجری طرح چغندر قند و نیشکر وزارت جهاد کشاورزی افزود: سال گذشته 6300 هکتار از اراضی به کشت پاییزه چغندرقند اختصاص یافت.

یزدانی گفت: علاوه بر این حدود 100 هزار هکتار نیز چغندرقند بهاره کشت شد که عملیات برداشت محصول از یک ماه پیش آغاز شده و تاکنون یک میلیون و 500 هزار تن چغندر به کارخانجات قند تحویل شده است.

وی افزود: با افزایش سطح زیرکشت پاییزه چغندرقند از 6300 هکتار به 18 هزار هکتار در یازده استان کشور میزان تولید این محصول امسال 64 درصد رشد دارد و به بیش از 6 میلیون تن خواهد رسید.

مجری طرح چغندر قند و نیشکر وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته یک میلیون و 500 هزار تن شکر تولید شد که در پی آن 65 درصد خود اتکایی را شاهد بودیم.

یزدانی افزود: میزان نیاز داخل به شکر 2 میلیون و 500 هزار تن است که با روند افزایش تولید میزان واردات از 800 هزار تن در سال 93 به 500 هزار تن در سال گذشته رسیده است.

وی تاکید کرد: امسال با توجه به افزایش میزان تولید حدود 500 هزار تن شکر وارداتی نیاز است.

مجری طرح چغندر قند و نیشکر وزارت جهاد کشاورزی  گفت: واردات شکر در فصل برداشت محصول ممنوع است.

یزدانی افزود: با افزایش میزان تولید چغندرقند هم اکنون از 32 کارخانه موجود 27 کارخانه به چرخه تولید بازگشتند.

وی گفت: یازده کارخانه برای تحویل و تولید شکر کشت پاییزه فعال اند و براساس قراردادهای منعقده محصول را از کشاورز دریافت و فرآوری می کنند.

مجری طرح چغندر قند و نیشکر وزارت جهاد کشاورزی افزود: به منظور افزایش میانگین عملکرد تولید در هر هکتار امسال 24 رقم بذر چغندرقند مقاوم به بیماری ها و آفات ، خشکسالی و کم آبی و سرما تولید و وارد شد.

یزدانی گفت: دو رقم جدید چغندرقند تولید داخل نیز در اراضی کشت شد که محصول خوب و با کیفیتی داشت و برای فرآوری به کارخانجات تحویل شد.

وی درباره اشتغالزایی توسعه کشت چغندرقند افزود: بطور متوسط در هر هکتار سه نفر شاغل می شوند.