پژو 2008; رقیب اروپایی محصولات چینی در بازار ایران

پنجشنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰:۱۸
کدخبر:۲۹۰۹۹

پژو 2008 شروع کننده بازی جدید پژو در کلاس شاسی‌بلندهاست. تاقبل از آمدن پژو 2008 ، شیر فرانسوی در دنیای شاسی‌بلندها یال و کوپالی نداشت ولی بعد از آمدن 2008 داستان تغییر کرد؛ غرش بلند شیر فرانسوی که با آمدن 2008 آن‌ را شنیدیم تنها یک دلیل داشت؛ بازگشت باشکوه پژو به دنیای شاسی‌بلندها.

پژو 2008


محصول 2013 است

در خانواده چهار رقمی‌های پژو، 2008 پائین‌ترین جایگاه را دارد. یک مرحله بالاتر از آن، مدل 3008 و یک پله بالاتر نیز مدل 5008 ایستاده است (البته پژو یک مدل 4008 هم دارد که نسخه ارتقایافته‌ای از 3008 و مختص بازار چین است). اما تا قبل از سال 2013 دو محصول 3008 و 5008 جایگاه ویژه‌ای در بازار SUVها نداشتند چراکه 5008 ون فول‌سایز 5 درب بود و 3008 هم به دلیل طراحی خاصش، که میان ون و استیشن قرار می‌گرفت، هویت نامشخصی داشت و به زور او را در کلاس شاسی‌بلندهای جمع و جور راه دادند!

اما در 2012 پژو تغییر رویه داد و با معرفی مدل مفهومی 2008Concept ، که در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شد، جانی دوباره به محصولاتش بخشید. 6 ماه بعد از نمایشگاه پکن سرانجام نسخه تولید نهایی 2008 در نمایشگاه ژنو معرفی شد؛ پژو برای نخستین‌بار محصولی مدرن ساخت که از همه لحاظ، شاسی‌بلندی واقعی بود.
 

پژو 2008


2008 به لطف چهره جدیدش، که از هاچ‌بک پژو 208 آن را قرض گرفته است ، سرمشق شاسی‌بلندهای دیگر پژو و حتی منجر به تغییر نسل 3008 و 5008 شد؛ نسل‌هایی که با ظاهری دگرگون شده همین ماه گذشته میلادی برای اولین‌بار در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی شدند.

پژو 2008 یک فیس‌لیفت هم دارد که ابتدای 2016 ، به‌عنوان مدل 2017 و با نام New 2008 معرفی شد. مهم‌ترین ویژگی ظاهری این فیس‌لیفت، تغییر جلوپنجره و به‌روزرسانی چراغ‌هایش است. در این فیس‌لیفت همچنین به دو تیپ سابق Active و Allure این خودرو، تیپ سومی با نام GT Line نیز افزوده شده که گران‌تر و اسپرت‌تر از بقیه است.
 

موفق‌ترین شاسی‌بلند پژوست

از سال 2013 تابه امروز، پژو 2008 بیش از 11 جایزه اروپایی را به نام خود ثبت کرده است. در اوت 2016 درحالیکه مجموع تولید جهانی 2008 از مرز 632 هزار دستگاه می‌گذشت، پژو تولید 500 هزارمین دستگاه آن را در کارخانه Montévrain در شمال فرانسه جشن گرفت. پژو 2008 هم‌اکنون القاب زیر را در اختیار دارد:
  1. دومین محصول پرفروش پژو در بازار جهانی (بعد از 208)
  2. پرفروش‌ترین شاسی‌بلند پژو در بازار جهانی
  3. پنجمین خودروی پرفروش بازار فرانسه

 

پلتفرم ارتقایافته 206 را دارد

پژو 2008 با پلتفرم جهانی PF1 پژوسیتروئن ساخته شده است؛ همان پلتفرمی که زمانی روی پژو 206 استفاده شد و سپس روی 207 قرار گرفت و امروزه نیز در دل 208 است. استفاده از این پلتفرم، راه‌حلی زیرکانه برای کاهش هزینه‌های تولید پژوسیتروئن به‌خصوص در بازار ایران است چراکه علاوه بر 208 چند فرانسوی دیگری که در راه ایران هستند مانند پژو 208 هاچ‌بک ، پژو 301 سدان، سیتروئن C4L سدان و سیتروئن C3 XR شاسی‌بلند، همگی با همین پلتفرم PF1 ساخته شده‌اند.
 
  پژو 2008 جک S5 چری تیگو5 رنو داستر رنو کپچر
  stz1by3cl5tj4dxnnw.jpg 7n43nbwuainzuf2z0ovu.jpeg ycuw1dvxzzi3d87qx8.jpg dydgseq3sy1jd8vixc7o.jpg ljwbc4m9d82fm4tmr8.jpg
طول 4.15m 4.43m 4.50m 4.31m 4.12m
عرض 1.73m 1.84m 1.84m 2.00m 1.77m
ارتفاع 1.55m 1.66 1.74m 1.63m 1.56m
محوری 2.53m 2.64 2.61m 2.67m 2.60m
وزن

1,053kg(دستی)

1,110kg (اتومات)

1,505kg (دستی)

1,545kg (اتومات)

1,495kg (دستی)

1,537kg (اتومات)

1,205kg (دیف جلو)

1359kg (دو دیف)

1,180kg
صندوق 410L 505L 370L 480L 377L
باک 50L 55L 55L 50L 45L

 

همان انجین 206 را دارد یا نه؟

وقتی 2008 برای اولین‌بار در اسفندماه 94 و در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شد، همه به انجین 1.6 لیتری آن توجه کردند. حدس‌های اولیه این بود که انجین 2008 همان انجین 1.6 لیتری TU5 است ولی اواسط مهرماه 95 و در حاشیه کنفرانس مشترک مدیرعامل پژوسیتروئن (⁣کارلوس تاوارس) با مدیرعامل ایران خودرو (یکه زارع) مشخص شد که 2008 نه با انجین TU5 بلکه با انجین EP6 ، که با هاچ‌بک 208 نیز مشترک است، به ایران می‌آید. 
 
  پژو 2008 جک S5 چری تیگو5 رنو داستر رنو کپچر
  stz1by3cl5tj4dxnnw.jpg 7n43nbwuainzuf2z0ovu.jpeg ycuw1dvxzzi3d87qx8.jpg dydgseq3sy1jd8vixc7o.jpg ljwbc4m9d82fm4tmr8.jpg
حجم انجین 1.6L-VTi 2.0L-Turbo 2.0L-DVVT 2.0L 1.4L-Turbo
قدرت 118hp 174hp 139hp 135hp 120hp
گشتاور 160nm 235nm 182nm 195nm 190nm
گیربکس

5 دستی

4 اتومات

6 دستی

6 دوکلاچه اتومات

5 دستی

CVT

6 دستی

4 اتومات

6 دوکلاچه اتومات
شتاب

11.2sec

(اتومات)

12.8sec 13.0sec 10.2-107sec 10.9sec
سرعت 190km/h 180km/h 165-175km/h 170-176km/h 192km/h

مصرف

5.9L (دستی)

6.5L (اتومات)

7.7L (دستی)

8.5 (دستی)

9.0 (اتومات)

8.2 (دیف جلو)

9.0 (دو دیف)

5.9L


اما اگر هنوز هم قطعی‌بودن انجین 1.6 لیتری 2008 شک دارید باید بدانید که پژو برای این خودرو 4 انجین 4 سیلندر دیزلی و 4 انجین بنزینی 3 سیلندر دیگر هم دارد. با صرف‌نظر از دیزلی‌ها، مشخصات انجین‌های بنزینی آن را در جدول زیر مشاهده می‌کنید. توجه داشته باشید که حرف T به معنای توربو وe به معنای داشتن سیستم استارت‌استاپ است.
 

  1.2L e-VTi 1.2L VTi 1.2L e-THP 1.2L e-THP2
قدرت 82hp 82hp 108hp 128hp
گشتاور 118nm 118nm 205nm 230nm
گیربکس 5 اتومات 5 دستی 5 دستی 6 دستی

 

پژو 2008 ؛ اولین محصول ایکاپ

این شاسی‌بلند فرانسوی نخستین محصولی است که در ایکاپ، کارخانه مشترک ایران خودرو با پژو، تولید می‌شود. اواخر زمستان امسال، پژو 2008 روی خط تولید ایکاپ می‌رود و احتمالا در تابستان 96 نیز تحویل مشتریان ایرانی‌اش می‌شود. بعد از پژو 2008 ، از ابتدای سال 96 نیز تولید پژو 301 سدان و سپس پژو 208 هاچ‌بک در ایکاپ آغاز می‌شود. اما دو محصول دیگر پژو برای ایران، یعنی 308 هاچ‌بک و 508 سدان، نیز قرار است به صورت CBU وارد کشور شوند و فرانسوی‌ها فعلا برنامه‌ای برای تولید آن‌ها در ایران ندارند.

ایکاپ در سه سال نخست فعالیتش، از 208 و 2008 و 301 مجموعا 15000 دستگاه تولید خواهد کرد که بخشی از آن برای بازارهای صادراتی است. با شروع تولید 2008 در ایکاپ، ایران بعد از فرانسه، چین و برزیل، چهارمین سایت تولیدی این خودرو در بازار جهانی می‌شود.
 
چه قیمتی دارد؟

قیمت قطعی پژو 2008 حدود 2 ماه پیش رسما از طرف ایران خودرو اعلام شد؛ این فرانسوی بسته به سطح آپشن‌ها و همچنین داشتن یا نداشتن گیربکس اتومات، قیمتش مابین 75 تا 95 میلیون تومان متغیر است. این قیمت رقابتی باعث شده است تا 2008 اصلی‌ترین رقیبش در بازار اروپا، یعنی رنو کپچر، را به راحتی در ایران شکست دهد.

بعد از کپچر دومین رقیب 2008، تیوولی است ولی این کره‌ای توان رقابت با او را ندارد آن هم به دو دلیل؛ اول اینکه گران‌ترین تیپ 2008 تقریبا هم‌قیمت تیوولی الیت است و دوم اینکه به دلیل داخلی‌سازی 2008 اکثر مشتریان به سراغ ایکاپ می‌روند چراکه تاچندین سال، تعمیر و همچنین تامین‌ قطعات آن توسط شبکه ایران خودرو صورت می‌گیرد.

بنابراین اگر قیمت ایران‌خودرویی‌ها درست باشد، موفقیت پژو 2008 برای غلبه بر کپچر و تیوولی تقریبا تضمین‌شده است ولی این شیر تازه‌نفس چندین رقیب دیگر هم دارد که به چشم نمی‌آیند مثل چری تیگو5 و جک S5. البته یک چینی دیگر هم باید با 2008 رقابت کند؛ ارزان‌ترین تیپ 2008 در بازه قیمتی 70 میلیونی‌هاست؛ بازه‌ای که ام‌وی‌ام X33S در آن فرمانروایی می‌کند ولی آیا این چینی رقیب آن فرانسوی است؟ قطعا نه!
 

  پژو 2008 ام‌وی‌ام X33S نیوفیس جک S5 چری تیگو5 رنو داستر رنو کپچر
  stz1by3cl5tj4dxnnw.jpg g7r8fqk23vz2mie031sg.jpeg 7n43nbwuainzuf2z0ovu.jpeg ycuw1dvxzzi3d87qx8.jpg dydgseq3sy1jd8vixc7o.jpg ljwbc4m9d82fm4tmr8.jpg

قیمت تقریبی

(میلیون تومان)

75-95 74.8-76.8 82-94 92.2-99.3 108-119 105

همچنین باید رنو داستر (نسل فعلی) را هم از لیست رقبای آتی پژو 2008 خط زد چون فقط کابین 2008 به همه داستر می‌ارزد! ولی از طرف دیگر فراموش نکنیم که نسل دوم داستر، در سال 2017 در خود ایران و در سایت بن‌رو کاشان تولید می‌شود که در اینصورت به حریف اصلی پژو 2008 در ایران خواهد بود؛ داستری که توانسته پرفروش‌ترین خودروی رنو در اروپا باشد قاعدتا می‌داند که با نسل جدیدش چگونه از پس پژو 2008 در ایران برآید.

اما رقیب دیگری که در انتظار 2008 نشسته، سیتروئن C3 XR است که در نمایشگاه مشهد رونمایی شد. این سیتروئن نیز همچون 2008 از انجین 1.6 لیتری بهره می‌برد که در مدل معمولی حدود 115 اسب‌بخار و در مدل توربو حدود 165 اسب‌بخار قدرت دارد. از آنجایی که داستر جدید را پارس خودرو و پژو 2008 را هم ایران خودرو تولید می‌کند، منطقی است که سایپایی‌ها وسوسه تولید C3 XR را داشته باشند. در آینده در مورد سطح امکانات پژو 2008 در ایران بیشتر صحبت می‌کنیم؛ پس همچنان منتظر باشید!

- کالایاب خودرو