هر آنچه باید پیش از خرید هارد اکسترنال بدانیم

چهارشنبه، ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۷:۰۹
کدخبر:۲۷۳۷۳

آ‌ی‌تی رسان:  فضای ابری راه حل بسیار خوبی برای نگه داری اطلاعات است، اما در صورتی که به ذخیره اطلاعات مهم نیاز داشته باشید، پشتیبان گیری آنلاین هرگز برای این  کار کافی نخواهد بود. اشکالاتی مانند دسترسی نامنظم به پهنای باند یا سرعت آهسته نشان از این دارد که ذخیره سازی محلی، امری حیاتی است.

با توجه به این موضوع، استفاده از ذخیره سازهای قابل حمل اهمیت زیادی پیدا می کند. اینکه بخواهید به ویرایش فایل های ویدئویی بپردازید، بی نهایت عکس نگه دارید، از فایل های بسیار مهم پاورپوینت و ارائه های خود حفاظت کنید یا مجموعه  عظیمی از فایل های موسیقی را ذخیره کنید، ذخیره سازی محلی به خصوص از نظر عملکرد و سطح دسترسی در برابر فضای ابری همیشه برتر خواهد بود.

امروز برای کسانی که به ذخیره حجم بالایی از اطلاعات در هاردهای چند ترابایتی یا حافظه های فلش چند گیگابایتی نیاز دارند، به ذکر چند نکته مهم می پردازیم.   

هاردهای اکسترنال از لحاظ فیزیکی کوچک هستند و نسبت به نسل قبلی خود ارزان تر، سریع تر و با حجم بیشتری عرضه شده اند. مورد دیگر این است که همه آنها به وسیله رایانه شخصی (و در برخی موارد از گوشی یا تبلت) انرژی خود را تامین می کنند، به همین دلیل هیچ نیازی به آداپتور برق جداگانه نخواهند داشت. 


نوع اتصال

اکثر ارتباطات دستگاه های امروزی از طریق رابط های تاندربولت (Thunderbolt) یا USB انجام می شود و انواع دیگر آنها منسوخ شده اند. بدیهی است شما به درایوی احتیاج خواهید داشت که بتواند با رایانه شما سازگار باشد. بنابراین اگر سیستم شما از پورت تاندربولت یا تاندربولت ۲ (که در اکثر رایانه های مک موجود است) پشتیبانی می کند، باید نمونه ای از این گونه درایوها را تهیه کنید.

از سوی دیگر، به خاطر اینکه اکثر رایانه ها حداقل شامل یک پورت USB هستند، خرید درایو مجهز به پورت USB معقول به نظر می رسد. با این حال، بعضی هاردهای قابل حمل از هر دو رابط تاندربولت و USB پشتیبانی می کنند. در صورتی که انتظار استفاده طولانی مدت (تا چند سال) از این ابزارها را دارید، هنگام خرید مطمئن شوید که به روزترین مدل را تهیه می کنید. اگر می خواهید درایو USB شما تا چند سال آینده هم کارایی خود را داشته باشد و تنها از سیستم کنونی شما پشتیبانی نکند، لازم است تا مدل مجهز به پورت USB-C را خریداری کنید. این گونه درایوها با تمامی کامپیوترهای موجود در بازار کار می کنند. 

در صورتی که رایانه شما تنها دارای یک پورت معمولی USB-A است، هنوز هم می توانید با به کارگیری تبدیل USB-C به USB-A از آنها استفاده کنید. با این حال، اگر سیستمی را در اختیار دارید که فقط شامل یک پورت USB-C است، نمی توانید از درایو هایی استفاده کنید که غیر از USB-C باشند، چرا که هیچ کابل دیگری برای این منظور وجود ندارد.

باید بدانید تا چند وقت دیگر و در سال جاری میلادی، تمامی رایانه های جدید مجهز به تاندربولت از رابط USB-C نیز پشتیبانی خواهند کرد. دلیل این موضوع این است که آخرین نسخه رابط تاندربولت ۳ به همان نوع از پورت USB مهاجرت کرده  است که آن را در USB-C شاهد بودیم. به عبارت دیگر، هر پورت تاندربولت ۳ همانند یک رابط USB-C  معمولی عمل خواهد کرد و همان کارایی را خواهد داشت.


اطمینان از سرعت کافی

هاردهای قابل حملی که به عنوان درایو حالت جامد (SSD)  شناخته می شوند، برای ذخیره سازی سریع و انجام وظایف سنگینی مانند ویرایش فیلم های اچ دی بسیار عالی هستند. علاوه براین، آنها می توانند به منظور کپی حجم زیادی از اطلاعات در کسری از زمان مورد استفاده قرار بگیرند.

اما نکته مهم در این رابطه، قیمت بالای آنهاست. بنابراین اگر بحث کارایی اهمیت زیادی برای شما ندارد، تهیه درایوهای معمولی در هزینه شما صرفه جویی خواهد کرد. اگر تنها فعالیت شما مشاهده فیلم از هارد یا پشتیبان گیری از داده های تان است، موضوع سرعت دغدغه چندانی برای شما نخواهد بود. همچنین به یاد داشته باشید درایوهای تاندربولت به طور کلی سریع تر از مدل های USB هستند. علاوه براین، استاندار USB 3.1 تا دو برابر سریع تر از USB ۳ است و USB ۳ نیز ۱۰ برابر سرعت بیشتری نسبت به USB ۲.۰ دارد.


اطمینان از حجم کافی

بدیهی است بهره مندی از فضای ذخیره سازی بیشتر، همیشه بهتر خواهد بود. اما لازم نیست تا بیش از حجم مورد استفاده خود برای تهیه آن هزینه کنید. معمولا برای اموری مثل پشتیبان گیری، به درایوی نیاز دارید که فضای ذخیره سازی بیشتری نسبت به هارد داخلی لپ تاپ شما داشته باشد. اگر محدودیت ذخیره سازی نگرانی بزرگی برای شما محسوب می شود، خرید یک درایو مبتنی بر دیسک سخت (HDD) نیاز شما را تامین می کند. همچنین می توانید از درایو های نسل جدید (SSD) برای این منظور استفاده کنید، اما برای خرید آن باید تا 10 برابر هزینه اضافه تری را پرداخت کنید.

استحکام

فعالیت برخی از افراد به گونه ای است که مسئله جنس بدنه و مقاومت ابزارهای شان اهمیت ویژه ای برای آنها دارد. برخی از درایوهای قابل حمل در بازار موجود هستند که بدنه آنها با لایه های سخت پلاستیک و مواد مقاوم دیگر پوشیده  شده  است یا در برابر رطوبت و گرد و غبار آسیب پذیر نیستند. بنابراین خرید نمونه ای از آنها را به این دسته از افراد پیشنهاد می کنیم.