جدایی روبل روسیه و ریال ایران از دلار؟

شنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۸:۴۷
کدخبر:۲۷۱۵۸

روز گذشته مقامات بانکی ایران و روسیه، تفاهم‌نامه همکاری بانکی در حوزه‌های مبارزه با پول شویی، مبارزه با تامین مالی تروریسم، پیمان‌های پولی و تسویه حساب به ارزهای محلی امضا کردند.روابط عمومی بانک مرکزی از حاشیه چهارمین نشست کارگروه بانکی و مالی ایران و روسیه گزارش داد که تفاهم‌نامه همکاری بانکی میان ایران و روسیه در حوزه‌های مبارزه با پول شویی، مبارزه با تامین مالی تروریسم، پیمان‌های پولی و تسویه حساب به ارزهای محلی به امضای کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی و اسکوبلکین، معاون بین‌الملل بانک مرکزی روسیه رسیده است.

غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی کشورمان در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه گفت: یکی از نکات مهمی که در این جلسه بحث و بررسی شد، تسویه مبادلات تجاری به پول محلی بود که با توجه به سیاست های فعلی بانک مرکزی این تسویه مورد قبول هر دو طرف قرار گرفت.

زمینه سازی برای اتصال خودپردازهای ایران و روسیه

معاون ارزی بانک مرکزی، همچنین از فراهم شدن زمینه های اولیه اتصال سیستم های پرداخت بین ایران و روسیه خبر داد. وی با اشاره به کیفیت سوئیچ ملی کارت های بانکی ایران گفت: سوئیچ ملی کارت‌های بانکی توسط متخصصان ایرانی، طراحی و اجرا شده است و با استاندارد‌ها و پروتکل‌های جهانی همخوانی دارد. اتصال سوئیچ‌های ملی کارت‌های بانکی در چارچوب سیاست‌های کلی بانک مرکزی انجام می‌شود بنابراین متخصصان این حوزه نیز می توانند مذاکرات خود را برای اتصال سیستم‌های پرداخت دوکشور، آغاز کنند. 

انعقاد پیمان پولی راهی برای رهایی از دلار

پیمان پولی را به طور خلاصه می توان «استفاده همزمان از ۲ پول ملی در پرداخت های مرتبط با تجارت و تامین مالی دوجانبه دانست. به گونه ای که نیازی به ارز ثالث نباشد».  مهم ترین تأثیر این پیمان ها در شرایط کنونی در کاهش وابستگی به نظام ارزی مبتنی بر دلار در دنیاست. ایران در سال های گذشته و در راستای تحریم های بین المللی، بیشترین تاثیر را از این لحاظ در نتیجه تحریم ها پذیرفت. با این حال با این که این پیمان ها در دنیا رواج پیدا کرده و تاکنون 61 پیمان پولی دوجانبه میان 43 کشور امضا شده است، این شکل از مبادلات نتوانسته آن طور که باید، جای خود را در تجارت خارجی ایران باز کند.

این موضوع از آن جایی اهمیت دو چندان می یابد که اگر چه در نتیجه مذاکرات برجام، تحریم های بانکی رفع شده است، اما در این میان یکی از موانع پیش روی تجارت خارجی ایران، هنگام تبدیل ارزهای کمتر جهان شمول، به ارزهای مورد قبول ایران در تجارت خارجی رخ داده است. بر این اساس، ارزهایی مانند روبل هنگام تبدیل به یورو، ابتدا باید به دلار تبدیل و نرخ  یابی شوند و سپس معادل آن به یورو پرداخت شود. این موضوع به دلیل باقی ماندن تحریم های اولیه آمریکا علیه ایران، در نهایت منجر به قفل شدن بخشی از مبادلات غیر دلاری ایران شده است.