اختیارات پلیس با قانون‌کیفری جدید محدود شده است

یکشنبه، ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳:۵۹
کدخبر:۲۳۴۱۳

حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری در حاشیه همایش روسا و مدیران پلیس آگاهی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما وظیفه داریم آنچه به عنوان مسئولیت و تکلیف و اختیار به عهده دادستان است در حد توان و باتوجه به عِده و عُده‌ای که در اختیار داریم عمل کنیم.

وی با اشاره به تغییر قانون‌کیفری از سال 92 اظهار کرد: در قانون‌کیفری جدید اختیارات دادستانی افزایش پیدا کرده اما متاسفانه ابزار لازم برای انجام آن در اختیار نیست و امیدواریم بتوانیم زمینه کار را با تشکیل کارگروه‌ها و معاونت‌ها در بخش‌های مغفول مانده فراهم و تکمیل کنیم.

دادستان کل کشور با بیان اینکه مسئله نظارت دادسراها و دفاع از حقوق عامه و صیانت از این حقوق مسائل پردامنه‌ای است که نیاز به مقدماتی دارد گفت: در مسئله نظارت دادسراها، نیازمند کار سیستمی است و در این زمینه باید بتوانیم از طریق سیستمی عمل کنیم و امیدواریم در چند ماه آینده این کار را انجام دهیم.

وی با اشاره به همکاری‌های بین پلیس و دادستانی اظهار کرد: پلیس ابزار مهمی در اختیار قوه‌قضاییه است و این قوه بدون پلیس هرگز موفق نخواهد بود، بنابراین پلیس باید به عنوان ضابط قوه‌قضاییه تقویت شود.

وی ادامه داد: با تصویب آیین دادرسی جدید محدودیت‌هایی از نظر قانونی برای پلیس به وجود آمده که این نیروها را دچار مشکلاتی کرده و در این زمینه اگر نیاز به اصلاح قانون باشد باید این کار انجام شود.

وی افزود: کوچک‌ترین ضعف در راستای اجرای مسئولیت پلیس باید برطرف شود تا پلیس بتواند وظیفه تامین امنیت را در جامعه به خوبی ایفا کند.

دادستان کل کشور ادامه داد: درباره فضای مجازی حرف‌های زیادی داریم و مقام معظم رهبری نیز در این زمینه در سخنان اخیر خود از وزارت ارتباطات و شورای‌عالی فضای مجازی گله‌مند بودند که خوشبختانه تذکرات ایشان به منصه ظهور و بروز رسیده و روز گذشته نیز در جلسه شورای‌عالی فضای مجازی پیشنهاداتی در راستای سامان دادن به سامانه‌های اجتماعی داده شد که امیدواریم موجب سر و سامان بخشیدن به این فضا شود.

منتظری ادامه داد: دادستانی کل کشور به عنوان ریاست کارگروه تعیین مصادق مجرمانه فعال است و متاسفانه به قدری فضای مجازی آلوده و مسموم است که هر هفته صدها و بلکه هزاران فضای فساد مقابله می‌کنیم.

دادستانی کل کشور گفت: امیدواریم بتوانیم جامعه را از فضای ضداخلاقی و امنیتی محافظت کنیم و با کاری که از دیروز در شورای‌عالی فضای مجازی آغاز شده پاسخگوی دغدغه‌های مقام معظم رهبری و مردم باشیم.

همچنین دادستان کل کشور در واکنش به سوال خبرنگاری درباره دستگیری حسین فریدون برادر و دستیار ویژه رییس‌جمهور که در برخی رسانه‌های خارجی منعکس شده بود سکوت و جمع خبرنگاران را ترک کرد.